عصر بازار

قائم مقام سابق بورس نیویورک:

تنها راه دسترسی به بازار ایران استفاده از یورو بجای دلار است

عصر اعتبار- «جرج یوجو» استاد دانشگاه کلمبیا و قائم مقام سابق بورس نیویورک، در حال حاضر امکان استفاده و دسترسی به بازار سرمایه و موسسات مالی ایران تنها از طریق یورو امکان پذیر است و چنانچه روابط تجاری با ایران که بر مبنای دلار آمریکا صورت بگیرد، مشمول مقررات نقض تحریم های غرب علیه ایران خواهد شد. پس یورو بهترین گزینه برای معامله با ایران خواهد بود.

تنها راه دسترسی به بازار ایران استفاده از یورو بجای دلار است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، به اعتقاد این استاد دانشگاه، فعالیت های مالی از طریق بانک های داخلی اروپا و بانک های غیراروپایی که محل اقامت آنها در اروپاست بدون مشکل خواهد بود و این بانک ها می توانند تبادلات مالی و تسویه خود را با ایران به سرانجام برسانند.

    یوجو ادامه می دهد؛ بخشی از تراکنش های سیستم بانکی منطقه یورو را بانک های بخش دولتی مثل بانک KFW در آلمان انجام می دهند و این بانک ها، از هرگونه سرمایه گذاری بانک های آلمانی در ایران، حمایت می کنند و OFAC یا همان دفتر کنترل سرمایه های خارجی که بخش نظارت بر نقض تحریم ها در بانک های آمریکا است به این بانک ها دسترسی ندارد. در حقیقت، به جز بنگاه های مالی اقتصادی فعال در ایالت متحده، مابقی شرکت های اقتصادی بین المللی بزرگ مایل به حضور در ایران هستند.

    **گشایش درب های بازار سرمایه ایران به سوی دنیا
    یوجو کشف دوباره ایران را بسیار لذت بخش دانسته و تاکید کرده است که آلمان و به ویژه ایالت باواریا، مصرانه از بانک های ایرانی خواستند تا شعبات مختلفی را در مونیخ تاسیس کنند و در این میان، چهار بانک نیز مجوزهای لازم را برای تاسیس شعب خود، دریافت کرده و در انتظار مراحل بعدی تاسیس شعبه اند. بانک ایرانی – اروپایی در هامبورگ نیز درحال تکمیل مراحل تاسیس یک بانک ایرانی در قلب منطقه یورو است.
    به گفته قائم مقام سابق بورس نیویورک، صندوق اولما دماوند که در جزیره کیمن (جنوب کوبا، شمال غرب جامائیکا، مستعمره بریتانیا) تاسیس شده نیز به صورت فعال در حال معامله است و به سهامداران و سرمایه گذاران خود امکان سرمایه گذاری غیرمستقیم در سهام شرکت های ایرانی را نیز داده است.
    وی ادامه می دهد که این صندوق برای همه سرمایه گذاران در دنیا قابلیت دسترسی دارد اما دسترسی مستقیم به سهام شرکت های ایرانی هنوز برای این صندوق ناممکن است.

    **خاورمیانه همیشه تقسیم بندی شده است
    قائم مقام سابق بورس نیویورک معتقد است؛ وقتی قطر با ایران روابط دوستانه خوبی دارد، کشورهای عربی روابط خود را با ایران قطع می کنند. در حالی که انتظار می رفت دوبی از لغو تحریم ها علیه ایران استفاده کند اما نتوانست منفعتی ببرد.
    وی ادامه می دهد که سیاست شیخ محمد در دوبی این است که با بی طرفی در این جنگ، منافع بیشتری را عاید خود کند اما دوبی که یک مکان مطمئن برای مبادلات سهام و اوراق قرضه ایران بوده است، چرا باید با قطر وارد جنگ شود؟

    **دونالد ترامپ نمی تواند این معاهده را نقض کند
    یوجو تاکید می کند که «دونالد ترامپ» معاهده کشورهای 1+5 با ایران را به کنگره ارجاع داده است و به نظر نمی رسد که کنگره بتواند این معاهده را لغو کند.
    وی ادامه می دهد؛ سودهای حاصل از روابط تجاری کشورهای بزرگ با ایران مثل بوئینگ، مسیر لغو معاهده را برای کنگره بسیار سخت کرده است.
    به گفته قائم مقام سابق بورس نیویورک، اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی نشانه ای از عهدشکنی ایران در خصوص پیمان هسته ای نداشته باشد، دیگر امضا کنندگان این قرارداد، می توانند هرگونه روابط تجاری خود را با ایران ادامه دهند.

    **واکنش عربستان سعودی
    این استاد دانشگاه معتقد است، عربستان خود یک پیمان بین المللی را نقض کرده و زندگی20 میلیون یمنی را مورد تهدید قرار داده است. این رفتار سعودی این فرضیه را اثبات می کند که ترامپ درباره نقش تروریست در منطقه اشتباه کرده است. کودتایی که از سوی شاهزاده جوان سعودی به تحریک داماد دونالد ترامپ، جرج کوشنر، ایجاد شد، کمی نقش تروریست در منطقه خاورمیانه را جابجا کرده است.

    «جرج یوجو» استاد دانشگاه کلمبیا و قائم مقام سابق بورس نیویورک، با ارائه مقاله ای در هافینگتون پست، بازار سرمایه ایران را یکی از بازارهای جذاب منطقه معرفی کرده است.
    وی که در همایش بین المللی بازار سرمایه ایران که 9 ابان در جزیره کیش برگزار شد؛ در این مقاله نوشت؛ جزیره کیش یکی از جزایر بسیار دیدنی و لوکس ایران است. فاصله نخستین شهر تا این جزیره 19 کیلومتر است و با نگاهی به میزان ساخت و سازها در این جزیره لوکس، می توان گفت که این جزیره با آسمان خراش ها، درخت های نخل، مکان های تفریحی و سواحل جذاب؛ میامی دیگر باشد.
    به اعتقاد این استاد دانشگاه کلمبیا، یکی از مهم ترین فاکتورهای همایش بازار سرمایه ایران حضور مقامات رسمی از کشورهای هند،اندونزی، آلمان انگلستان و موسسات بلژیکی بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی