عصر بازار

مدیر امور استان ها:

مشتری مداری اصل محوری در بانک قرض الحسنه مهر ایران

عصر اعتبار- بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان یک بانک اجتماعی تلاش می کند با برنامه ریزی منسجم، خدمات و طرح های متنوعی را از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به جامعه ارائه کند.

مشتری مداری اصل محوری در بانک قرض الحسنه مهر ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»،در آستانه سالروز تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران به منظور اطلاع از رویکردهای این بانک در حوزه های توسعه ای، مشتری مداری، شاخص های ارزیابی فعالیت استانها و ... با یوسف نجدی مدیر امور استان های بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

    امسال 10 سال از تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران می گذرد؛ وضعیت شعب بانک را در استانها چگونه ارزیابی می کنید؟

    در ابتدا جا دارد ده سالگی بانک را تبریک بگویم و از کلیه کسانی که از ابتدا تا کنون برای پیشرفت این بانک زحمت کشیده اند تقدیر و تشکر نمایم. درحال حاضر وضعیت شعب مطلوب می باشد و مطلوب تر هم می شود. در سالهای ابتدایی تشکیل بانک املاکی از سوی بانکهای سهامدار به بانک واگذار شده بود که مطلوبیت لازم را از جهت محل استقرار نداشت به همین منظور املاک مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و شعب ناکارآمد و فاقد مطلوبیت مکانی به محلهای جدید بصورت اجاره، خرید ویا تهاتر با املاک مناسبتر جابجا شده و یا دربرنامه جابجایی قرار دارد. در ابتدای سال 96 برای کلیه استانها و شعب اهدافی در نظر گرفته شد که خوشبختانه با همت کلیه همکاران، این اهداف محقق شده و بانک به رشدی قریب به 50 درصد نسبت به پایان سال 95 در رشد منابع دست پیدا کرده است. و از این حیث شاهد ثبت رکوردی جدید در بانک می باشیم. همچنین بانک توانسته است در راستای ماموریت اصلی خود که کمک به اقشار کم توان و ضعیف جامعه می باشد عملکرد مطلوبی داشته باشد و با پرداخت تسهیلات به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و تسهیلات ازدواجی(خصوصا طرح ضربتی) و ... این مسئولیت خود را به نحو شایسته به انجام برساند. در راستای مسئولیت اجتماعی بانک نیز در سالهای گذشته و خصوصا یکسال اخیر گامهای موثر و بزرگی برداشته است که می توان به عنوان نمونه کمک به سیل زدگان ، کمک به دانش آموزان بی بضاعت، زلزله زدگان و ... اشاره نمود.

    مهم ترین شاخص هایی که استان ها براساس آن ارزیابی می شوندچه شاخصهایی است؟
    براساس مصوبه جدید هیات مدیره محترم بانک در حال حاضر استانها در 13 شاخص ارزیابی می شوند که مهمترین آنها به ترتیب : منابع(جاری، پس انداز، حمایتی)، نسبت مصارف به منابع، نسبت مطالبات به مصارف، سرانه منابع به پرسنل، سرانه منابع به شعب، تراکنش خودپرداز، کارت نقدی، مشتریان حقیقی و ... می باشند. نکته قابل ذکر در این ارزیابی این است که این رتبه بندی محدودیت نداشته و چنانچه کلیه استانها بتوانند امتیازات بالایی کسب نمایند می تواننند حائز رتبه یک شوند.

    اخیرا بخشنامه ارتقاء و انتصاب ... در بانک تصویب و ابلاغ شده است؛ آیا تغییر و انتصاب روسای شعب صرفا از این بخشنامه تبعیت می کند یا شاخص های دیگری در تغییر آنها موثر است ؟
    ارتقاء وانتصاب کارکنان در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب بوده وتابع آن می باشد. لکن در شریطی که افراد دارای شرایط کامل آیین نامه نبوده و توانایی و لیاقت لازم جهت انتصاب را داشته باشند، درچارچوب همین آیین نامه شرایط آنها در کمیته موارد خاص بررسی و قابل تصمیم گیری می باشد.
    باعنایت به مشکلاتی که در دستورالعمل ارتقا و انتصاب بانک وجود داشت حسب دستور مدیرعامل محترم مورد بازنگری قرار گرفت که برخی از موارد اصلاحی بدین شرح میباشد:
    در آیین نامه جدید کلیه پرسنل جهت ارتقاء و انتصاب باید در آزمون سراسری سالانه شرکت نمایند تا علاوه بر بررسی صلاحیت(اخلاقی، سنواتی، مصاحبه شفاهی، آموزشهای ضمن خدمت و ...) از لحاظ علمی نیز سنجیده شوند و پس از کسب حدنصاب لازم می توانند ارتقاء یابند(در دستورالعمل قدیم فقط کسب نمره آزمون مدنظر بود که درحال حاضر به نمره آزمون،مصاحبه،دوره های آموزشی، نمره ارزشیابی، سنوات خدمت، چرخش شغلی وسایر موارد تغییر یافته است، همچنین در گذشته با افزایش سنوات خدمت امکان ارتقاء متصدیان امور بانکی در شعب وجود نداشت وفقط با افزایش سنوات خدمت درصد افزایش حقوق سالیانه اعلامی دولت را داشتند؛ لکن با تصویب این آیین نامه متصدیان امور بانکی همانند کارکنان ستاد می توانند با افزایش سنوات خدمتی به رده های شغلی تا بانکدار خبره یک، ارتقاء پیدا کنند که همین امر باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای متصدیان امور بانکی شده است؛ در ضمن امتیازات مکتسبه در مشاغل بانکدارتقریباً هم اندازه ودر برخی موارد از امتیاز کارشناسان نیز بیشتر شده است. ضمناً این مدرج شدن برای تمامی مشاغل تعریف شده دربانک نیز انجام شده که میتوان به شغلهای تحصیلدار،خدماتی ،نگهبان ،بازرس و.... اشاره نمود.
    اما درکنار تمام این فرایندها ودستورالعملها یکی از مهم ترین اصلها در بانک اصل مشتری مداری است که بایستی درچارچوب اخلاق حرفه ای توسط روسای شعب رعایت گردد و درصورتی که به نحو مطلوب انجام نپذیرد قطعا در انتصاب آنها بازنگری میشود.

    برنامه توسعه شعب در استان ها در سال جاری چیست؟
    با توجه به اینکه توسعه و بهینه سازی شعب از وظایف اصلی این مدیریت می باشد در سال جاری نسبت به تدوین و بازنگری در شاخصهای جانمایی و ایجاد شعب اقدام نموده ایم و با مکاتباتی که با بانک مرکزی ج.ا.ا صورت پذیرفته است تا کنون مجوز افتتاح 8 شعبه جدید در استان گلستان و 10 شعبه جدید در استان البرز اخذ شده است . همچنین جابجایی و ادغام برخی شعب ناکارآمد انجام شده است و عملکرد کلیه شعب بصورت ماهانه طبق شاخصهای مورد نظر در حال ارزیابی می باشد و در صورتی که شعبه ای عملکرد نامطلوب داشته باشد برنامه ریزی جهت جابجایی و یا ادغام آن در دستور کار این مدیریت قرار می گیرد.
    در این خصوص مهمترین شاخصهایی که مد نظر می باشد شامل جمعیت منطقه مورد نظر، وضعیت اقتصادی (میزان نقدینگی و نوع اشتغال در منطقه)، تعداد بانکهای رقیب، سرانه منابع به شعب استان و ... می باشد.

    در پایان ضمن تشکر و قدردانی از حمایتهای بی دریغ مدیرعامل محترم واعضای محترم هیئت مدیره بانک آرزوی موفقیت روز افزون برای بانک قرض الحسنه مهر ایران دارم .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی