عصر بازار

رئیس مجلس شورای اسلامی:

سند امنیت اقتصادی کشور تدوین می شود

عصر اعتبار- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای مدیریت بهتر فعالیت های اقتصادی و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان، سند امنیت اقتصادی کشور تدوین می شود.

سند امنیت اقتصادی کشور تدوین می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علی لاریجانی روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان قم در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، افزود: یکی از مهمترین موضوع هایی که در جلسه سران قوا مطرح شد، تدوین سند امنیت اقتصادی کشور بود تا همه فعالیت های اقتصادی بر اساس آن انجام شود.

    وی با اشاره به این که فعالان اقتصادی باید از وجود قوانین پایدار، امنیت خاطر داشته باشند، بیان کرد: حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور وظیفه حاکمیت است و براساس این سند برای فعالان اقتصادی کشور مشوق های لازم درنظر گرفته خواهد شد.
    وی ادامه داد: بسیاری از کشورها برای پیدا کردن بازارهای صادراتی، بسته های حمایتی متنوعی در اختیار شرکت های تجاری خود قرار داده اند؛ در ایران نیز ما این کار را انجام خواهیم داد و در گفت وگو با وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار شد پشتیبانی های لازم از صادرکنندگان برای ارتقای جایگاه صادرات ایران، انجام شود.
    لاریجانی گفت: برای حمایت از تولید داخل و صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای بین المللی، پیشنهاد تعرفه گذاری برای برخی کالاهای وارداتی ارائه شده است و چون این موضوع بارمالی ندارد مجلس می تواند آن را مصوب کند.
    وی بیان کرد: دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی نیز می توانند لایحه و پیشنهادهای خود را در این رابطه به مجلس ارائه کنند تا راهبردهای عملیاتی برای حمایت از فعالان اقتصادی کشور تدوین شود.
    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حجم صادرات کشور و استان قم باید بیش از رقم های موجود باشد، چرا که تا در زمینه صادرات تحرکی صورت نگیرد، وضعیت اقتصادی تغییر نمی کند و در این راه همه ارکان نظام پشتیبان فعالان اقتصادی و بخش خصوصی هستند.
    وی بیان کرد: فرش قم، نقش مهمی در حجم صادرات این استان دارد و باید با ارتقای کیفیت این محصول و معرفی آن به مشتریان جهانی، شاهد رشد صادرات فرش دستباف قم باشیم.

    ** روسیه بازار صادراتی خوبی است
    وی با اشاره به این که باید در زمینه صادرات نگاه جهانی داشته باشیم و کیفیت محصول های تولیدی خود را افزایش دهیم، گفت: ایران با روسیه دارای روابط مطلوبی است و زمینه برای عرضه کالاهای ایرانی در بازار این کشور فراهم است؛ صادرکنندگان ایرانی می توانند با استفاده از روش های نوین بازاریابی در کشور روسیه، حضور فعال داشته باشند.
    لاریجانی با انتقاد از حجم بزرگ دولت گفت: حضور دولت در بخش های مختلف اقتصادی به صلاح نیست و باید شرایط حضور پر رنگ مردم و بخش خصوصی در عرصه های اقتصادی فراهم شود.
    وی افزود: نباید نظارت بر فعالیت های اقتصادی و قیمت گذاری تمام محصول ها برعهده دولت باشد، در این زمینه لازم است، بخش خصوصی خود را تقویت کند و با استفاده از ظرفیت خود در مسیر رشد اقتصاد ایران گام بردارد.
    وی ادامه داد: اگر بخش خصوصی تصمیم گیر بسیاری از موضوع های اقتصادی باشد، بسیاری از مشکل های این حوزه حل خواهد شد و قیمت تمام شده محصول های تولید شده در کشور کاهش می یابد.
    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ها اصل 44 قانون اساسی را به درستی اجرا نکردند و فضا برای حضور مردم در صحنه های اقتصادی آن طور که شایسته است، فراهم نشد؛ واگذاری نیروگاه های کشور به برخی دستگاه های اجرایی، نمی تواند به معنای مردمی کردن اقتصاد باشد.
    وی افزود: مجلس درحال تدوین الزام هایی است که شرایط حضور مردم در صحنه های اقتصادی بیش از پیش فراهم شود و با متخلفان در این زمینه برخورد لازم صورت گیرد.
    لاریجانی همچنین با اشاره به پیشنهاد جدا شدن حوزه تجارت از وزارت صنعت و معدن، گفت: به شرطی لایحه دولت را در این زمینه قبول می کنیم که تکیه اصلی بر توسعه صادرات کشور و حمایت از صادرکنندگان باشد.
    در این آیین با حضور مسئولان ملی و استانی از 13 صادرکننده برتر قم تجلیل شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو