عصر بازار

چشم‌انداز اشتغال آمریکا تقویت شد؛

بدترین هفته اونس از نیمه بهار

عصر اعتبار- در هفته‌ای که فلز زرد به زیر مرز ۱۲۵۰ دلاری سقوط کرد، شاخص دلار بیش از یک درصد تقویت شد. طلای جهانی در حالی بدترین هفته خود را در طول هفت ماه اخیر سپری کرد که بازار سهام آمریکا آمادگی خود برای صعود را تا ساعات پایانی بازار هفته به رخ می‌کشید. بازار سهام روز جمعه نیز پس از انتشار گزارش اشتغال در بخش غیرکشاورزی رشد قابل‌توجهی کرد.

بدترین هفته اونس از نیمه بهار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، تعداد فرصت‌های شغلی که در ماه نوامبر سال جاری میلادی تولید شده بودند، 30 هزار شغل بیشتر از پیش‌بینی 198 هزارتایی ثبت شد. شاخص دلار نیز همانند بازار سهام، از گزارش وزارت کار آمریکا استقبال کرد و درنهایت نزدیک به عدد 90/ 93 واحدی بسته شد.
    فشار دلار بر اونس

    اونس طلا پرونده این هفته خود را زیر قیمت 1250 دلاری بست. با اینکه از شدت موج کاهشی فلز زرد در آخرین روز هفته بازارهای جهانی کاسته شده بود، اما بازهم بدترین هفته طلا در طول هفت ماه اخیر رقم خورد. قیمت هر اونس طلا در طول هفته‌ای که گذشت حدود 5/ 2 درصد نسبت به جمعه گذشته افت کرد؛ به‌طوری که قیمت 1280 دلاری که پایان کار جمعه هفته گذشته را ثبت کرده بود به قیمت 1248 دلاری سقوط کرد. سومین هفته متوالی کاهشی در شرایطی برای فلز گرانبها رخ داد که شاخص دلار هر پنج روز فعال هفته را افزایشی پشت سر گذاشته بود. کارشناسان، علاوه بر اثرگذاری توافقات مربوط به لایحه کاهش مالیات، گزارش‌هایی را که چشم‌انداز مثبت برای اقتصاد آمریکا ایجاد کرده‌اند، عامل تقویت دلار و تضعیف فلز زرد عنوان کردند.
    ابقای نرخ بیکاری 1/ 4 درصدی!

    کاهش تعداد مطالبان بیمه بیکاری و افزایش مشاغل ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی دو گزارش تقویت‌کننده شاخص دلار بودند. ثبت سومین هفته متوالی که مطالبان بیمه بیکاری در آمریکا از پیش‌بینی‌ها عقب ماندند، موجب بهبود چشم‌انداز اولیه اشتغال شد. در ادامه، گزارش مشاغل تولید‌شده در بخش غیرکشاورزی ADP در ماه نوامبر، از ثبت 1000 شغل افزون بر پیش‌بینی 189هزار‌تایی حکایت داشت. یک روز پس از انتشار این آمارها، گزارش رسمی وزارت کار آمریکا درخصوص اشتغال نیز در روز جمعه منتشر شد. مشاغل تولید‌شده در ماه نوامبر با اینکه 198 هزار پیش‌بینی شده بود، از ثبت 228 هزار شغل جدید در این ماه حکایت داشت. از طرفی نرخ بیکاری در آمریکا 1/ 4 درصد گزارش شد که همانند دو ماه گذشته پایین‌ترین نرخ در 17 سال اخیر را نشان می‌داد. روند مناسب اشتغال آمریکایی‌ها باعث شد شاخص دلار حمایت لازم به‌منظور سلطه بر طلا را داشته باشد.
    اشتغال به سود بازار سهام

    انتشار داده‌های اشتغال وزارت کار آمریکا، بیش از آنکه شاخص دلار را افزایش دهد، بازار سهام آمریکا را تقویت کرد. شاخص S&P500 روز جمعه را به کمک چشم‌انداز مثبت اشتغال، در عدد 2651 واحدی بست که رشد 45صدم درصدی روزانه این شاخص را نشان می‌داد. در همین مدت شاخص آتی نزدک نیز 31صدم درصد تقویت شد و به نزدیک 6343 واحدی رسید. شاخص داوجونز در نسخه DOW30 نیز 49صدم درصد افزایش یافت. بازار سهام آمریکا پیش از این نیز آمادگی خود را برای صعود نشان داده بود. با اینکه آمادگی بازار آمریکا بیشتر به دلیل اجرایی شدن کاهش مالیات شرکت‌ها از ابتدای سال آینده میلادی بود؛ اما رشد اشتغال‌زایی در شرکت‌های نوپا و جوان‌تر، از سوی برخی از کارشناسان بازار سهام، عامل اصلی تقویت جمعه محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو