عصر بازار

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران :

مراودات تجاری تهران و پکن تا پایان سال جاری میلادی ۳۸ میلیارد دلار پیش بینی می شود

عصر اعتبار- نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و چین پیش بینی کرد مراودات اقتصادی و تجاری تهران و پکن تا پایان سال جاری میلادی به بیش از ۳۸ میلیارد دلار افزون شود.

مراودات تجاری تهران و پکن تا پایان سال جاری میلادی ۳۸ میلیارد دلار پیش بینی می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، مجیدرضا حریری چهارشنبه افزود: آمار 6 ماه ارائه شده سال 2017 (ژانویه تا پایان ژوئن) گمرک چین حاکی از مبادلات 18.07 میلیارد دلاری ایران با این کشور است که تراز تجاری مثبت 350 میلیون دلار به نفع ایران است.

    به گفته این مقام مسئول، در این مدت ایرانی ها 9.2 میلیارد دلار صادرات به چین انجام دادند و در مقابل واردات از این کشور 8.8 میلیارد دلار بوده است.
    وی یادآور شد: در سال 2016 میلادی، کل مراودات اقتصادی و تجاری 2 کشور 31.2 میلیارد دلار بوده و تراز تجاری نیز مثبت160 میلیون دلار به نفع ایران بوده است.
    حریری خاطرنشان کرد: مطابق آمارهای رسمی گمرک چین، مبادلات ایران و چین در 6 ماه نخست سال 2017 بیش از 35 درصد رشد داشته است.
    وی ادامه داد: مطابق همین آمارها، جمهوری اسلامی ایران روزانه 600 تا 700 هزار بشکه نفت به چینی ها می فروشد و بر این اساس صادرات کشورمان به چین (منهای نفت) نزدیک به 4.5 میلیارد دلار تخمین زده می شود.
    نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین بیان داشت: عمده صادرات غیرنفتی ایران به چین را گاز، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، مواد خام معدنی و کانی های فلزی و غیرفلزی تشکیل می دهد و این کشور بزرگترین خریدار محصولات پتروشیمی، گاز و میعانات گازی، همچنین پسته و خشکبار کشورمان است.
    وی گفت: در سایر موارد نظیر کانی های فلزی و غیرفلزی، سنگ های ساختمانی، سنگ آهن و کنسانتره مس، همچنین صنایع دستی، فرش، زعفران و خشکبار نیز چین یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی ایران محسوب می شود.
    حریری اظهار داشت: اوج مبادلات اقتصادی و تجاری 2 کشور در سال 2014 با 52 میلیارد دلار بود و پس از آن در سال های 2015 و 2016 روند کاهشی داشت؛ این روند در سال جاری میلادی رو به افزایش است.
    وی تصریح کرد: از نظر وزنی، حجم مبادلات 2 کشور از سال 1998 تاکنون همواره رو به افزایش بوده، اما از نظر ارزشی از آنجایی که ارتباط مستقیم با قیمت های جهانی نفت و مواد خام دارد، شاهد ارش های متفاوتی بوده ایم که پیش بینی می شود ارزش تجارت ایران و چین تا پایان سال جاری میلادی به بیش از 38 میلیارد دلار افزایش یابد.

    ** تجارت 600 میلیارد دلاری تهران و پکن
    نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و چین با اشاره به سفر رئیس جمهوری چین به تهران در سال 2016، بیان داشت: آنچه از سوی مقام های رده بالای حکومتی 2 کشور مورد تاکید است دستیابی به حجم مبادلات 600 میلیارد دلاری در 10 سال آینده (تا سال 2026) است که جز با رفع موانع موجود بر سر راه اقتصاد کشورمان میسر نمی شود.
    وی، اقتصاد ایران و چین را 2 اقتصاد مکمل یکدیگر توصیف کرد که از یک سو ایران به کالاهای ساخته شده، ماشین آلات، فناوری و سرمایه چینی ها نیازمند بوده و در مقابل، چینی ها نیز به نفت و مواد اولیه موجود در کشورمان محتاج هستند؛ بر این اساس پتانسیل مراودات تجاری و اقتصادی تهران و پکن بسیار بیشتر از حد فعلی آن است.
    حریری در پایان با اشاره به تحریم ها، یادآور شد: هنوز شرکت های زیادی در چین وجود دارند که مایل به کار کردن با ایران نیستند و همچنین همه مبادلات پولی و مالی کشورمان با فعالان اقتصادی چینی فقط از طریق یک بانک این کشور انجام می شود. پیشتر سفیر ایران در چین با اعلام اینکه روابط تهران و پکن در همه زمینه ها با گسترش قابل توجهی همراه بوده است، از افزایش بیش از 30 درصدی مبادلات تجاری دو کشور در نیمه اول سالجاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی