عصر بازار

برای اولین بار در یک دهه اخیر؛

بانک انگلیس نرخ بهره را افزایش داد

عصر اعتبار- بانک انگلیس بعداز یک دهه نرخ بهره بانکی را به نیم دهم درصد افزایش داد که این موضوع منجر به سقوط پوند در برابر دلار و یورو شد.

بانک انگلیس نرخ بهره را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، بانک مرکزی انگلیس سرانجام پس از بیش از 10 سال نرخ بهره را برای اولین بار افزایش داد. در همین حال بانک انگلیس نرخ بهره را از 0.25 درصد به 0.5 درصد تغییر داد که به گفته کارشناسان اقتصادی این افزایش نرخ بهره بانکی حاکی از افزایش بیشتر بهره در بریتانیا به منظور مهار نرخ تورم صعودی این منطقه دارد که به دنبال رویداد قریب الوقوع برگزیت پدیدار شده است.

    طبیعی است که تقریبا 4 میلیون خانوار بریتانیایی بعداز اعمال نرخ بهره جدید با بازپرداخت بهره بالا وام روبرو می شوند. بنابراین بازندگان اصلی افزایش نرخ بهره بانکی در بریتانیا 3.7 میلیون خانواری خواهند بود که دارای وام با نرخ بهره تغییر پذیر هستند.

    برآورد می شود به بازپرداخت بهره وام خانوارها با در نظر گرفتن میانگین بدهی 89 هزار پوند، ماهیانه بین 11 تا 12 پوند افزوده شود. به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، رقابت در بازار وام در سطح بالایی باقیمانده است و وام گیرندگان تا قبل از اعمال نرخ بهره جدید، پایین ترین نرخ بهره را تجربه کرده بودند.

    همچنین از مجموع 9 نفر از اعضای سیاسیتگذاری بانک انگلیس، 7 نفر به افزایش نرخ بهره بانکی رای دادند و تنها 2 نفر مخالف بودند که در نهایت افزایش نرخ بهره بانکی برای اولین بار از ماه جولای سال 2007 میلادی به بعد رقم خورد.

    به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی در انگلیس، پوند در برابر دلار 0.75 درصد کاهش پیدا کرد و به 1.3145 دلار رسید؛ ضمن اینکه در برابر یورو هم 1.18 درصد افت ارزش پیدا کرد و به 1.1264 یورو رسید؛ اما بورس فوتسی با 39 واحد افزایش روبرو شد.

    بانک انگلیس نرخ تورم را 2.9 درصد اعلام کرد که همچنان بیش از رقم از پیش هدف گذاری شده، یعنی 2 درصد است؛ در حالیکه نرخ بیکاری همچنان در پایین ترین سطح خود در بیش از 40 سال اخیر است.

    بانک انگلیس پیش بینی کرد نرخ تورم بریتانیا تا پایان سال 2020 میلادی به یک درصد می رسد؛ این در حالی است که بانک انگلیس برآورد خود از نرخ تورم این منطقه را در پاییز امسال در حدود 3.2 درصد اعلام کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی