عصر بازار

سفر وزیر انرژی عربستان به بغداد برای تقویت همکاری های اقتصادی

عصر اعتبار- وزیر انرژی عربستان در یک سفر مهم به عراق، خواستار افزایش همکاری های اقتصادی دو کشور شد و از هماهنگی موجود میان بغداد و ریاض برای تقویت قیمت نفت تمجید کرد.

سفر وزیر انرژی عربستان به بغداد برای تقویت همکاری های اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، خالد الفالح، وزی انرژی عربستان در یک سفر مهم به عراق، خواستار افزایش همکاری های اقتصادی دو کشور شد و از هماهنگی موجود میان بغداد و ریاض برای تقویت قیمت نفت تمجید کرد.

    فالح در بدو ورود به فرودگاه بغداد در یک سخنرانی عمومی گفت، همکاری ها بین عراق و عربستان به «تقویت و ثباتی که ما در بازار نفت شاهد هستیم» کمک کرده است.

    فالح اولین مقام رسمی سعودی است که در طی دهه های اخیر در بغداد سخنرانی عمومی انجام می دهد. دو کشور بعد از 25 سال روابط تیره که بعد از تهاجم نظامی عراق به کویت در سال 1990 ایجاد شده بود، در سال 2015 گام هایی را به سمت عادی سازی روابط برداشتند.

    فالح افزود، یک کمیته مشترک «در حال کار بر روی اقداماتی به منظور سرعت بخشیدن به برقراری یک شراکت اقتصادی (میان دو کشور) و فعال سازی مجدد همکاری ها و همچنین ایفای نقش مکمل اقتصادی است.»

    عراق به دنبال منتفع شدن از نزدیکی بیشتر به ریاض است، در حالی که عربستان امیدوار است به منظور کاهش نفوذ ایران در منطقه روابط قوی تری با بغداد برقرار نماید.

    در همین حال، حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق نیز روز شنبه بغداد را به مقصد عربستان ترک کرد. این دومین سفر وی به عربستان در سال جاری میلادی است. بر اساس اعلام دفتر حیدالعبادی، مذاکرات نخست وزیر عراق با مقامات سعودی روی تلاش ها برای بازسازی عراق بعد از جنگ با داعش و تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری متمرکز خواهد بود.

    فالح گفت: «بهترین نمونه از اهمیت همکاری ها بین کشورهای ما بهبود و ثبات در روند حاکم بر بازار نفت است.»

    وزیر انرژی عربستان خواهان افزایش همکاری های اقتصادی بین دو کشور در تمام سطوح شد و گفت، عربستان در حال اتخاذ اقداماتی برای تسهیل تبادل کالا و خدمات میان دو کشور است.

    همچنین یک هواپیمای تجاری سعودی متعلق به شرکت فلایناس این کشور برای اولین بار در 27 سال گذشته در فرودگاه بغداد به زمین نشست.

    در ماه اوت نیز دو کشور اعلام کردند که قصد دارند برای اولین بار از سال 1990 گذرگاه مرزی زمینی ارار را برای تجارت دوجانبه بگشایند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی