عصر بازار

یک مقام ارشد افغانستان:

بندر چابهار، افغانستان را از وابستگی به پاکستان نجات می‌دهد

عصر اعتبار- یک مقام ارشد افغانستان اعلام کرد: با توسعه بندر جابهار در ایران، افغانستان از وابستگی ترانزیتی به پاکستان نجات پیدا خواهد کرد.

بندر چابهار، افغانستان را از وابستگی به پاکستان نجات می‌دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با بازگشایی بندر استراتژیک چابهار که در ایالت سیستان و بلوچستان و جنوب ساحل خلیج فارس قرار گرفته دسترسی راحتی به غرب هند دارد این مسر از کنار پاکستان می‌گذرد که باعث می‌شود این کشور دیگر وابسته به پاکستان برای ترانزیت کالا به هند و دیگر کشور‌ها نباشد.

    این بندر بسیار احتمال دارد که میزان تجارت بین افغانستان، هند و ایران را افزایش دهد این در حالی است که پاکستان دسترسی حمل کالا به دهلی نو برای تجارت با دو کشور را نمی‌دهد.

    هند با افغانستان برای ایجاد مسیر جایگزین و مناسب برای دسترسی از کنار پاکستان همکاری نزدیکی دارد.

    عبدالله رییس شرکت افغانی گفت: در گذشته افغانستان متکی به تنها مسیر ترانزیتی بود که از مسیر کراچی پاکستان می‌گذشت، اما حالا دیگر برای ما مهم نیست و مسیر چابهار را ادامه خواهیم داد.

    توافقی بین هند و ایران در نیمه سال گذشته امضاء شد که هند قرار است 2 اسکله را در بندر چابهار تجهیز و راه‌اندازی کند.

    افغانستان در آینده نزدیک مسیر ترانزیت تجارتی را از طریق آسیای مرکزی خواهد داشت که می‌تواند این کشور را به اروپا وصل کند.

    وی همچنین گفت: یک یا دو توافق دیگری هم وجود دارد که می‌توان با کشور‌های همسایه نظیر ازبکستان امضا کرد با این امید که در روز‌های آینده به کمک ترانزیت کالای ما بیاید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی