عصر بازار

روز عجیب بازار سکه و طلا؛

حباب‌ ۲۱۰ هزار تومانی قیمت سکه

عصر اعتبار- دیروز روز عجیبی برای بازار طلا و سکه ایران بود. درحالی که در بازار طلا شاهد افت قیمت‌ها بودیم، بازار سکه مسیر معکوسی در پیش گرفته و به سمت بالا رفت.

حباب‌ ۲۱۰ هزار تومانی قیمت سکه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران آنلاین, دراین روز هر دو عامل اصلی تعیین قیمت سکه طلا در بازار ایران یعنی دلار و اونس جهانی طلا با افت قیمت همراه بود، ولی سکه همچنان به رشد خود ادامه می‌داد به طوری که در میانه روز گذشته هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به مرز یک میلیون و 440 هزار تومان رسید. هرچند در ادامه کار بازار اندکی از این قیمت کاسته شد و سکه تمام به یک میلیون و 435 هزار تومان (در زمان تنظیم این گزارش) رسید، ولی رشد انواع سکه حکایت از عوامل دیگری دارد که امروزه در بازار ایران دست به کار شده است.
    دیروز سکه تمام بهارآزادی پس از اوج‌گیری به نرخ یک میلیون و 440 هزار تومان که نسبت به روز یکشنبه 24 هزار و 500 تومان افزایش نشان می‌داد به قیمت یک میلیون و 434 هزار تومان رسید که همچنان 18 هزار و 500 تومان بالاتر از نرخ روز یکشنبه بود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در این روز با نرخ یک میلیون و 361 هزار تومان معامله شد که 20 هزار تومان رشد نشان می‌داد.
    نیم سکه هم با نرخ 726 هزار تومانی 15 هزار تومان بیش از نرخ روز قبل از خود بود. همچنین ربع سکه با قیمت 414 هزار و 700 تومان نیز 15 هزار تومان رشد داشت و سکه گرمی هم با رشد 4هزار تومانی 267 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
    این در حالی است که در بازار طلا شاهد روند معکوس قیمت‌ها بودیم به طوری که هر گرم طلای 18 عیار با 69 تومان افت 126هزار و 468 تومان و هر مثقال طلا با نرخ 547 هزار و 800 تومان 300 تومان کاهش نشان می‌داد. اما در این روز اونس جهانی طلا نیز با 2.1 دلار افت مواجه شد و به 1292 دلار رسید.
    در بازار ارز نیز که یکی از شاخص‌های تعیین قیمت سکه است، شاهد افت قیمت‌ها بودیم. در این روز دلار با یک تومان کاهش 4095 تومان، یورو با 16 تومان کاهش 4868 تومان، پوند با 13تومان عقب نشینی 5520 تومان و درهم امارات با 5 تومان کاهش 1132 تومان قیمت‌گذاری شد.
    حباب 210 هزار تومانی سکه
    دراین باره رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور با اشاره به اینکه در یک هفته اخیر بازار سکه دچار مشکلاتی شده است ،گفت: هرچند دراین مدت اونس طلا 15دلار رشد داشته است ولی هم‌اکنون براساس فرمول تعیین نرخ سکه این بازار متعادل نیست.
    محمد کشتی آرای افزود: در روزهای اخیر قیمت سکه با طلا تفاوت معناداری پیدا کرده است که یکی از دلایل مهم آن هجوم خریداران به بازار سکه است. به گفته وی طبق روش‌های محاسباتی تعیین قیمت، سکه این روزها با 210 هزار تومان حباب مواجه است به این معنا که سکه 210 هزار تومان بیش از نرخ واقعی خود به فروش می‌رسد.
    این مقام مسئول ادامه داد: این درحالی است که به‌دلیل ماه‌های محرم و صفر بازار طلا دچار رکود مصرف بود ولی در بازار سکه میزان تقاضا افزایش زیادی پیدا کرده است.
    رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه در یک هفته اخیر سکه طلا با افزایش 100 هزار تومانی مواجه شده است، اظهارکرد: درکنار خریداران خرد خریداران عمده نیز وارد بازار شده‌اند و همین حجم تقاضا باعث کمبود سکه و رشد قیمتی آن شده است. به گفته کشتی آرای به نظر می‌رسد تأثیر کاهش نرخ‌های سود بانکی اکنون در بازار طلا نمایان شده است.وی درپایان تأکید کرد: علاوه بر ورود خریداران به بازار سکه به‌عنوان یکی از دلایل رشد قیمت‌ها باید سایر عوامل پنهانی که موجب این افزایش قیمت شده است مورد بررسی قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو