عصر بازار

رئیس کنفدراسیون صادرات اعلام کرد؛

احتمال مثبت شدن تراز تجاری تاپایان سال

عصر اعتبار- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از احتمال مثبت شدن تراز تجاری کشور در پایان سال جاری خبر داد و گفت: افغانستان به جمع ۵ شریک اول صادراتی ایران بازگشت.

احتمال مثبت شدن تراز تجاری تاپایان سال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد لاهوتی در تشریح آمار تجارت خارجی ایران در هفت ماهه ابتدای سال جاری گفت: در مجموع آمار هفت ماهه تجارت خارجی کشور حاکی از 49 میلیارد و 468 میلیون دلار است که اگر بخواهیم به تفکیک آن را بررسی کنیم، باید به این نکته اشاره کرد که صادرات 24.211 میلیارد دلار و واردات 25.257 میلیارد دلار بوده است و در بخش صادرات، کماکان رشد منفی به چشم می‌خورد؛ اگرچه درصد رشد منفی کاهش یافته و به 2.17 درصد رسیده است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: به این معنا که این نکته مثبتی است که از اعداد بزرگی که در سه ماهه و چهارماهه بابت رشد منفی صادرات داشتیم، اکنون فاصله گرفته‌ و به شرایط سال گذشته رسیده‌ایم. بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشانگر این است که میانگین قیمت کالاهای صادراتی با 8 درصد رشد، به 364 دلار در هر تن رسیده که یکی از نکات مثبت صادرات هفت ماهه به شمار می‌رود، ضمن اینکه واردات نیز به 25.257 میلیون دلار رسیده که رشد 14.89 درصدی را تجربه کرده است.

    وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، میانگین قیمت کالاهای وارداتی به 1396 دلار رسیده که رشد 8.89 درصدی را نشان می‌دهد و این هم به عقیده من، با توجه به اینکه کالاهای وارداتی کشور را، بیشتر کالاهای واسطه ای و سرمایه ای تشکیل می‌دهند، نشانگر این خواهد بود که واردات با کیفیت مرغوب به کشور صورت گرفته و تولید بهتر از گذشته شده است.

    لاهوتی گفت: در این میان، ترکیب سبد صادراتی کشور به نحوی است که کماکان 48 درصد این کیک، از آن میعانات و پتروشیمی ها و 52 درصد آن، مربوط به سایر کالاها است که متاسفانه رشد منفی در تمام بخش‌های آن به چشم می‌خورد، ولی تغییرات قابل توجهی نسبت به شش ماهه مشاهدده نمی‌شود.

    به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، آنگونه که آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد، 5 کشور اول طرف تجاری ایران را در بخش صادرات کالاهای ایرانی، چین، عراق، امارات، کره جنوبی و افغانستان تشکیل می‌دهند که بیشترین رشد را در حدود 24 درصد، مربوط به صادرات به کره جنوبی بوده و در عین حال، بیشترین رشد منفی را نیز امارات متحده عربی داشته که معادل 16 درصد نسبت به قبل، رشد منفی را تجربه کرده است؛  این امر بیانگر آن است که صادرات ما به جای کشورهای واسطه، به صورت مستقیم صادر می‌شود.

    وی اظهار داشت: نکته دیگری که در موضوع صادرات جلب توجه می‌کند، حضور افغانستان در میان 5 کشور اول طرف تجاری ایران است؛ به این معنا که افغانستان مجدد به فهرست 5 کشور اول صادراتی ایران بازگشته و رشد قابل توجهی را هم در سبد صادراتی به خود اختصاص داده است؛ پس حضور صادراتی ایران در افغانستان، پررنگ‌تر شده است.

    به گفته لاهوتی، بر اساس آمارها، اقلام عمده وارداتی کشور را همچنان کالاهای اساسی، برنج، ذرت و قطعات منفصله خودرو تشکیل داده و طرف های تجاری ایران در حوزه واردات هم، چین، امارات، ترکیه، کره جنوبی و آلمان تشکیل می‌دهند. نکته حائز اهمیت آن است که آلمان همچنان در جرگه 5 کشور اول طرف وارداتی ایران قرار گرفت و رشد مثبت را تجربه می‌کند؛ در حالیکه واردات از کره، سه درصد رشد منفی داشته است.

    وی افزود: در مجموع تراز تجاری یک میلیارد دلار به نفع واردات بوده و همچنان منفی است؛ ولی خوشبختانه درصد تفاوت آن، نسبت به شش ماهه که 3 میلیارد دلار منفی بود، بهبود یافته و احتمال این وجود دارد که ایران بتواند مانند سال گذشته، در ماههای بعدی فاصله صادرات و واردات را به صفر برساند و تراز احیانا مثبت شود. به هرحال، در مجموع شرایط با گزارش تجارت خارجی ایران در شش ماهه، تفاوت زیادی نکرده و از هدفگذاری که در برنامه ششم توسعه دیده شده، همچنان عقب هستیم.به هرحال هشت ماه از سال در حال سپری شدن است و تا رسیدن به اهداف، همچنان فاصله وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی