عصر بازار

خیزش ناگهانی اونس طلا به نتیجه نرسید؛

توقف بلندپروازی موقت طلا

عصر اعتبار- تلاش یک ساعتی اونس طلا برای ورود به کانال افزایشی بی‌نتیجه ماند. اونس فلز زرد دوشنبه‌شب بین ساعت ۲۰ و ۲۱ شب، ۱۰ دلار رشد کرد و به یک قدمی قیمت ۱۲۸۳ دلاری رسید. تقویت موقت طلا به عقیده تحلیلگران، متوجه تنش‌های ژئوپلیتیک عربستان بود. اونس طلا طبق قاعده همیشگی در مواقعی که بحران‌های بین‌المللی بروز می‌کنند، تقویت می‌شود و این‌بار نیز با تصفیه‌حساب داخلی سعودی‌ها، طبق عادت همیشگی رشد کرد.

توقف بلندپروازی موقت طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، افزایش ناگهانی قیمت طلا دوامی نداشت و با پر شدن پیمانه «شاخص قدرت نسبی» این فلز، یک کانال کاهشی پدید آمد که تا عصر روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت. رشد بیش از ظرفیت قیمت اونس فلز زرد در زمان کوتاه، منجر به تغییر رفتار معامله‌گران شد. معامله‌گرانی که سقف قدرت طلا را پیش‌بینی کرده بودند، به‌موقع سهم خود را به فروش گذاشتند تا با افزایش عرضه، طلا سه‌شنبه را کاهشی ادامه دهد.

      بازگشت تنش‌های ژئوپلیتیک
    اونس طلا در بازار شبانه دوشنبه ظرف یک ساعت، مرز‌های مقاومتی را شکست تا شانس خود را برای بازگشت به قیمت‌های بالاتر محک بزند. در واپسین دقایق بازار طلای لندن و فرانکفورت در ساعت 20، اونس طلا از مرز مقاومتی 1273 دلاری عبور کرد و پس از بسته شدن این بازار‌ها، تا یک‌قدمی قیمت 1283 دلاری گام برداشت.خیزش 8/ 0 درصدی اونس فلز زرد در ادامه بازار شبانه دوشنبه آرام گرفت و این فلز با بسندگی به قیمت 1280 دلاری بسته شد. کارشناسان بازار طلا، افزایش 10 دلاری قیمت اونس طلا را به تنش‌های عربستان نسبت داده‌اند. زمانی که بحران‌های ژئوپلیتیک فضای سیاسی و اقتصادی دنیا را متشنج می‌کند، قیمت فلز زرد تقویت می‌شود. از آنجا که عربستان یکی از بازیگردان‌های بزرگ بازار نفت است، تحولات سیاسی و اقتصادی این کشور خواه‌ناخواه بر روند بازار جهانی تاثیر می‌گذارد. بازداشت تعدادی از شاهزادگان و مقامات سعودی، تمرکز را از بازار نقدی به بازار کالا کشاند و قیمت نفت را به ماکزیمم 2 سال اخیر رساند. شاخص مواد خام بلومبرگ نیز در واکنش به نااطمینانی بازار‌ها، ضمن صعود به عدد 87 واحدی، بیشترین مقدار خود از ماه آوریل سال جاری میلادی را به ثبت رساند.رشد این شاخص نیز موید کاهش میل سرمایه‌گذاران به بازار ارزی است. عامل ژئوپلیتیک صعود ناگهانی طلا، قادر به حمایت طولانی از روند افزایشی فلز زرد نبود تا قیمت این فلز در بازار سه‌شنبه کاهشی شود.

      خروج به ازای سود
    فلز زرد بازار سه‌شنبه را با قیمت 1280 دلاری استارت زد. اما در ادامه با تغییر رفتار معامله‌گران وارد محدوده کاهشی شد و تا ساعت 19 عصر دیروز به حدود قیمت 1276 دلاری رسید.تقویت ناگهانی دوشنبه‌شب، باعث شد معامله‌گرانی که به انتظار آغاز یک کانال افزایشی نشسته بودند، موقعیت فروش بگیرند. زمانی که قیمت طلا پس از وقفه کوتاه‌مدت (چند روزه) در بازار آنی و آتی افزایشی می‌شود، معامله‌گران به‌دنبال سودگیری، دست به‌کار فروش سهم خود از بازار طلا می‌شوند. این معامله‌گران حدی را برای سود خود مشخص می‌کنند که با آغاز یک روند ممکن است قیمت طلا به این حد برخورد کند.سود بهینه برای این خرده‌فروشان با پیش‌بینی میزان رشد قیمت میسر می‌شود. رفتار دیروز معامله‌گران بازار طلا یعنی خروج به ازای سود کافی، باعث شد بازار فلز زرد با افزایش عرضه مواجه شود و در نتیجه قیمت اونس فلز براق کاهش یابد.به عقیده برخی کارشناسان، معامله‌گران تکنیکال به‌وسیله اندیکاتور‌های مخصوص، با فروش به‌موقع، سود بیشتری از سایر معامله‌گران کسب کردند.

      نهایت قدرت افزایشی طلا؟
    تحلیلگران تکنیکال روند موقتی و حتی یک روزه اونس طلا را با استفاده از اندیکاتور‌های گوناگون بررسی می‌کنند. یکی از این اندیکاتور‌ها شاخص قدرت نسبی RSI است. ورود این شاخص به تحلیل بازار‌های مالی، با انتشار کتابی از «ولز وایلدر» تحت عنوان «مفاهیم نوین در سیستم تحلیل معاملات» رخ داد. این شاخص در ابتدا برای تحلیل در بازه زمانی 14روزه تبیین شده بود اما امروزه برای تحلیل‌های کوتاه‌مدت نیز مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. RSI بین صفر تا 100 واحد، قدرت نسبی یک کالای خاص را می‌سنجد. بازه استانداردی که تحلیلگران برای تحلیل کوتاه‌مدت بازار کالاهایی مانند طلا استفاده می‌کنند، میان اعداد 30 و 70 واحدی است. این اعداد به ترتیب کف کاهشی قیمت‌ها و سقف افزایشی آنها را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال، زمانی که نمودار این شاخص به مرز 70 واحدی برسد، سیگنال پایان محتمل رشد قیمت را به معامله‌گران مخابره می‌کند. در شرایطی که نمودار این شاخص به حدود 30 واحدی برسد، از پایان محتمل افت قیمت حکایت می‌کند.

    کارکرد این شاخص معتبر در افزایش ناگهانی قیمت اونس در شام‌گاه دوشنبه، منحنی نمودار RSI پس از افزایش 10 دلاری قیمت جهانی اونس فلز زرد، با خط 70 واحدی این شاخص تلاقی کرد. این تلاقی علامت قدرتمندی به معنای پایان افزایش قیمت طلا به سرمایه‌گذاران انتقال می‌داد. نمودار شاخص قدرت نسبی برای فلز براق در ساعت طلایی افزایش (بین ساعت 20 تا 21 دوشنبه‌شب) حتی از مرز 70 واحدی نیز عبور کرد تا از میل باطنی موجود در بازار طلا برای صعود خبر دهد. یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های نمودار RSI کم‌اشتباه بودن آن در صورت برخورد خطوط قیمت با اعداد 30 و 70 واحدی است. نگاه به گذشته تخمین روند کوتاه‌مدت به‌وسیله این شاخص، از قلیل بودن تعداد دفعات خطای RSI حکایت دارد. در ساعت 21 شب روز دوشنبه، سقف 70 واحدی شکسته شد، بنابراین به وضوح قیمت اونس فلز زرد در ادامه باید به کانال کاهشی ورود می‌کرد. ورود به کانال کاهشی با پر شدن پیمانه رشد RSI در ساعات پایانی بازار دوشنبه آغاز شد و در بازار روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت.

      برداشت «کبوتر»ی از نطق «دراگی»
    ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی دیروز خود، خبر از ثابت ماندن نرخ بهره در این بانک اروپایی داد. وی ضمن تایید نصف شدن میزان 60 میلیارد دلاری اوراق بهادار از ژانویه سال آتی میلادی، مدت اجرای این طرح را نامشخص عنوان کرد. یورو بالطبع واکنش مثبتی به سخنان انبساطی دراگی نشان نداد. نرخ برابری یورو به دلار که دیروز در 161/ 1 واحد باز شده بود، تا ساعت 17 عصر دیروز ضمن افت 43/ 0 درصدی به 155/ 1 واحد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو