عصر بازار

همایش تجاری بانک ها، شرکت های بیمه و حقوقی ایران و ایتالیا در رم

عصر اعتبار- همایش تجاری بانک ها، شرکت های بیمه و مسایل حقوقی ایران و ایتالیا با حضور مسئولان بانکی و بیمه ای دو کشور در شهر رم برگزار شد.

همایش تجاری بانک ها، شرکت های بیمه و حقوقی ایران و ایتالیا در رم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، نمایندگان بانک ها، شرکت های بیمه و حقوقی و کارآفرینان ایرانی و ایتالیایی در این همایش یک روزه که با حضور جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی در ایتالیا در سالن کنفرانس هتل 'بورلی هیلز' شهر رم برگزار شد، به بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات مربوط به مبادلات بانکی، انتقال پول و ضمانت های بیمه میان دو کشور پرداختند.
    احمد پورفلاح رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و ایتالیا در این همایش اظهار داشت: متاسفانه، با گذشت دو سال از رفع تحریم ها و تلاش های مسئولان و بنگاه داران ایتالیا و ایران، ما هنوز موفق نشدیم تا به سطوح تجاری قبلی میان دو کشور برسیم و عمده ترین مشکل، مربوط به بحث انتقال پول، ارتباطات بانکی و عدم پوشش بیمه ای کافی و یک رشته مسائل جنبی است.
    پورفلاح که در صدر هیاتی 25 نفره در بخش های صنعت، معدن، بانک و بیمه به ایتالیا سفر کرده است، افزود: ما برای مذاکره با طرف های ایتالیایی، بانک داران و مسئولان بیمه ایتالیا به این کشور آمده ایم تا هرچه زودتر این مشکلات را رفع کنیم. هم طرف ایتالیایی از فرصت به وجود آمده جهت توسعه روابط اقتصادی با ایران استفاده می کند و هم ما (ایران) که اغلب زیرساخت هایمان به نوعی توسط این کشور صنعتی ایجاد شده است.
    وی با بیان اینکه هیچ جای نگرانی وجود ندارد، گفت: امروز بانکداران ایتالیا و ایران به بررسی مشکلات موجود پرداخته و وعده رفع آن را داده اند و همانطور که دکتر مظفری سفیر محترم و ارزشمند ایران در رم مژده داده است، با رفت و آمد مسئولان دولتی وزارت اقتصاد و دارایی و شرکت های سرمایه گذاری در ایران، حداکثر تا 2 ماه آینده مشکلات بانکی میان دو کشور حل می شود و می توانیم امید بیشتری به دستیابی به سطح بالاتر از هفت میلیارد یورو در مبادلات دوجانبه داشته باشیم.
    پورفلاح افزود: همه اتاق های مشترک پس از برجام، وظیفه دارند تا در این زمینه دولت را یاری کرده و افق های جدیدی در مقابل دست اندرکاران و فعالان اقتصادی ایران باز کنند و امیدواریم که دولت نیز از اعلام آمادگی بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی مشترک و در اتاق بازرگانی ایران ابراز کرده ایم، استقبال کند.
    'پیئرلوئیجی داگاتا' دبیر کل اتاق بازرگانی ایتالیا و ایران نیز اظهار داشت: اوضاع نسبت به دو سال پیش بهتر شده است. شرکت های ایتالیایی مصمم به همکاری با ایران هستند، ولی هنوز مشکلات مالی وجود دارد و بانک های بزرگ بین المللی و ایتالیایی بخاطر یک نظام پیچیده تحت نفوذ بانک های آمریکایی، هنوز بر روی مبادلات مالی ایران بسته هستند.
    وی افزود: همایش امروز لحظه مهمی بود. هیاتی متشکل از بانک ها، بیمه ها و شرکت های تجاری به بررسی مسایل موجود در نظام اقتصادی ایتالیا پرداخت و درپی شریک ایتالیایی است. در این همایش در خصوص جنبه های مختلف روابط مالی میان دو کشور بحث شد.
    آقای غمخوار، مدیر بانک سپه شعبه رم که در این همایش حضور داشت، نیز گفت: پس از لغو تحریم ها، بانک سپه با همکاری سفارت ایران در رم و نهادهای ایتالیایی تمام تلاش خود را برای توسعه روابط بانکی میان دو کشور به کار برد و پس از اینکه مجوز فعالیت ها از مقامات بانکی و پولی اخذ شد، فعالیت خود را آغاز کردیم و اکنون می توانیم کلیه عملیات بانکی را انجام دهیم.
    وی افزود: ما روابط بسیار خوبی با بانک های ایتالیایی از جمله بانک 'مونته پاسکی دی سیئنا' داریم. از ابتدای توقف تحریم ها، بیش از یک میلیارد و 500 میلیون یورو اعتبار اسنادی دریافت و به ذینفع ها ابلاغ کرده ایم که بخش اعظم آنها ایتالیایی بوده اند و تا پایان امسال و تا اوایل سال آینده (2018) حجم مراودات اسنادی به سه میلیارد یورو خواهد رسید. همین میزان نیز حوالجات ارزی انجام داده ایم، به این معنی که انتقال وجه از ایران به ذینفع های ایتالیا انجام پذیر و عادی شده است.
    وی گفت: بنا به درخواست ذینفع های ایتالیایی، ضمانت نامه و همچنین اعتبارات اسنادی مدت دار صادر کرده ایم. به رغم محدودیت چند بانک ایتالیایی به خاطر منشا ایرانی، توانستیم با مذاکره راه های دیگری برای انتقال وجه بیابیم.
    وی تاکید کرد: بنابراین با توجه به حمایت مسئولین پولی و مالی ایتالیا نسبت به بانک سپه و همکاری برخی بانک های ایتالیایی، با اطمینان می توان گفت که توان اجرای کلیه امور مالی و انتقالات میان دو کشور را داریم. البته در این راه چالش هایی وجود دارد، ما از ابتدای فعالیت خود، تلاش کرده ایم تا تمام استانداردهای مربوط به مقررات مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا را رعایت کنیم. ما با این مساله مشکلی نداریم و حتی خطر را برای ما نیز کاهش می دهد.
    وی گفت: طرح های بزرگ که تفاهمنامه آن امضا شده است، نیاز به تامین مالی دارد که باید از طریق بانک های ایتالیایی و اروپایی انجام شود که خوشبختانه توافقنامه ای که با 'ساچه' خواهند داشت، این مشکل را بزودی حل می کند.
    'مارکو فازولو' نماینده بانک 'مونته دی پاسکی دی سیئنا' نیز در این همایش گفت: در دوره قبل از لغو تحریم ها، بانک 'مونته دی پاسکی دی سیئنا' 60 درصد از مبادلات بانکی میان دو کشور ایتالیا و ایران را پوشش می داد و با اطمینان بیشتری می گویم که از زمانی که تحریم ها از دو سال پیش سبک شدند، ما نیز آمادگی کامل برای عملیات بانکی با ایران را داریم. ما حساب هایی را با بانک های ایرانی باز کرده ایم و کدهای سوئیفت را با هم مبادله کرده و آماده هستیم تا بر روی تمام تولیدات بانکی، از یک حواله ساده تا اعتبارهای بزرگ در تمام زمینه ها همکاری کنیم.
    وی افزود: اکثر عملیات بانکی، نه از نظر کالا و نه از نظر طرف تجاری، مشکلی ندارد، شناخت و اعتماد طرفین به کاهش مشکلات مربوط به کاغذ بازی ها کمک می کند. ما به عنوان بانک و شما به عنوان کارآفرینان باید به هم کمک کنیم تا مشکلات را پشت سر بگذاریم. بازار ایران بسیار بزرگ است و می تواند فرصت تجاری خوبی برای دو کشور باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی