عصر بازار

سهم ۳ برابری دهک های ثروتمند از تسهیلات بانکی

عصر اعتبار- درحالی که با توجه به درآمدهای کارگران نیاز این قشر به وام‌های بانکی بیشتر است که معاون رفاه وزارت کار می گوید: تنها ۱۲درصد از خانواده‌های ایرانی از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و دسترسی دهک‌های ثروتمند جامعه به این تسهیلات۳ برابر دهک‌های فقیر است.

سهم ۳ برابری دهک های ثروتمند از تسهیلات بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، به اعتقاد نمایندگان کارگران قدرت جامعه کارگری هر سال نسبت به سال قبل کمتر می شود، چرا که کارگران هر ساله با یک عقب ماندگی مزدی همراه هستند. در حال حاضر یک کارگر ساده حدود 1میلیون و 100هزار تومان درآمد دارد که برای تأمین هزینه هایی مانند مسکن و درمان بخش زیادی از حقوق خود را صرف می کند.

    کاهش قدرت خرید مردم و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها باعث شده است که سفره مردم روز به روز کوچک‌تر شود و واقعیات جامعه لابه‌لای آمارها گم شود.

    علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی هم درباره کاهش قدرت خرید مردم می گوید: نسبت مزد به قدرت خرید مردم پایین است و اگر عددی درباره خط فقر اعلام نمی کنم، به این دلیل است که محل یک مناقشه بسیار جدی می شود. معتقدم قدرت خرید مردم هنوز با یک قدرت خرید با کرامت فاصله دارد .

    از آنجایی که کارگران با این حقوق اندک قدرت پس انداز ندارندبرای تأمین مخارج زندگی به سمت اخذ وام های مختلف بانکی می روند اما در این مسیر هم دچار مشکل می شوند.

    احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت کار اظهار کرد: تا زمانی که شفافیت در سیستم‌های حسابرسی، انتخاباتی و درونی تعاونی‌ها وجود نداشته باشد این بخش کارآمد نمی‌شود.

    معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نقد عملکرد بانک‌ها، اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده تنها 12درصد از خانواده‌های ایرانی از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و دسترسی دهک‌های ثروتمند جامعه به این تسهیلات سه برابر دهک‌های فقیر است، بنابراین سیستم های بانکی با این شیوه فقر را تشدید می‌کنند.

    میدری افزود: سیستم‌های بانکی کشور عمیق و بزرگ نیستند و لازم است در شیوه توزیع تسهیلات آنها تغییراتی به وجود آید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو