عصر بازار

اختصاص ۱۰ درصد یارانه کل کشور به مناطق زلزله زده

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از اصلاح بودجه سال ٩۶ برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه و اختصاص ۱۰ درصد از یارانه ۴ ماه پایانی سال کل کشور به این مناطق خبر داد.

اختصاص ۱۰ درصد یارانه کل کشور به مناطق زلزله زده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، محمد حسینی با اشاره به سفر اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به استان کرمانشاه و بازدید از مناطق زلزله زده گفت: اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای اینکه بهترین راهکارها را برای رفع نگرانی های مردم زلزله زده اتخاذ کنند به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه سفر کردند، تا علاوه بر ایفای نقش نظارتی خود بتواند تصمیماتی جهت کاهش مشکلات زلزله‌زدگان اتخاذ کند.

    عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به ارجاع طرح اصلاح بودجه سال 96 در کمیسیون متبوعش و بررسی آن، افزود: به منظور تغییر تبصره 12 قانون بودجه سال 96 در نهایت اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدند که سفری به مناطق زلزله زده داشته باشند  و اصلاحیه هایی را در بودجه برای ایجاد زیربناها، کمک رسانی به مناطق زلزله زده و کمک به دولت برای رفع مشکلات زلزله زدگان داشته باشند.

    وی ادامه داد: به منظور اسکان زلزله زدگان در مرحله اول طرح اسکان اضطراری، در مرحله دوم اسکان موقت و در مرحله سوم ساخت حداقل قسمتی از بناهای تخریب شده توسط بنیاد مسکن اجرایی می شود، که هم اکنون زلزله زدگان در مرحله دوم قرار دارند.

    نماینده مردم تفرش فراهان و آشتیان در مجلس، یادآور شد: پس از سفر یکروزه اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با توجه به اینکه اهل تسنن در برخی از این مناطق ساکن هستند و دریافت وام را جایز نمی دانند جمع بندی کمیسیون بر این شد که چند بند به عنوان یک تبصره به قانون بودجه سال 96 الحاق شود.

    طرح‌های تصویب شده

    وی با اشاره به موارد تصویب شده در کمیسیون بودجه برای کمک به مناطق زلزله زده در قالب اصلاحیه بودجه سال ٩6، افزود: نخست مقرر شد سود تسهیلاتی که دولت در آن مناطق پرداخت می کند از طریق منابعی تامین شود و دیگر مشکل مربوط به وام نگرفتن اهل تسنن وجود نداشته باشد، در گام بعدی سقف تسهیلات از 25 میلیون و 35 میلیون به 40 و 50 میلیون افزایش یابد.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: از سوی دیگر مقرر شد در بحث اشتغال اقدام موثرتری صورت گیرد که به این منظور نخست 100 میلیون دلار از سرجمع تبصره 4 بودجه که برای سایر قسمت ها ارائه شده بود به مناطق زلزله زده اختصاص یابد و همچنین 10 درصد از یارانه کل کشور در 4 ماهه پایانی سال به جز مناطق زلزله زده و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کسر شود که این عددی حدود 800 میلیارد تومان می شود و برای کمک رسانی و پرداخت سود تسهیلات اختصاص یابد.

    سود 6 درصد وام ١.5 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی

    وی اظهارداشت: همچنین مقرر شد که به زیرساخت هایی همانند تاسیسات آب، برق و گاز و سایر قسمت ها کمک شود و به شرکت های دولتی همانند آب، برق، گاز و مخابرات اجازه داده شد که هزینه های تحمیل شده به این شرکت ها در مناطق زلزله زده از سرجمع سایر شرکت ها اقدام شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به یکی دیگر از مصوبات کمیسیون برای کمک به مناطق زلزله زده در قالب اصلاحیه بودجه تصریح کرد: مقرر شد تمام وام هایی که از محل 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این منطقه پرداخت می شود سود 6 درصد آن صفر شود و اگر مجلس این طرح را طی روزهای آتی تصویب کند بتوان در کمک به زلزله‌زدگان اقدامی انجام داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی