عصر بازار

یورو به محدوده ۴۹۷۰ تومان نزدیک شد

حرکت معکوس ارز اروپایی

عصر اعتبار- وز سه‌شنبه، یورو در پاساژ افشار برخلاف روند بازارهای جهانی حرکت کرد. در چهارمین روز هفته، یورو با ۸ تومان افزایش به قیمت ۴ هزار و ۹۶۸ تومان رسید. این افزایش در حالی به ثبت رسید که ارز اروپایی در بازارهای جهانی در برابر دلار تضعیف شد، ولی در بازار داخلی به لطف کاهش عرضه در مسیر افزایشی قرار گرفت.

حرکت معکوس ارز اروپایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد؛ به گفته فعالان، کمتر کسی در بازار حاضر به فروش یورو بود، هرچند که خریداران نیز ریسک زیادی برای ورود به بازار نکردند. این موضوع موجب شد در روزی که حجم یورو در بازار چندان زیاد نبود، قیمت تغییر خاصی نکند. برخی فعالان اعتقاد داشتند، تضعیف یورو در بازارهای جهانی عامل احتیاط معامله‌گران داخلی بوده است. در این میان افزایش یورو در شرایطی که در بازارهای جهانی در حال تضعیف در برابر دلار بود، منجر به رشد میزان حباب این ارز شد. قیمت یورو روز یکشنبه حدود 40 تومان بیشتر از ارزش ذاتی‌اش در بازار معامله می‌شد، ولی این میزان تا 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه به حدود 62 تومان رسید. البته فعالان ارزی اعتقاد دارند، حباب یورو تا 40 تومان تقریبا عادی است و هزینه‌های جابه‌جایی را به اندازه‌ای می‌دانند که این اختلاف را پوشش می‌دهد.

    همسو با رشد قیمت یورو، دلار نیز در جاده افزایشی قرار گرفت و با 10 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 124 تومان رسید. به گفته فعالان، تقاضا در بازار دلار تا حدی بالا رفت و همین موضوع قیمت را افزایشی کرد. مشاهدات میدانی نیز حاکی از آن بود که تعداد متقاضیان دلار مقابل درب یکی از صرافی‌های اصلی عرضه‌کننده ارز بانکی افزایش یافته بود. روز گذشته نرخ حواله درهم نیز یکی از محرک‌های رشد قیمت دلار بود. با وجود رشد روز سه‌شنبه، اکثر معامله‌گران باور دارند میزان رشد دلار در آذرماه سال جاری بسیار کمتر از آذر2 سال گذشته بوده است. عرضه مناسب دلار در بازار مهم‌ترین عاملی بوده است که در کاهش نوسانات نقش داشته است. در این میان یکی از جدیدترین عواملی که از نظر آنها در پایین آمدن تغییرات قیمت نقش داشته است، به کاهش فعالیت سکه‌بازان نسبت داده شده است. به گفته بخشی از بازیگران باتجربه بازار، با آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی و ریزش حدود 5 درصد از قیمت، معامله‌گران فلز گرانبهای داخلی تمایل کمتری دارند که وارد بازار ارز شوند؛ چراکه از افت بیشتر قیمت سکه هراس دارند.

    برخلاف تقویت انتظارات کاهشی در میان شماری از سکه‌بازان، روز سه‌شنبه سکه پس از 3 افت پیاپی به میزان کمی تعدیل قیمت را تجربه کرد و توانست با 4 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 358 هزار تومان برسد. به گفته فعالان افزایش قیمت دلار یکی از عوامل اصلی بود که زمینه‌ساز افزایش جزئی سکه شد. در این میان ادامه حراج سکه در روز جاری یکی از عواملی بود که موجب می‌شد سکه‌بازان همچنان در خرید سکه احتیاط کنند و قیمت توان افزایش‌‌های شدید را نداشته باشد. پیش از افزایش روز سه‌شنبه، سکه 3 کاهش متوالی را تجربه کرده و بیش از 90 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

      دلایل کاهش حجم یورو در بازار
    روز گذشته، یورو در بازار داخلی تمایل بیشتری به افزایش قیمت داشت و در نهایت توانست با 8 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 968 تومان برسد. این افزایش در شرایطی ثبت شد که تا ساعت 3 بعدازظهر نرخ برابری یورو به دلار زیر مرز 190/ 1 قرار داشت. پایین‌آمدن ارزش یورو در بازارهای جهانی و تقویت این ارز در بازار داخلی منجر به شکل‌گیری حباب جزئی شد. برخی فعالان دلایل سنتی برای کاهش حجم یورو داشتند؛ در واقع دلایل آنها در گذشته بیشتر موجب نوسانات سنگین می‌شد و بیشتر ناشی از قدرت‌نمایی نوسان‌گیران در بازار بود. حال آنکه با بهبود روابط بانکی و درآمدهای نفتی راه‌های نوسان‌سازی این دسته کاهش پیدا کرده است. به‌عنوان مثال بخشی از فعالان، یکی از دلایل کاهش حجم یورو در بازار را به کم بودن حباب قیمت آن نسبت دادند. به اعتقاد یکی از این بازیگران، در گذشته معامله‌گران ارزی با استفاده از حباب یورو، دلار را از بازار داخلی خارج می‌کردند و به‌جای آن یورو را از کشورهای همسایه وارد و با قیمت بالاتری در بازار داخلی به فروش می‌رساندند. در واقع این دسته از فعالان، یکی از عوامل کاهش حجم یورو در بازار داخلی را به‌صرفه‌نبودن آربیتراژ این ارز می‌دانند. عاملی که در گذشته موجب سود نوسان‌گیران از تفاوت قیمتی دو بازار می‌شد و خروج دلار از بازار داخلی و ورود یورو به جای آن به نوسانات شاخص ارزی دامن می‌زد. در واقع کاهش حجم دلار توان نوسان‌گیران برای بالا بردن التهاب در بازار ارز را بالا می‌برد.

    از سوی دیگر، بخشی از بازیگران ارزی باور دارند، امکان آربیتراژ نیز سخت‌تر شده است و هزینه‌های جابه‌جایی بالاتر رفته است. در واقع به‌نظر می‌رسد، قاچاق ارز در بازار سخت‌تر شده است و این موضوع زمینه ایجاد موج‌های نوسانی از سوی نوسان‌گیران ارزی را کاهش داده است. این دسته از معامله‌گران می‌گویند در حال‌حاضر سخت‌تر می‌توانند یورو را به بازار داخلی وارد کنند؛ بنابراین در زمانی که تفاوت قیمت یورو داخلی با بازارهای جهانی زیاد نیست، انجام جابه‌جایی به‌صرفه نیست. تمام این عوامل دست به دست هم داده است که نفوذ نوسان‌گیران در بازار کاهش یابد، هرچند که ممکن است در مقاطع کوتاهی مانند روز سه‌شنبه زمینه‌ساز کاهش حجم یورو در بازار نیز شده باشد. با این حال بازارساز ارزی بهتر است با تقویت زمینه عرضه یورو مانع از بازگشت دوباره نوسان‌گیران به این بازار شود. به‌عنوان مثال روز سه‌شنبه یورو در بازار داخلی به‌دلیل کاهش حجم عرضه کمی بالاتر از ارزش جهانی آن معامله شد. آنچه که موجب شد در شرایط کاهش عرضه، قیمت افزایش چندانی را تجربه نکند، میزان محدود ورود تقاضا بود. یکی از روش‌هایی که برخی بازیگران بازار یورو سعی کردند از آن برای بالا بردن قیمت استفاده کنند آن بود که در ابتدا به‌عنوان خریدار وارد بازار می‌شدند. آنها زمانی که مشاهده می‌کردند، پاسخی به تقاضای آنها داده نمی‌شود، خود این بار در قامت فروشنده ظاهر می‌شدند. البته در این‌ گام، قیمت پیشنهادی آنها برای فروش بین 3 تا 5 تومان بالاتر از قیمت قبلی بازار بود. آنها با این تاکتیک سعی داشتند، فضای ذهنی بازار را برای افزایش آماده کنند و خود بازارگردان بازار شوند. در چنین فضایی عرضه مناسب ارزهای متفرقه مانند یورو در بازار می‌تواند، زمینه تحرکات این دسته از معامله‌گران را کاهش دهد.

      تغییر جهت سکه
    روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی پس از 3 کاهش متوالی در مسیر افزایشی قرار گرفت. در چهارمین روز هفته، سکه با 4 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 358 هزار تومان رسید. در این میان، بسیاری از صرافی‌ها همچنان قیمت‌های بالای یک میلیون و 380 هزار تومان را بر تابلوی خود ثبت کرده بودند. به‌نظر می‌رسد این دسته در انتظار آن هستند که اثرات میان‌مدت حراج سکه را بررسی کنند و فعلا قصد ندارند در روند معاملات دخالت خاصی کنند. در این میان، عده زیادی نیز قیمت‌های خرید را از روی تابلوی خود برداشته‌اند. به گفته آنها، تا زمانی که حراج سکه ادامه دارد، خرید با ریسک بیشتری همراه است.

      رشد آرام دلار
    دلار که روز یکشنبه با 13 تومان کاهش به قیمت 4 هزار و 114 تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 4 هزار و 118 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. در ادامه روز این ارز به روند افزایش خود ادامه داد و حتی نقطه 4 هزار و 128 تومانی را نیز لمس کرد. با این حال با برخورد به سقف مقاومتی کمی در مسیر کاهشی قرار گرفت و در نهایت با قیمت 4 هزار و 124 تومان به کار خود پایان داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی