عصر بازار

هر زلزله زده روستایی و شهری چه میزان وام می‌گیرد؟

عصر اعتبار- بر اساس مصوبات دولت هر زلزله زده کرمانشاهی مشمول کمک بلاعوض و یا وام قرض الحسنه در سه بخش احداث، بازسازی و تامین لوازم خانگی به تفکیک روستا و شهر می شود.

هر زلزله زده روستایی و شهری چه میزان وام می‌گیرد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، پس از زلزله هفته گذشته در مناطق غربی کشور به ویژه در استان کرمانشاه که موجب آسیب‌های جدی به محل مسکونی در شهرها و روستاهای آن شد، شبکه بانکی و همچنین دولت در راستای حمایت برای بازسازی این مناطق تصمیماتی ر ا اتخاذ کردند.

    در همین راستا و با  تصمیم دولت، بانک مرکزی، سازمان برنامه بودجه قرار شد برای کمک به زلزله زدگان در سه بخش بازسازی محل سکونت، تعمیرات و لوازم خانگی وام های قرض الحسنه یا بلاعوض پرداخت شود.

    در نتیجه مصوبه‌ای در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی  تصویب و قرار بر این شد تا تسهیلات قرض‌الحسنه 10 میلیون تومانی برای هر خانوار به منظور بازسازی محل سکونت آنها در نظر گرفته شود.

    همچنین هیات دولت در جلسه‌ هفته گذشته  مصوب کرد در مجموع ٦٥٩ میلیارد تومان از سوی شبکه بانکی و ٢٨١ میلیارد تومان هم از منابع بودجه‌ای به صورت کمک های بلاعوض به مناطق زلزله زده اختصاص پیدا کند.

    محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد: قرار است از دو محل به این خانوارها کمک شود. یکی از طریق تسهیلات ارزان قیمت که برآورد شده با توجه به اینکه 11 هزار خانوار روستایی و 4500 خانوار شهری دچار آسیب شده‌اند، به هر خانوار روستایی 25 میلیون تومان و هر خانوار شهری 35 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه اختصاص پیدا کند که شامل کارمزد 4 درصدی خواهد بود. البته علاوه بر تسهیلات نوسازی، دولت به هر خانوار روستایی 5 میلیون تومان و هر خانوار شهری 6 میلیون تومان کمک بلاعوض خواهد شد.

    ناگفته نماند که نوبخت اعلام کرده که بخشنامه‌های مربوطه برای اجرای این مصوبات به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده و پرداخت این تسهیلات به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

    همچنین در بخش تامین لوازم ضروری نیز بر اساس پیشنهادات قرار است سه میلیون تومان برای لوازم خانگی و دو میلیون تومان کمک بلاعوض پراخت شود. اما نوبخت می‌گوید رییس کل بانک مرکزی این رقم را بالاتر در نظر گرفته و قرار شده که 10 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه برای خانواده‌های زلزله‌زده اختصاص یابد که علاوه بر آن دو میلیون تومان کمک بلاعوض نیز در مجموعه این بسته به خانوار اختصاص خواهد یافت.

    آنطور که نوبخت اعلام کرده زمان بازپرداخت تسهیلات به خانواده‌های زلزله حدود 15 سال در نظر گرفته شده است و برای تعمیر این مدت هفت سال و برای تسهیلات لوازم خانگی بازپرداخت‌ها 5 ساله خواهد بود.

    بر اساس اعلام اخیر محمدرضا حسین‌زاده؛ رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، قرار بر این شده تا از هفته جاری و از روز  گذشته (27 آبان ماه) تشکیل پرونده برای خانواده‌های زلزله زده به منظور دریافت تسهیلات در دستور کار بانک های قرار گیرد. همچنین بانک مرکزی هفت بانک را به عنوان عامل پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به آسیب دیدگان ناشی از زلزله استان کرمانشاه تعیین کرد.

    پیرو مصوبه شماره 105815‌/ت54849هـ مورخ 25‌/8‌/1396 هیأت وزیران در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به آسیب دیدگان ناشی از زلزله استان کرمانشاه، بانک های ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات، مسکن و کشاورزی به عنوان بانک های عامل پرداخت تسهیلات مزبور معرفی شدند که اعطای تسهیلات توسط بانک های یاد شده صرفا" با معرفی متقاضی (ساکن در مناطق آسیب دیده از زلزله) از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قابل پرداخت است.

    بر این اساس مبلغ 7 هزار و ششصد و هفتاد و پنج میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت (با سود و کارمزد 4 درصد در مناطق روستایی و 5 درصد در مناطق شهری) توسط بانک های مذکور به آسیب دیدگان ناشی از زلزله استان کرمانشاه پرداخت می شود. لازم به ذکر است بدهی احتمالی آسیب دیدگان به بانک ها و چک برگشتی مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود.

    تسهیلات یاد شده برای بازسازی اماکن مسکونی روستایی، بازسازی اماکن مسکونی شهری، تعمیر اماکن مسکونی شهری و  روستایی و تجاری و تأمین لوازم خانگی و سایر هزینه های ضروری پرداخت می شود.

    علاوه بر این بر اساس مصوبه کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، تمام بانک های کشور موظفند نسبت به امهال دو ساله تسهیلات اعطایی قبل از وقوع حادثه به افراد آسیب دیده از زلزله (اعم از تولیدی و غیرتولیدی در شهرها و روستاها) با معرفی متقاضی از سوی ستاد حوادث غیرمترقبه استان کرمانشاه اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو