عصر بازار

افزایش قیمت موجب شد؛

کاهش تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای آسیایی

عصر اعتبار- تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد که خرید فیزیکی طلا در بازارهای مهم آسیایی طی هفته گذشته با کاهش روبرو شده است.

کاهش تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای آسیایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران ، افزایش قیمت جهانی طلا موجب شده است تا تقاضای فیزیکی در مراکز مهم خرید آسیا با کاهش همراه شود. البته پیش بینی می شود تقاضای فصلی در چین طی ماه آینده بتواند تاحدی موجب رشد فعالیت های بازار طلا شود.

    دیک پون تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه گذاری هرائوس متالز در هنگ کنگ در این باره تاکید کرد: تثبیت و رشد قیمت طلا موجب شده است تا خرید و تقاضای فیزیکی با کاهش چشمگیری روبرو شود. البته پیش بینی می شود تقاضا و خرید فیزیکی طلا در بازار چین در نیمه نخست دسامبر با افزایش روبرو شود.

    با توجه به در پیش بودن سال جدید چینی، به نظر می رسد تجار و سرمایه گذاران میزان ذخایر طلای خود را در ماه دسامبر افزایش خواهند داد.

    قیمت طلا در هفته گذشته بین 1274 تا 1294 دلار در نوسان بوده است ، این بدان معناست که قیمت طلا در ماه جاری تاکنون یک درصد رشد داشته است.

    البته بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی نیز خرید طلا را به تاخیر انداخته اند تا نشست دسامبر فدرال رزرو آمریکا برگزار شود و وضعیت نرخ بهره این کشور روشن شود.

    افزایش نرخ بهره معمولا موجب افزایش ارزش دلار شده و در مقابل موجب کاهش تقاضا و قیمت طلا می شود. پیش بینی می شود فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر برای سومین بار متوالی نرخ بهره را افزایش دهد.

    تقاضای طلا در هند دومین بازار بزرگ طلا و جواهر جهان نیز با کاهش روبرو شده است. فعالان بازار طلا و جواهر در هند نیز منتظر تصمیم فدرال رزرو هستند. آنها تصور می کنند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو موجب کاهش قیمت طلا خواهد شد.

    طلا جایگاه خاصی در فرهنگ مردم هند دارد و یک هدیه ویژه برای مناسبت های خاص به شمار می رود. با توجه به کاهش تقاضای فیزیکی طلا در هند طی دو هفته اخیر، بانک های این کشور واردات طلا را کاهش داده اند.

    در هنگ کنگ و سنگاپور نیز تقاضای طلا و جواهرات با افت نسبی روبرو شده است ولی در ژاپن به علت کاهش ارزش دلار در برابر ین ، تقاضای طلا با افزایش همراه بوده است.

    پیش بینی می شود وضعیت نوسانات ارزش دلار تاثیر زیادی بر قیمت طلا در کوتاه مدت خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی