عصر بازار

رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:

حرکت بانک‌ها به سمت وام دهی به مصرف‌کنندگان خرد

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی از حرکت بانک‌ها به سمت اعطای وام به مصرف‌کنندگان خرد خبر داد.

حرکت بانک‌ها به سمت وام دهی به مصرف‌کنندگان خرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صدا و سیما ، ولی اله سیف در مراسم قدردانی از بانک های عامل در طرح ضربتی ازدواج که با حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهوری و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، اظهار داشت: سنت اعطای وام قرض الحسنه از برکات قانون بانکداری بدون ربا است که استمرار این سنت ها سال پر برکتی را در پی خواهد داشت.
    وی با بیان اینکه نوع برخورد بانک‌ها و اطلاع‌رسانی مثبت موجب رشد علاقه‌مندی مردم برای قرار دادن سپرده‌ها در حساب قرض‌الحسنه می‌شود ، افزود: مردم بدانند که با افتتاح حساب قرض الحسنه به نظام بانکی این فرصت را می‌دهند که از این منابع در کارهای حسنه مانند وام ازدواج استفاده کنند.
    سیف تاکید کرد: اعتقاد ما این است منابع سرفصل قرض الحسنه برای مردم است و باید به نیازمندان اختصاص یابد و در طرح هایی مانند طرح ضربتی اعطای وام ازدواج اقبال مردم به سپرده‌گذاری قرض الحسنه بیشتر می‌شود.
    رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: یکی از شبهات مطرح در گذشته این بود که بین منابع قرض الحسنه و سپرده سرمایه گذاری بانک ها اختلاف ایجاد و منابع قرض الحسنه در امور سپرده سرمایه گذاری مصرف می شود.
    وی ادامه داد: بانک مرکزی ابلاغ کرد که منابع قرض الحسنه فقط برای مصارف قرض الحسنه اختصاص یابد و حسابداری جداگانه برای قرض الحسنه صورت گیرد که به صورت جدی آن را کنترل می کنیم .
    سیف با بیان اینکه خدمات بانک ها به جامعه در کشور ما مبهم است و تسهیلات به واحدهای بزرگ تولیدی اعطا می‌شود، گفت: این رویه در دنیا عوض شده است و تسهیلات بانک‌ها به مصرف‌کننده خرد تعلق می گیرد و با خرید کالا از فروشندگان تسهیلات به تولید کننده منتقل می شود.
    رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: دستورالعمل هایی در این باره داده‌ایم تا بخش عمده‌ای از تسهیلات نظام بانکی این نوع باشد و مردم آن را لمس کنند و تولید کنندگان موفق تر نیز بتوانند از تسهیلات بیشتری بهره‌مند شوند.
    به گفته سیف بخشنامه‌های کارت اعتباری از 20 تا 50 میلیون تومان و صدور کارت اعتباری به پشتوانه مبالغ یارانه در این زمینه صادر شده است که می‌تواند گشایشی در زندگی مردم ایجاد کند.
    بانک های ملی ، ملت ، صادرات ، تجارت ، کشاورزی ، سپه ، مسکن ، رفاه کارگران ، قرض الحسنه مهر ایران ، توسعه تعاون و پارسیان هم در این مراسم قدردانی شدند.

    * اگر صف وام ازدواج طولانی شود وارد می شویم
    رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرح ضربتی وام ازدواج به این خاطر بود که صف وام ازدواج طولانی شده بود و اگر طولانی شود باز هم وارد می شویم.
    ولی اله سیف در حاشیه مراسم قدردانی از بانک هایی که در طرح ضربتی وام ازدواج حضور داشتند ، افزود : متناسب با تقاضاهایی که برای وام ازدواج وجود دارد و همچنین منابع بانک ها باید تلاش کنیم که بین این دو تعادل ایجاد شود.
    وی ادامه داد: طرح ضربتی وام ازدواج به خاطر این بود که صف وام ازدواج طولانی شده بود و با اقدام اداره کل اعتبارات بانک مرکزی و بانک های عامل این طرح ضربتی عملیاتی شد.
    سیف با اشاره به اینکه یک ماه برای منتظر ماندن برای دریافت وام ازدواج طبیعی است ، افزود: اگر این زمان بیشتر شود طبیعی نیست و اگر لازم باشد بانک مرکزی باز هم اقدامات لازم را انجام می دهد.

    * سیاست بانک مرکزی ثبات همراه با آرامش در بازار ارز است
    رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی نقش نظارتی در بازار ارز را دارد و زمانی به این بازار وارد می شود که نوسان ها هیجانی باشد.
    وی ادامه داد: سیاست بانک مرکزی ثبات همراه با آرامش در بازار ارز است و در حال حاضر نرخ ارز در بازار از دامنه مجاز و منطقی خودش بالاتر رفته است که امیدواریم اصلاح شود.

    * حساب های تا 200 میلیون تومان در کاسپین پرداخت می شود
    رئیس کل بانک مرکزی گفت: حساب های تا 200 میلیون تومان در کاسپین تعیین تکلیف شده است و پرداخت می شود ولی در اواسط دوره پرداخت موانعی به وجود آمده بود که به خاطر توقیف ها بود و با ورود مقامات قضایی این توقیف ها رفع شده است و پرداخت های تا 200 میلیون تومان انجام می شود.
    وی ادامه داد: این اقدام تحت نظارت مراجع قضایی دنبال می شود.
    سیف درباره عملکرد بانک ها در خصوص نرخ سود سپرده ها گفت: عملکرد بانک ها در این زمینه خوب بوده و عاملی که باعث بی نظمی می شود صندوق های با درآمد ثابت است که در این زمینه با سازمان بورس در حال همکاری هستیم زیرا بین بازار سرمایه و بورس رابطه وجود دارد و امیدواریم با هماهنگی هم تصمیم گیری های لازم را انجام دهیم.
    وی ادامه داد: در خصوص این صندوق ها تعهد سود بالاتر از سود شورای پول و اعتبار باعث عدم تعادل در بازار می شود و هر فعالیتی درآمد خاصی خود را دارد و آن درآمدی که محقق می شود بین سرمایه گذاران توزیع می شود ولی وعده سودهای متنوع، بازار را ملتهب می کند.
    سیف افزود: باید به سودهای پیش بینی شده توجه شود.

    * طرح ضربتی وام ازدواج ارزشمند است
    وزیر ورزش و جوانان هم در مراسم قدردانی از بانک های عامل در طرح ضربتی ازدواج گفت : طرح ضربتی وام ازدواج ارزشمند است و باید تقویت شود.
    مسعود سلطانی‌فر اظهار داشت: در طرح ضربتی وام ازدواج به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که امار افراد در صف به 120 تا 130 هزار نفر کاهش یافت که اگر مراجعه به بانک ‌ها تسریع شود این آمار بهتر نیز خواهد شد و ما از نظام بانکی تشکر می کنیم.
    وی گفت: در این دولت سقف وام به 10 میلیون تومان و مجموع پرداختی پارسال به 9 هزار و 800 میلیارد ریال رسید.
    سلطانی فر افزود: حدود 520 هزار نفر در طرح ضربتی وام ازدواج وام گرفتند و برنامه‌ریزی شده است 600 هزار نفر هم در 6 ماه دوم سال وام بگیرند تا از 10 هزار میلیارد ریال نیز گذر کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی