عصر بازار

پیش بینی بازار تا پایان سال

عصر اعتبار- بررسی روند شاخص کل نشان می دهد که این شاخص در چهارماه گذشته، به جز اوایل مهر ماه یک روند بدون توقف صعودی داشته است و از کانال ۷۹ هزار خود را به آستانه ۸۸ هزار واحد رسانده است. با توجه به داده های بازار و وزن شرکت های بورسی در محاسبه شاخص تقریبا مشهود است که سهم اصلی این رشد را شرکت های بزرگ بر عهده داشته اند.

پیش بینی بازار تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی الپری در خصوص وضعیت بازار گفت: ارزش معاملات خرد در سهام عادی شرکت ها یک ماه قبل از 138 میلیارد شروع به رشد کرد و حتی در اول آبان شاهد رسیدن آن به 264 میلیارد تومان هم بودیم.

    وی با تاکید بر اینکه حجم معاملات مهم تر از رشد شاخص کل است، گفت: نباید فراموش کنیم که وظیفه بازار سرمایه تخصیص بهینه منابع به بنگاه های اقتصادی است و برای رسیدن به عملکرد مطلوب و انجام درست این وظیفه نیازمند شناوری سرمایه و عمق بازار است. شاخص کل تنها یک نمای تک وجهی از بازار را به ما نشان می دهد که چندان قابل اتکا نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر سیاست بر بازار گفت: ما در یک منطقه پر حادثه زندگی می کنیم که هر روز دستخوش تحولات زیادی است. رشد اقتصادی بیشتر از هرچیزی اول مدیون امنیت است و سرمایه گذاران با هوشیاری هر اتفاقی را که به امنیت خودشان و سرمایه شان لطمه بزند رصد می کنند. با توجه به اقتدار سیاسی ما در عرصه بین المللی و دستاوردهای غیرقابل انکار دیپلماسی، باید گفت که این تنش ها در حال حاضر بیشتر اثر هیجانی و مقطعی دارند. رقابت تنگاتنگ ما با سعودی ها، مشکلات یمن، تهدیدهای ایالات متحده، تحولات سوریه و عراق همه ی این ها ربط مستقیمی به بازار سرمایه ندارد، واکنش بازار به سخنرانی ترامپ در خصوص برجام یکی از این نمونه هاست، ولی اثر اخبار با فراگیر شدن رسانه ها گاهی اغراق آمیز می شود.

    مرتضوی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به قیمت واقعی شاید زمان ببرد و لازم باشد که مدیریت شود ولی امری اجتناب ناپذیر بنظر می رسد. افزایش نرخ دلار مسلما بر مبلغ فروش صنایع صادرات محور تاثیر می گذارد و می تواند جریان نقدی را تقویت و سودآوری شرکت را نسبت به قبل افزایش دهد. اما اینکه چقدر به رشد این صنایع می تواند کمک کند بحث دیگری است و بستگی دارد به اینکه شرکت های ما در صنایع صادرات محور نظیر صنعت پتروپالایشی و تا حدودی فلزی معدنی چقدر سایر پتانسیل های لازم برای رشد را آماده کرده اند.

    مسلما اجرای موفق طرح های توسعه، کنترل هزینه های تولید با بهسازی تکنولوژی، مدیریت صحیح مالی در راستای استفاده درست از اهرم ها و افزایش مقداری فروش، اولویت دارند و به صرف افزایش نرخ ارز، شرکت ها و به تبع آن صنایع متحول نمی شوند.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص صنایع برتر بازار گفت: در حال حاضر با توجه به تحولات اقتصادی جهان و چشم انداز نسبتاً مثبت رشد اقتصادی، امید زیادی به تقویت زیرساخت ها و افزایش مصرف انرژی در بلندت مدت وجود دارد. این دو به معنای افزایش مصرف فلزات و افزایش مصرف نفت است. گزارش های اقتصادی موسسات معتبر مالی در جهان نشان می دهد که این امیدواری به سال 2018 در میان بیشتر اقتصاد دانان رایج شده است.

    وی ادامه داد: همچنانکه می دانیم قیمت نفت سبک ایران پس از مدت ها به 60 دلار رسیده و از طرفی بهای سبد اوپک هم با نزدیک شدن به 59 دلار شرایط خوبی را دارد. همچنین موجودی فیزیکی فولاد و مس بطور میانگین در بازارهای بزرگ چین و اروپا روند کاهشی دارد که عامل حمایت از قیمت های آن در سطوح فعلی است. از طرفی رشد نرخ دلار در داخل و بنیه ی قوی تر اقتصادی و مدیریتی در شرکت های حاضر در گروه های فلزی معدنی و پتروپالایشی، شرایط خوبی را برای عرض اندام شرکت های این گروه ها فراهم کرده است. از این گذشته بکار گیری تکنولوژی های جدیدتر در نظام پولی کشور و کمک به افزایش سرعت گردش پول از یک سو و توسعه ی شبکه های ارتباطی و فراگیر شدن تکنولوژی های این حوزه چشم انداز مثبتی را برای شرکت های دانش محور در صنایع رایانه و ارتباطات رقم زده که جذابیت مطالعه بیشتر را به این گروه ها داده است.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی روند بازار تا پایان سال گفت: پیش بینی روند بازار ما کار بسیار دشواری است. در کل می توان گفت اگر نقدینگی مورد نیاز بازار تامین شود با توجه به عملکردهای مثبت شرکت ها در سال 96 ، انتظار می رود بازار منعکس کننده وضعیت خوب این شرکت ها در پورتفوی سهام دارانشان باشد. گذشته از نوساناتی که ذاتی بورس است، بازار همچنان پتانسیل رشد را برای ادامه سال جاری دارد مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره ای روی دهد.

    چند توصیه به سهامداران

    وی در خاتمه چند توصیه به سهامداران کرد و گفت: بازار خوب بازار همیشه صعودی و همیشه مثبت نیست. بازار خوب بازاری است که برآیند درستی از بازوهای اقتصادی شرکت کننده در آن، ارائه دهد. بنابراین استراحت شاخص یا استراحت بازار، فرصت خوبی برای مطالعه ی جدی شرکت ها و بهینه کردن سبد دارایی است. صبر و مطالعه دو فاکتور اصلی سرمایه گذاری است و پیشنهاد می شود که سرمایه گذاران عملکرد شرکت ها و توانایی شان برای رشد و استمرار سودآوری را در مرکز توجه خود قرار دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی