عصر بازار

معاون نخست وزیر روسیه:

چین و روسیه قرارداد سوآپ ارزی بین دو کشور را ۳ سال دیگر تمدید کردند

عصر اعتبار- در حالی که پیش از این چین و روسیه در سال ۲۰۱۴ قرارداد سوآپ ارزی سه ساله امضا کرده بودند، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد این قرارداد به منظور کاهش وابستگی به دلار تا سه سال دیگر تمدید شد.

چین و روسیه قرارداد سوآپ ارزی بین دو کشور را ۳ سال دیگر تمدید کردند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، براساس اعلام معاون نخست‌وزیر روسیه همکاری‌های اقتصادی روسیه و چین فعالانه در حال توسعه است.

    وی با بیان اینکه دمتری‌مدودوف نخست‌وریر روسیه دیدار رسمی با چین خواهد داشت، گفت: در حال حاضر تنظیم‌کنندگان مالی دو کشور برای تمدید توافق سواپ ارزشی دوجانبه طی سه سال آینده کار می‌کنند.

    معاون نخست‌وزیر روسیه همچنین اضافه کرد: توافق روی ارزهای ملی به تدریج در حال گسترش است، در سال 2016 پرداخت‌های روسیه با ارزهای ملی برای کالاهای صادراتی و خدمات بیش از 13 درصد و برای واردات 16 درصد بود که در سه ماهه نخست سال 2017 این آمارها به ترتیب 14 و 18 درصد شد.

    معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، چین سیستمی را برای پرداخت‌های برون‌مرزی با یوآن تنظیم کرده، سیستم پرداخت‌های بین‌المللی چین (CIPS) استفاده از مرزهای ملی در پرداخت‌های بین‌المللی را روز به روز توسعه می‌دهد.

    وی اضافه کرد که برخی بانک‌های روسی هم به این سیستم CIPS چین ملحق شده‌اند.

    در سال 2014 بانک‌های مرکزی چین و روسیه سوآپ ارزی روبل ـ یوآن را به مدت سه سال امضا کردند که ارزش آن بیش از 25 میلیارد دلار بود این با هدف افزایش تجارت‌ها با ارزهای ملی و کاهش وابستگی به دلار و یورو انجام شد.

    بزرگترین وام‌دهنده بروسی یعنی سِبربنک، نخستین بانک در این کشور بود که صدور کارت‌هایی که تضمین‌کننده یوآن چین بود را صادر کرد.

    مبادلات تجاری بین مسکو و پکن با افزایش 2.2 درصدی به 69.52 میلیارد دلار رسید.

    دو کشور اهداف افزایش تجارت برای رسیدن به 80 میلیارد دلار تا سال 2018 و 200 میلیارد دلار تا سال 2020 را طراحی کرده‌اند.

    طی چند سال گذشته به منظور کاهش سلطه دلار بر بازارهای جهانی، بسیاری از کشورها استفاده از ارزهای ملی را به جای دلار مدنظر قرار داده‌اند و ایران نیز چنین قراردادی را با ترکیه و روسیه امضا کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی