عصر بازار

مدلهای اقتصادی کشور نیازمند نگاهی همه‌جانبه است

عصر اعتبار- آیا رشد اقتصادی ادامه می‌یابد؟ برسر بیکاری چه خواهد آمد؟ اگر ابتدا نشان ندهیم که این انتظارات چگونه به وجود می آیند طبیعتاً پاسخ دیگر پرسش‌ها هم نامعلوم می‌ماند مثلا به تبع آن میزان مصرف یا پس‌انداز و یا سرمایه‌گذاری مجهول می ماند.

مدلهای اقتصادی کشور نیازمند نگاهی همه‌جانبه است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اختلاف نظر در دیدگاه های اقتصادی موجب می شود تا برخی از صاحبنظران با کنکاش در دامنه تاثیرات آرای غالب ، مباحث با اهمیتی را مورد بحث قرار دهند . در سال های اخیر شاهد پافشاری صاحبنظران اقتصادی کشور بر شناخت تاثیرات دو نظریه متداول در اقتصاد یعنی «اقتصاد جریان اصلی» و «اقتصاد اتریشی» بوده و مباحث مرتبط با آنها همواره برجسته شده است .محققان بر این باورند که با وجود اختلافات موجود در مباحث نظری ، این دوجریان اقتصادی گاهاً با یکدیگر در تعامل بوده و بدلیل شباهت های ماهیتی هم سوء عمل میکنند . بطور مثال هر دو جریان ، در تضاد با رویکرد دیدگاه  «مکانیکی» اقتصاد می باشند . یعنی مخالف ترویج توهم تغییر در وضع اقتصادی جامعه ، بدون ارائه پاسخ مناسب به تاثیرعوامل درگیر در آن می باشند .

    به عبارتی معتقدند که برخی عوامل اقتصادی ، قابلیت تنظیم مجدد و هماهنگی با تصمیمات اقتصادی جدید را دارند بنابراین این مشخصه آنها که توام با هوشمندی ماهیتی می باشد، گاهاً موجب انحراف از معیار اهداف پیش بینی شده از واقعیات ناشی از اجرای تصمیمات اقتصادی جدید می گردد .برخی معتقدند دلیل اصلی میل سیاست گذاری ها اقتصادی جدید به سوی سیاستگذاری های اقتصادی بی ثمر درکشور، عدم توجه به  ماهیت تاثیرات برخی عوامل اقتصادی قبل می باشد .
    مع الوصف این دو جریان فکری علاوه بر وحدت دیدگاه ها ، از تضاد دیدگاه ها نیز برخوردارند. اقتصاد جریان اصلی موجود معتقد است که سیستم‌های اقتصادی واکنش درون‌زا دارند، بنابر این اقتصاددانان باید بصورت دینامیکی مدل واکنش های اقتصادی را ترسیم کرده و با نتایج حاصله از پاسخ های بدست آمده ، سیاست های اقتصادی را طراحی کنند .  دیدگاهی که قبلاً مورد تاکید یکی از شاگرادن "میلتون فریدمن" یعنی آقای "رابرت لوکاس"برنده نوبل اقتصاد درسال 1995 بوده است و پی آمد نقد مشهور اقتصادی به نام «نقد لوکاس» می باشد .
    اما باید اشاره نمود که آقای میلتون فریدمن استاد فقید دانشگاه شیکاگو از مدافعان اقتصاد بازار آزاد تلقی می گردیدکه برخلاف سایر اقتصاددانان جریان اصلی ، به استفاده‌ی گسترده از ریاضی در بیان دیدگاه‌های خویش اعتقاد نداشت او معتقد بود ،کارآمدی بازار آزاد چنان عیان است که دیگر نیازی به این الگوهای ریاضی در اثبات آن نیست . به اعتقاد ایشان آزادی اقتصادی بسیار جذاب بوده و  مسیر آزادی سیاسی را خواهد گشود .
    در مطالعات تاریخی نیز شاهد آن هستیم که برخی اقتصادانان قبل از فریدمن معتقد بودند که با کاهش مالیات یا افزایش هزینه های دولت می توان مشکل بیکاری را حل کرد ، اما او با رد این تئوری معتقد بود که در بلند مدت این نظریه قالب نبوده و ناکار آمد است . یا میبینیم که برخی از اقتصاددانان رابطه میان "افزایش تورم" و "افزایش بیکاری" را یک رابطه معکوس می دانند، اما بعد ها دیده می شود که در مقاطعی با افزایش تورم بیکاری نیز افزایش می یابد . یا بطور مثال در « معضل پس انداز» آقای کنز را داریم که استدلال می کند در اندازه یک فرد ، پس انداز و کاهش در مصرف امری منطقی تلقی می گردد اما در اندازه جامعه اگر همه بخواهند از مصرف بکاهند تا پس‌انداز کنند نتیجتاً، سطح کلی مصرف کاهش یافته و بنگاه‌ها چاره‌ای غیر از کاستن از میزان تولید و بیکارکردن بخشی از نیروی کار ندارند ، پس احتمالاً سطح درآمد هم سقوط می‌کند و بعید نیست شاهد کاهش میزان پس‌انداز هم باشیم . در گذشته ، اقتصاددانان می‌کوشیدند تا با تکیه بر رویدادهای گذشته وضعیت حال و آینده اقتصاد را برآورد کنند چراکه بنگاه‌های اقتصادی می بایست از میزان فروش آینده خود اطمینان کسب کنند و چنین کاری بدون دانستن این که اقتصاد درسطح سراسری در چه وضعیتی است عملی و امکان‌پذیر نبود .
    آیا رشد اقتصادی فعلی ادامه می‌یابد؟ یا برسر بیکاری چه خواهد آمد؟ اگر نتوانیم نشان دهیم این انتظارات چه‌گونه شکل می گیرند و به وجود می آیند طبیعتاً پاسخ دیگر پرسش‌ها هم نامعلوم می‌ماند و نخواهیم دانست که مصرف یا پس‌انداز و یا سرمایه‌گذاری به چه میزان خواهد بود.
    "رابرت لوکاس" الگوهای نظری خود را با طرح پیش‌گزاره «انتظارات عقلایی»  در اقتصاد حل می کرد. او معتقد بود  اقتصاددانان فرآیند عملکرد نظام اقتصادی را میدانند . بطور مثال همگان واقفند که پدیده هایی نظیر بیکاری و تورم با یکدیگر مرتبط بوده، مضافاً ازتغییرات نرخ بهره تأثیر می‌ پذیرند و جهت تغییرات را هم تعیین میکنند . به عبارت دیگر ، هر عامل اقتصادی یک الگوی ریاضی از چگونگی عملکرد نظام اقتصادی در ذهن دارد که می‌تواند در آن انتظارات خود از مزد ، قیمت‌ها و دیگر متغیرها را مشخص کند.

    نویسنده:عبدالله رحیم لو-استاد دانشگاه

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی