عصر بازار

آشنایی با مفاهیم اقتصادی؛

حذف واسطه ها با بلاک چین

عصر اعتبار- بلاک چین بهترین اختراع بشر بعد از اینترنت است که بسیاری از واسطه ها را حذف کرد.

حذف واسطه ها با بلاک چین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا،  تکنولوژی بلاک‌چین را می‌توان بهترین اختراع بعد از اینترنت دانست، این تکنولوژی امکان حذف واسطه‌ها را فراهم می کند. بلاک‌چین در واقع عملکردی مشابه با پایگاه‌ داده‌های سنتی(هم‌چون سیستم‌های بانکی) مسلما با کارایی بالاتر دارد که تمام فعالیت‌ها را درون بلوک‌های خود به صورت کاملا امن حفظ می‌کند.

    مطمئنا شما هم نام بیت‌کوین را به دفعات بسیاری بیشتری از بلاک‌چین شنیده‌اید، اما بیت‌کوین تنها یکی از 700برنامه‌ای است که از سیستم‌عامل بلاک‌چین استفاده می‌کنند، بیت‌کوین صرفا اولین و شناخته‌شده‌ترین آن‌هاست.

    رابطه‌ی بین بلاک‌چین و بیت‌کوین چیزی شبیه به رابطه‌ی اینترنت است با ایمیل؛ یک سیستم دیجیتالی بزرگ که می‌توانید روی آن برنامه‌های خود را بسازید، ارز و مبادلات ارزی تنها یکی از آن‌هاست.

    بلاک‌چین یک پایگاه داده‌ی غیرمتمرکز است که سوابق تراکنش‌ها هم‌چون معاملات دیجیتالی را در خود نگه می‌دارد. بنابراین با توسعه‌ی بلاک‌چین به جای بهره‌گیری از پایگاه داده‌های سنتی(بانک‌ها، دولت‌ها و حسابداران) از یک پایگاه‌ داده‌ی توزیع شده که از طریق اینترنت هماهنگ می‌شود، استفاده خواهیم کرد.

    هنگامی‌که یک معامله‌ی دیجیتالی انجام شد، اطلاعات آن معامله داخل یک بلوک محافظت شده و از طریق رمزنگاری با کلیه‌ی تراکنش‌هایی که در 10 دقیقه‌ی گذشته اتفاق افتاده، گروه‌بندی شده و به کل شبکه فرستاده می‌شوند. براساس یک سری قوانین پیچیده‌ی ریاضیاتی، هر بلوک یک نسخه‌ی کامل از کل بلاک‌چین است که همین موضوع اعتماد به آن را به حداکثر میزان خود می‌رساند.

    بلاک‌چین فناوری است که وعده داده جهان را تغییر دهد، این تکنولوژی نه تنها اینترنت را به یک ابزار فوق‌العاده اثربخش تبدیل خواهد کرد، بلکه انقلابی در اقتصاد، سیاست و قدرت جهانی پدید خواهد آورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی