عصر بازار

اختلاف فاحش و خطرناک بازارهای مالی آمریکا با عملکرد واقعی اقتصاد این کشور

عصر اعتبار- در حالی که وقوع طوفان‌های متعدد اقتصاد آمریکا را تحت تأثیر منفی قرار داده و سوددهی شرکت‌ها را پایین آورده است، اختلاف و عدم تطابق بین عملکرد واقعی ضعیف اقتصاد آمریکا و رشد بازارهای مالی این کشور روزبه‌روز خطرناک‌تر می‌شود.

اختلاف فاحش و خطرناک بازارهای مالی آمریکا با عملکرد واقعی اقتصاد این کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، درحالی‌که وقوع طوفان‌های متعدد نظیر ایرما و هاروی رشد اقتصادی آمریکا را کاهش داده است، بخش خصوصی آمریکا نیز شاهد کاهش سوددهی بوده است.

    اگرچه این طوفان‌ها در سواحل خلیج مکزیک در آمریکا رخ دادند و بخش‌های دو ایالت فلوریدا و تگزاس را تحت تأثیر قرار دادند اما عواقب منفی آنها به تمام نقاط آمریکا سرایت کرده است.

    تأثیرات منفی آنی این طوفان‌ها کاهش ظرفیت تولید نفت و پالایش پالایشگاه‌های این دو ایالت بود، اما سایه آن بخش بیشتری را در حوزه انرژی و خدمات آمریکا تحت تأثیر قرار داد.

    از سوی دیگر شرکت‌های بیمه نیز مجبور شدند تا خسارات این طوفان را به مشتریان بپردازند. در عین‌حال دیگر بخش‌های اقتصادی آمریکا نظیر شرکت‌های تولیدی، بانک‌ها،‌خرده‌فروشان و شرکت‌های ساختمانی تحت تأثیر این طوفان‌ها قرار گرفت.

    بیش از نیمی از شرکت‌های حاضر در لیست S&P500 در گزارش عملکرد سه ماهه سوم سال 2017 اعلام کردند که در نتیجه طوفان‌ها متضرر شدند. ازجمله این شرکت‌ها، شرکت فروشگاهی کاستکو و هواپیمایی دلتای آمریکا بوده‌اند.

    بنابه ارزیابی شرکت بیمه سوئیس واقع در زوریخ در نتیجه طوفان‌های اخیر در آمریکا شرکت‌های بیمه 95 میلیارد دلار ضرر کردند.

    از سوی دیگر دولت ترامپ نیز شرکت‌های بیمه را از سود اجرای قانون موسوم به اوباماکر محروم کرده و به طور کلی صنعت بیمه در آمریکا چشم‌انداز مثبتی ندارد.

    یکی از شرکت‌های بیمه در آمریکا اعلام کرده است که این شرکت از دو طوفان هاروی و ایرما به طور ناخالص 2 میلیارد دلار متضرر شده است.

    در حوزه‌های غیرمالی شرکت موتورسازی هارلی‌دیویدسون اعلام کرده است که سود این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری کاهش یافته است.

    جان اولین مدیر ارشد مالی شرکت هارلی دیویدسون گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که در نتیجه طوفان‌های اخیر در آمریکا 1.5تا 2 درصد فروش موتورهای هارلی دیویدسون کاهش یابد.

    حداقل 48 شرکت از 500 شرکت لیست S&P500 به سرمایه‌گذاران خود اعلام کردند که طوفان‌های اخیر در آمریکا بر سوددهی آنها تأثیر منفی خواهد داشت.

    در بخش ساخت‌وساز در اقتصاد آمریکا نیز تأثیرات منفی طوفان‌های ایرما و هاروی مزید بر علت مشکلات شرکت‌های فعال در این زمینه شده‌اند. این شرکت‌ها به غیر از معضل طوفان با مشکلات کمبود نیرو، افزایش هزینه‌های فاینانس و نیروهای فاینانس و همچنین کمبود تقاضا برای خرید خانه روبرو هستند.

    اریک هالت استاد دانشکده مدیریت ساخت‌وساز و معاملات املاک دانشگاه دنور گفت: ما در حال حاضر صنعتی داریم که به شدت نوسان داشته و تحت فشار زیادی بوده و وقوع فجایع طبیعی نظیر طوفان به این فشارها می‌افزاید.

    پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های حاضر در لیست S&P500 سود ناخالص 4.2 درصدی به‌ازای هر سهم در سه ماهه سوم سال جاری را تجربه کند که این رقم کمترین سود طی سال جاری بوده است.

    از سوی دیگر انتظار می‌رود تنها شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای آمریکا کاهش 63.3 درصدی سود را تجربه کنند.

    بانک مرکزی فدرال آمریکا اعلام کرده است که در نتیجه طوفان‌های اخیر بخش تولید آمریکا نیز آسیب دیده است؛ چراکه این طوفان‌ها هزینه لجستیک و هزینه تأمین کارخانه‌ها را افزایش داده و آنها را با کمبود مواد اولیه مواجه کرده است.

    علی‌رغم تأثیر منفی گسترده طوفان‌های هاروی و ایرما بر اقتصاد آمریکا، بازارهای مالی در این کشور و به خصوص بورس وال استریت در حال شکستن رکورد هستند. همین امر نشان‌دهنده افزایش روزافزون فاصله و عدم تطابق بین بازارهای مالی و اقتصاد واقعی آمریکا است و شرکت‌هایی آمریکایی را در شرایطی خطرناک و مسموم قرار داده است؛ چراکه این امکان وجود دارد ارزش سهام بیش از حد بالا رود.

    در نگاهی کلی‌تر طوفان‌های اخیر، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و همچنین دیگر بلایای طبیعی نظیر وقوع زلزله ویرانگر در مکزیک، خطر تشکیل حباب ارزشی در بازارهای مالی آمریکا را دوچندان کرده است.

    عملکرد ضعیف بسیاری از شرکت‌ها در کنار افزایش ارزش سهام آنها برخی بانک‌های آمریکایی را در معرض ارائه وام‌های زیاد این شرکت‌ها قرار داده است.

    در حال حاضر 59 درصد از مردم آمریکا بر این باورند که شرکت‌های خصوصی در آمریکا بیش از حد سود کسب می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی