عصر بازار

پول مجازی همچنان در نبرد با سلطنت دلار!

عصر اعتبار- رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:رایج کردن پول مجازی با مقررات جدید و بومی شده، یک حُسن و فرصتی برای مقابله با سلطه دلار آمریکاست.

پول مجازی همچنان در نبرد با سلطنت دلار!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی موسو‌یان رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بیت کوین اظهار کرد:بیت کوین، پولی است که در فضای مجازی رد و بدل می‌شود، ‌این پول اعتباری از یک رمز‌نگاری بسیار،بسیار پیشرفته‌ای برخوردار بوده  و اکنون  دارای شهرت جهانی است.

    وی ادامه داد:بیت کوین اجازه می‌دهد تا افراد مختلف از اقصی نقاط دنیا با استفاده از این پول مجازی یا الکترونیک برای خرید کالا یا سرویسی‌ بهره‌مند شوند.

    موسویان بابیان اینکه برخورد کشورها درمورد بیت کوین متفاوت بوده است،افزود: برخی کشورها استفاده از این پول مجازی را غیر قانونی اعلام کرده و برخی دیگر نیز قوانینی برای استفاده از آن در کشور خود وضع کرده‌اند.البته کشورهای دیگری همچون روسیه هم برای مقابله با بیت کوین یک پول مجازی برای خود تعریف کرده‌ اند.

    رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  تصریح کرد:بیت کوین یا به طور کلی پول مجازی برای ویژگی های منحصر بفرد فضای مجازی که هر‌کسی در هر مکان و زمانی انتظار دریافت هر نوع سر‌ویسی را دارد، ‌مناسب است؛ از اینرو این پول  مناسب اهداف فضای مجازی به کار گرفته شده و  می تواند راه حل مناسبی برای کسانی باشد که در مبادله های مالی خود مرز‌های جغرافیایی و زمان را معتبر نمی‌شناسند.

    موسویان تاکید کرد: به زودی چاره‌ای جز پذیرشِ فراگیری ، چیزی مثل بیت کوین یا خود بیت کوین  در فضای مجازی را نخواهیم داشت.

    وی با بیان اینکه ارزشی که هم‌اکنون برای هر بیت کوین یاد می‌شود رقمی معادل 1 میلیون 700 هزار تومان است،گفت:هم‌اکنون برخی از صرافی‌های کشورمان در حال تبدیل ریال و یا تومان به بیت کوین و برعکس  آن هستند.

    رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:بیت کوین، امکان کسب درآمد از محیط سایبری را برای علاقمندان و فعالان در این زمینه فراهم می کند؛ بطوریکه این افراد می‌توانند با دریافت درآمد خود به بیت کوین آن را تبدیل به ارز‌های مختلف در جهان کرده و از آن بهره‌برداری کنند.

    دلیل مقابله کشورها با بیت کوین چیست؟

    موسویان گفت:بعد از جنگ جهانی دوم ،آمریکا به لحاظ خسارت محدود متقبل شده، دارای موقعیت بسیار ممتازی درمیان کشورها شد. بعد از اتمام جنگ و جمع شدن تمامی اقتصاددانان در شهری به نام یورشای‌، آمریکا اعلام کرد که باید پشتوانه پول ملی کشورهای دیگر دلار باشد، این تصمیم درحالی گرفته شد که قبل از آن ،طلا و جواهر پشتوانه پول ملی کشور‌ها بود.

    وی ادامه داد: شرط آمریکا برای کمک به اروپا به منظور باز‌سازی این کشور تغییر پشتوانه پول ملی این کشور به دلار بود. به این ترتیب با شروع اقدام آمریکا به چاپ دلار؛ ارزش این پول افزایش یافته و در پی  آن ارزش پول ملی دیگر کشورها به تدریج کاهش پیدا کرد.به طوریکه در جنگ ویتنام نیز بازرگان‌های فرانسوی و آلمانی ضرر زیادی در این زمینه متحمل شدند.

    رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اکنون پولی آمده که با بانک مرکزی هیچ صحبتی نمی‌کند و مقدارش برای این نظام مالی مشخص نیست.

    موسویان با بیان اینکه  این پول از فرمول‌های اقتصاد کلاسیک تبعیت نمیکند،در تشریح آن گفت:فرمول‌های اقتصاد کلاسیک بر جریان بودن پول نقد و تاثیر‌ش در اقتصاد تاکید داشته و کاهش و یا افزایش آن را در اقتصاد موثر می‌دانند. اما ورود پول دیگری همچون بیت کوین که هیچگونه   ارتباطی با بانک مرکزی و هیچ رابطه‌ای با پشتوانه پول ملی کشورها ندارد ،می‌تواند در صورت عدم چاره اندیشی مخرب هم باشد؛ازاینروکشورها با آن مخالفند.

    رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه  بیت کوین باید مقررات گذرای شود ،افزود: بعداز این امر می توانیم از آن در شرایطی که اکنون به سر می بریم  یعنی در شرایط تحریم‌ها به بهترین شکل بهره مند شویم. به عبارتی رایج شدن این پول با مقررات جدید، یک حُسن و فرصتی  برای مقابله با سلطه آمریکا است که اکنون به لحاظ اقتصادی بر کشورهای در حال توسعه اعمال می‌کند.

    موسویان گفت: بنابراین باید رویکرد نگاهمان به  بیت کوین فرصت باشد. یعنی با مقررات گذاری جدید، آن را در چهار‌چوب قانون آورده و از آن بهره‌مند شد.

    آیا با اعمال مقررات گذاری تضمینی برای حفظ پول در این فضای مجازی وجود دارد؟

    وی بیان کرد: روند جدید، روندی است که بیت کوین به عنوان پول مجازی هنوز رگو‌له نشده و روند قدیم ،ضرر متحمل شده به کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته جز آمریکا برای استفاده از دلار است؛ به عبارتی در روند قدیم سُلطه یک ارز به نام دلار بر پول رایج کشورهای دیگر همچنان ادامه دارد.

    موسویان ادامه داد:با در نظر گرفتن موارد فوق باید اعلام کرد که برای فضای مجازی بی مکان و بی ز‌مان، یک پول غیر وابسته به یک کشور و بانک مرکزی نیاز است، پس در نهایت مجبور به تعریف  یک پول برای خود در این فضا و بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

    رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: پس چه خوب است که زودتر به فکر مقررات گذاری باشیم و از این پولی که به هر حال با گذشت زمان حا‌کمیتش را بر همگان تثبیت خواهد کرد، استفاده کنیم.

    وی درپایان با بیان اینکه امکان فرار برای استفاده نکردن از این پول مجازی وجود ندارد ،گفت: برای چگونگی مقررات گذاری، متخصصان بانک مرکزی و کارشناسان نظام پولی باید گرداگرد هم جمع شده و راهی برای کنترل آن پیدا کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی