عصر بازار

ضرورت تشکیل کارگروه‌ برای جایگزینی دلار

عصر اعتبار- نماینده مجلس گفت:باید حذف دلار از مبادلات اقتصادی با احتیاط صورت گیرد و با استفاده از طرح‌هایی که در سطح کوچک آزموده شده، سروری دلار را از بین برد.

ضرورت تشکیل کارگروه‌ برای جایگزینی دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمد آریایی نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتایج استفاده از دلار در مبادلات جهانی اظهار کرد: مبادلات کشورها با دلار پیامدهایی دارد و از جمله این پیامدها  بالا رفتن نقش نهادهای اقتصادی تصمیم گیرنده آمریکایی در مبادلات جهانی است. در واقع مبادلات ارزی که با دلار انجام می‌شود، به طور مستقیم برای آمریکا سود فراوانی دارد.

    آریایی نژاد با اشاره به تبعات وابستگی اقتصادی ارز  برای کشورهای آفریقایی  افزود:  این وضعیت در آفریقای فرانسوی(کشورهای آفریقا که به زبان فرانسه تکلم می‌کنند) ملموس‌تر است، کشورهایی چون موریتانی، سنگال، ساحل عاج، ولتای علیا، دائومی و نیجر بدلیل نداشتن پول ملی، سیاست های اقتصادیشان در فرانسه و توسط بانک ملی فرانسه تعیین می‌شود، که این امر پیامدهای بسیاری برای این کشورها و مزیت‌های بسیاری هم برای فرانسه دارد.

    این نماینده مجلس اضافه کرد: همین موضوع بسیاری از کشورها را به این فکر انداخت تا با انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه یا چندجانبه، مبادلات اقتصادی‌شان را به گونه‌ای هدایت کننده که نیاز کمتری به دلار داشته باشند.

    آریایی‌نژاد گفت: دلار نقش زیادی در وابستگی کشورهای پیرامونی به آمریکا دارد،یکی از عناصر اقتدار استکبار جهانی، گردش دلار در سطح اقتصاد بین المللی است که با طرق مختلفی هم اعمال می‌شود.

    این نماینده مجلس با اشاره به سوء استفاده آمریکا از گسترده بودن استفاده از دلار در سطح جهانی اضافه کرد: آمریکا می‌تواند با دستکاری سیاست‌های پولی خود، در سیاست‌های اقتصادی کشورهای دیگر هم دخالت کند.

    وی به روند افزایشی جایگزینی ارزهای محلی با دلار اشاره کرد و گفت: اخیرا کامیابی‌هایی برای جایگزین کردن دلار با نرخ های محلی صورت گرفته است. به نظر می‌رسد پیشرفت اقتصادهای نوظهوری چون چین و روسیه و هند، قدرت اقتصادی نظام امپریالیستی آمریکا را کمتر می‌کند و گسترش استفاده از ارز کشورهایی چون هند و چین و روسیه می‌تواند چالش‌های اقتصادی برای آمریکا ایجاد کند.

    این نماینده مجلس  شورای اسلامی به تجربه بد ایران از تحریم آمریکا و کمبود دلار اشاره کرد و گفت: مبادله پولی ما در شرایط تحریم و پساتحریم تحت تاثیر قرار گرفت و ما باید پیش از این به فکر حذف دلار از مبادلات اقتصادی خود می‌افتادیم و اقداماتی را در راستای انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای که با آنها بیشترین تبادلات پولی و تجاری داریم، انجام می‌دادیم.

    آریایی نژاد با بیان اینکه حذف دلار، یک جژء از اقتصاد مقاومتی است، افزود: یکی از راه‌های خلل وارد کردن در قدرت آمریکا، حذف دلار از اقتصاد است و این امر در راستای اقتصاد مقاومتی مورد نظرمقام معظم رهبری است.

    نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تشکیل کارگروه هایی برای جایگزینی دلار تاکید کرد و گفت: لازم است که همایش‌ها و سیمنارهای مختلفی در خصوص حذف سروری دلار برگزار و کارگروه‌های اقتصادی در این حوزه تشکیل شود.

    وی بر ضرورت ارتباط با کشورهای مختلف در راستای حذف دلار تاکید کرد و افزود: آن دسته از کشورهایی که ما با آنها بیشترین مبادلات را داریم و در اصطلاح همدرد ما در این کار هستند، می‌توانند با ما در راستای حذف دلار همکاری کنند.

    نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی چین را یکی از کشورهایی خواند، که می‌تواند در جایگزینی ارزهای محلی با دلار نقش موثری ایفا کند،

    وی افزود: تعداد کشورهایی که با چین مراودات اقتصادی دارند، بیشتر از آمریکاست و این کشور می‌تواند اقدامات موثری برای حذف دلار از مراودات اقتصاد جهانی ، انجام دهد و بدین گونه به تدریج از حجم کاربردهای گسترده دلار کاسته خواهد شد.

    این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر پرهیز از اقدامات اقتصادی ضربتی گفت: حذف دلار باید با احتیاط صورت گیرد و باید با استفاده از طرح‌هایی که در سطح کوچک آزموده شده است، سروری دلار را از بین برد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی