عصر بازار

درآمد ۱۷میلیارد دلاری «اپل» در چین

عصر اعتبار- در کنفرانس سه روزه چین حدود هزار و ۵۰۰ میهمان از ۸۰ کشور جهان از جمله مدیران ارشد سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه اینترنت و فضای مجازی، افراد مشهور و صاحبنام در حوزه تکنولوژی و فعالیت‌های آنلاین، همچنین دانشجویان و استادانی که در این زمینه آموزش می‌بینند یا درس می‌دهند حضور داشتند.

درآمد ۱۷میلیارد دلاری «اپل» در چین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران، چهارمین کنفرانس جهانی اینترنت (World Intenet Conference) در حالی هفته گذشته در چین برگزار شد که بسیاری، از اساس نسبت به برگزاری چنین رویدادی در چین معترض بودند چرا که این کشور را بزرگ‌ترین ناقض حقوق کاربران در فضای مجازی و آزادی‌بیان می‌دانند؛ موضوعی که ظاهراً برای بزرگان «سیلیکون ولی» چندان اهمیتی نداشته و مدیران غول‌های بزرگ فناوری از جمله «تیم کوک» از اپل، «ساندرا پیچای» از گوگل و... در این رویداد فناورانه حضور یافتند.
    سال بد برای اینترنت چین
    سال 2017 را شاید بتوان بدترین سال برای کاربران چینی و حضور آزادانه در فضای مجازی دانست چرا که دولت و حاکمیت این کشور در چند ماه گذشته با تصویب قوانین متعددی ازجمله یک قانون سایبری ویژه، عملاً کنترل همه زیرساخت‌های حیاتی و اساسی اینترنت را به دست گرفتند. از سوی دیگر آنها حضور کمپانی‌های بزرگ فناوری خارجی در چین را منوط  به همکاری با این کشور و ذخیره تمامی اطلاعات مربوط به کاربران چینی در سرورهای محلی چین دانستند؛ موضوعی که از نگاه بسیاری، عبور از خط قرمزهای آزادی بیان است. مخالفان عملکرد چین اعتقاد دارند که به این ترتیب درواقع کاربران دیگر هیچ احساس امنیتی نخواهند داشت چرا که هرلحظه احساس می‌کنند چشم‌هایی مراقب رفتار و نوشتار آنها هستند.
    حذف برخی اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار از جمله وی‌پی‌ان‌ها و نیز اسکایپ توسط اپل از اپ استور چینی نیز بخشی دیگر از دستورات حاکمیت چین بود که البته به طور کامل توسط اپل اجرا شد. همچنین گوگل، فیس‌بوک و  توئیتر مدتی است که در چین ممنوع و فیلتر شده است، لینکدین هم برای فعالیت در چین در چند هفته گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شده است. وقتی شگفتی‌های این کنفرانس از نگاه مخالفان بیشتر شد که در کمال تعجب در میان میهمانان، نام بزرگانی همچون «تیم کوک» از اپل و نیز «ساندار پیچای» از گوگل (با وجود فیلتر بودن گوگل در چین) دیده می‌شد که برای نخستین بار در تاریخ چهارساله این رویداد در آن حضور یافتند. با توجه به مجموعه این موارد، بسیاری از کاربران و گروه‌های حقوق بشری، برپایی کنفرانس جهانی اینترنت آن هم برای چهارمین بار در کشوری که ساده‌ترین آزادی‌ها را نیز در اختیار کاربران فضای مجازی خود نمی‌گذارد، از نگاه بسیاری، مضحک به نظر می‌رسید.
    چین به دنبال سهم بیشتر از حاکمیت جهانی اینترنت
    به هرحال چهارمین کنفرانس چین با شعار «روشنای اینترنت» در شهر ووژن (Wuzhen) این کشور برگزار شد که البته این موضوع هم برای بسیاری جای سؤال داشت. از نگاه این گروه‌ها وقتی اینترنت در چین در نقطه‌ای بسیار تاریک قرار دارد چرا شعار و تم این کنفرانس جهانی باید «روشنای اینترنت» باشد و اصولاً این شعار چه معنایی می‌تواند داشته باشد.
    در این کنفرانس سه روزه حدود هزار و 500 میهمان از 80 کشور جهان از جمله مدیران ارشد سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه اینترنت و فضای مجازی، افراد مشهور و صاحبنام در حوزه تکنولوژی و فعالیت‌های آنلاین، همچنین دانشجویان و استادانی که در این زمینه آموزش می‌بینند یا درس می‌دهند حضور داشتند. این رویداد بر اقتصاد دیجیتال و تلاش برای یک اتحاد گسترده جهانی برای ساخت یک جامعه آنلاین تأکید داشت و علاوه بر مدیران اپل و گوگل، مدیران علی بابا، Tencent و بایدو نیز بخشی دیگر از کمپانی‌های بزرگی بودند که به این رویداد دعوت شده و در آن حضوری فعال داشتند.
    در این رویداد، «شی چین پینگ» رئیس جمهور چین با وجود همه فیلترها و قوانین سختگیرانه این کشور در چهارمین کنفرانس جهانی اینترنت گفت: چین قصد ندارد درهایش را به روی اینترنت جهانی ببندد ولی به هرحال موضوع مهم این است که حاکمیت سایبری در چشم‌انداز توسعه اینترنت، نقش کلیدی دارد و چین باید سهم عمده‌ای در این زمینه داشته باشد. توسعه فضای سایبری چین به مرحله سریعی وارد شده است و چین درهای خود را به روی این فناوری، بیش از پیش باز خواهد کرد. البته حاکمیت سایبری از نگاه وی به معنای ممانعت از دخالت هر کشور یا نیروی خارجی در موضوع اینترنت و ارتباطات این کشور است.
    خیز اپل به سوی بازار چین
    در چهارمین کنفرانس اینترنت جهانی چین، تیم کوک مدیرعامل اپل در یکی از پنل‌های این کنفرانس با نام CAC که به حوزه امنیت سایبری مربوط می‌شد گفت: توسعه‌دهنده‌های اپل پلتفرم‌های خود را به تعداد  1.8میلیون عدد در چین به فروش رسانده‌اند و از این طریق درمجموع 112 میلیارد یوآن معادل 93/16 میلیارد دلار درآمد داشته اند که این، معادل یک چهارم از کل درآمد فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ها در جهان محسوب می‌شود و رقمی بسیار بزرگ است. مدیرعامل اپل، چین را به عنوان سومین منطقه بزرگ جهان در زمینه فروش محصولات این کمپانی دانست و ادامه داد: البته در سال‌های اخیر برخی از سهام گوشی هوشمند این بازار را به دلیل حضور رقبای محلی از دست داده‌ایم اما این کمپانی امیدوار است که با رونمایی از مدل‌های آیفون 8 و آیفون X که در ماه نوامبر انجام شد دوباره به روزهای اوج خود در چین بازگردد.
    تیم کوک هرچند بسیار مورد توجه حاکمان چین قرار دارد ولی کاربران چندان دل خوشی از وی ندارند. اپل این غول دنیای فناوری، پیش از این گفته بود که اطلاعات ابری مربوط به چین را به سروری در ایالت Guizhou  چین انتقال داده است که این موضوع نیز خشم چینی‌ها و کاربران دیگر جهان را برانگیخت. تیم کوک در سال جاری چندین بار به چین سفر کرده که یک بار آن به ماه اکتبر بازمی‌گردد که نام وی در میان سایر مدیران بلندپایه از جمله مارک زوکربرگ مدیرعامل و بنیانگذار فیس‌بوک دیده می‌شد که برای دیدار با رئیس جمهور چین به این کشور سفر کرده بودند.
    گفتنی است که حضور تیم کوک در این رویداد بزرگ جهانی، بسیار به چشم می‌آید و وی را به عنوان نخستین مدیر بلندپایه‌ای معرفی کرده که در این رویداد حضور یافته است. اپل از سوی بسیاری از کاربران داخل چین و همچنین گروه‌های حقوق بشری مورد مذمت زیادی تاکنون قرار گرفته است چرا که با قوانین سختگیرانه چین درباره فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و... همکاری تنگاتنگی دارد و حتی تصمیم گرفت تا صدها اپلیکیشن را از فروشگاه چینی خود حذف کند که از آن جمله می‌توان به اپلیکیشن‌های پیام رسان و نیز «وی پی ان»‌ها اشاره کرد که به کاربران کمک می‌کرد تا با عبور از فایروال‌ بزرگ چین (Firewall) به سایت‌ها و اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. حالا دیگر به نظر      می‌رسد گوگل هم از تصمیم سال 2010 خود مربوط به خروج از بازار چین پشیمان شده و ساندرا پیچای قصد بازگشت به این کشور را دارد.
    استارتاپ‌های موفق در کنفرانس چین
    اما این کنفرانس فقط به حضور غول‌های فناوری و حواشی آن مربوط نبود و در کنار این بزرگان، استارتاپ‌های موفق کشورهای مختلف بویژه چین، برترین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند. در این رویداد، شاهد نمایش برترین دستاوردهای پژوهشی و تکنولوژی و همچنین برپایی یک نمایشگاه کوچک از آخرین دستاوردها هستیم. در این کنفرانس یک روبات که به سؤالات حاضران در چهارمین کنفرانس جهانی اینترنت چین پاسخ می‌داد بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و چشم بسیاری دیگر از بازدیدکننده‌ها نیز به روبات‌های Xiao Qiao خیره شده بود. یکی دیگر از موارد استفاده از هوش مصنوعی در این نمایشگاه، ارائه روباتی هوشمند بود که می‌تواند به پزشکان در تشخیص بیماری کمک کند. نمایش پهپادی که برای حمل یک مسافر با سرعت 60مایل بر ساعت طراحی شده نیز یکی دیگر از شگفتی‌های کنفرانس جهانی اینترنت چین بود. یکی دیگر از شگفتی‌های این نمایشگاه، استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره بود که توانست نگاه تیم کوک، ساندرا پیچای، جک ما از علی بابا و نیز پونی ما از کمپانی تنسنت(Tencent) را به خود جلب کند. در واقع این فناوری تشخیص چهره که توسط کمپانی ++Face ارائه شده، امنیت کامل کنفرانس را به عهده داشت و در گوشه و کنار سالن کنفرانس، کاربران می‌توانستند نورهای قرمز دوربین‌های مجهز به این فناوری را مشاهده کنند. ++Face که رشدی بسیار سریع داشته است، در غرفه‌ای به بازدیدکننده‌ها نشان می‌داد که چگونه این نرم‌افزار می‌تواند سن، جنسیت، قد، رنگ پوست و حتی لباس‌های آنها را آنالیز کرده و اطلاعات را ذخیره کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی