عصر بازار

معاون وزیر تعاون؛

شاخص خط فقر هنوز در کشور تعریف نشده است

عصر اعتبار- معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: شاخص هایی برای فقر در حیطه بین المللی داریم به طور مثال افرادی که روزانه یک تا دو دلار درآمد دارند اما هنوز در ایران به شاخصی برای خط فقر نرسیده ایم.

شاخص خط فقر هنوز در کشور تعریف نشده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا،«احمد میدری» روز سه شنبه در کمیسیون شورای عالی رفاه با بیان اینکه بحث فقر و حمایت از آن از سوی دولت، پیشنهادی از سوی وزیر کار بود که در برنامه های رئیس جمهوری قرار گرفت.

    وی اظهار داشت: تعاریف متفاوت درباره فقر ارائه می‌شود و کشورها به طور معمول تعریفی ملی از فقر دارند بر اساس شاخص های بین المللی نیز گزارشاتی تهیه و مورد بهره برداری قرار می دهند.
    میدری اضافه کرد:برنامه ای در سال جاری به اجرا درآمد تا مستمری برای خانوار چهارنفره با احتساب یارانه به 690 هزار تومان برسد که نزدیک به حداقل دستمزد است.
    وی یادآور شد: اگر رقم یاد شده به رقم حداقل دستمزد نزدیک شود، انگیزه کار از بین می رود، باید سعی کنیم حداقل دستمزد را افزایش داده تا نرخ حداقل معیشت را نیز بتوانیم بالا ببریم.
    وی با اشاره به آیین نامه تامین زنان و کودکان بی سرپرست در سال 71 گفت: این آیین نامه هیچ گاه به طور کامل اجرا نشد، این موضوع که مشخص شود چند درصد جامعه از حداقل سطح معیشت برخوردار نیستند دلایل مختلفی دارد،علت نخست ناکارآمدی در تشخیص است.
    به گفته وی، به طور عام دولت ها فاقد سیستم تشخیص قوی برای شناسایی نیازمند از غیر نیازمند بودند که از سال 81 با صدور کارت ملی و تعریف کدملی، اطلاعات مختلف بر روی آن قرار گرفت و امکان تشخیص را بالا برد.
    میدری با بیان اینکه علت دیگر این است که بلندگویی که این مسأله را در کشور بگوید و پیگیری کند وجود ندارد، گفت :شان شورای عالی رفاه این است دستگاهها که دور هم جمع می شوند، مراقب باشند ، گروه‌های آسیب پذیر فراموش نشوند.
    معاون رفاه اجتماعی با بیان اینکه علت دیگر، اجرای نشدن قانون همپوشانی بین دستگاه‌ها است، افزود: افرادی را داشتیم که از چند نهاد، مستمری دریافت می کردند که در حال رفع آن هستیم.
    وی افزود: در حال حاضر 2.2 میلیون خانوار مستمری از بهزیستی و کمیته امداد دریافت می کنند.
    وی گفت: براساس برآورد ما باید 500هزار خانوار از چرخه حمایتی این دو نهاد خارج شوند؛ به عبارتی باید 500هزار خانوار خارج شده اما 800 هزار خانوار وارد سیستم و چرخه حمایتی شوند.
    وی احتمال سوء استفاده از برخی خانوار اقشار محروم را پیش بینی کرد و گفت: در قالب طرح پیشنهادی با کمک مرکز آمار و نهادهای حمایتی مجددا به منازل این خانوارها مراجعه می کنیم.
    میدری ادامه داد: می توانیم از اواخر آذر ماه این پایش را انجام دهیم که چند نفر باید واقعا از چرخه حمایتی خارج شوند.
    وی گفت: اگر پایش انجام شود 1300میلیارد تومان به بودجه دو نهاد حمایتی اضافه خواهد شد و می توانیم مدعی باشیم همه کسانی که کمتر از رقم مصوب دریافت می کنند را پوشش داده ایم.
    وی با بیان اینکه احتمال دارد ثبت نام از خانوارهای زیر خط فقر را از طریق پنجره واحد انجام دهیم، عنوان کرد: تجربه خوبی در این زمینه داریم و سال گذشته ثبت نام از بیمه کارگران ساختمانی انجام شد که 50 درصد کارگران ساختمانی ادعای نادرست کرده بودند و از 400 هزار نفر ثبت نام شده،200 هزار نفر کارگر ساختمانی نبودند و آنها را خارج کردیم.
    وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است برای شناسایی خانوار واقعی دچار فقر نیز ثبت نام از طریق پنجره واحد داشته باشیم.
    وی افزود: در قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست این نکته دیده شده بود هرکس تحت پوشش قرار می گیرد و توانایی انجام کار دارد و سالمند و معلول نیست را به مدت یکسال تحت پوشش قرار دهیم تا طی این مدت توانمند شوند .
    وی ادامه داد: بررسی کردیم از 800هزار خانوار ذکر شده، 116هزار سرپرست خانوار توانایی کار کردن دارند اما فقیر هستند و ما موقتا آنها را وارد برنامه می کنیم تا توانمند شده تا پس از گذشت یکسال خارج شوند و بتوانند شغلی داشته باشند.

    در کمیسیون شورای عالی رفاه امروز که در سالن تلاش برگزار شد، در خصوص تصویب سیاست های رفاهی مبتنی بر رفع فقر مطلق و کاهش فقر نسبی و تصویب آیین نامه نحوه تشکیل و اداره نشست های شورای عالی رفاه و توابع ان به بررسی طرح پیشنهادی تامین حداقل درآمد بحث و گفت و گو شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی