عصر بازار

دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارگران خبر داد؛

بررسی سبد معیشت کارگران در جلسه امروز کمیته مزد

عصر اعتبار- دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه معاش کارگر و خانوار کارگری در تعیین دستمزد یک ضرورت است، گفت: عصر امروز جلسه کمیته مزد با حضور نمایندگان کارگران برگزار می‌شود.

بررسی سبد معیشت کارگران در جلسه امروز کمیته مزد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور از برگزاری جلسه کمیته مزد خبر داد و گفت: مهمترین موضوع جلسه امروز بررسی و بحث درباره سبد معیشت کارگران است.

    وی ادامه داد: نخستین جلسه کمیته دستمزد برای بررسی کارشناسی دستمزد سال 97 مهر ماه امسال در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد و مذاکرات در کمیته دستمزد، تعیین حقوق مشمولان قانون کار مطابق سبد معیشت کارگران مهمترین محورهای آن جلسه بود، به‌روزرسانی میزان افزایش قیمت کالاها با استناد به آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار از دیگر دستور جلسات در کمیته مزد است.

    دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به ماده 41 قانون کار گفت: قانون کار برای تعیین حقوق کارگران تأکید بر نرخ تورم و هزینه سبد معیشت کارگران دارد.
    وی بیان کرد: نمایندگان کارگران بر اساس فرمول‌های مشخصی جدولی را متناسب با مصرف و نیاز یک خانوار 4نفره کارگری تهیه و تنظیم کرده‌اند،‌ که بر همان اساس میزان هزینه سبد معیشت محاسبه می‌شود. قانون بر تأمین سبد معیشت تأکید دارد و ما نیز به‌عنوان نماینده کارگری بر این موضوع تأکید داریم.

    ابوی با ابراز اینکه دولت باید به‌فکر چاره‌ای برای جبران عقب‌ماندگی قدرت خرید مردم باشد، گفت: در بحث تعیین دستمزد کارگران دو آیتم یکی معیشت و دیگری آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار در خصوص نرخ تورم ملاک عمل است. متأسفانه با وجود آنکه سال‌های سال است به نحوه تعیین دستمزد ایراد گرفته‌ایم ولی هیچ سالی به آن توجه نشده و دستمزد کارگران را بر مبنای نرخ تورم سال آینده تعیین کرده‌ایم در صورتی که از اتفاقات سال بعد خبر نداریم.

    وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به بند دو ماده 41 قانون کار، خطاب به کسانی که شرایط اقتصادی را مبنای تعیین مزد کارگران می‌دانند، گفت: اگر قرار بود حقوق و دستمزد کارگران تنها بر اساس بند یک ماده 41 و نرخ تورم تعیین شود، چرا قانونگذار بند دو را لحاظ کرد؟ وقتی به این بند اشاره شده یعنی معاش کارگر و خانوار کارگری در تعیین دستمزد لازم است و باید در نظر گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی