عصر بازار

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ؛

بانک مرکزی منتظر احیاء روابط بین‌المللی بانکی بود تا ارز را تک نرخی کند

عصر اعتبار- سلطانی گفت: بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز، منتظر بود که این روابط بین‌المللی بانکی برقرار شود که به دلایلی که بخشی از آن مشکلات داخلی و بخشی دیگر، احتیاط اروپا بود الان به جایی رسیده که ناگزیر است که این کار را دائم به تعویق بیندازد زیرا وضعیت کشور از جمله درآمدهای ارزی و مصرف آن طوری است که از ذخایر ارزی کشور دائما کاسته می‌شود.

بانک مرکزی منتظر احیاء روابط بین‌المللی بانکی بود تا ارز را تک نرخی کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، نایب رئیس اتاق بازرگانی در خصوص قیمت ارز در بودجه سال آینده و روند تک‌نرخی کردن آن گفت: در چند سال اخیر قرار بوده ارز تک‌نرخی شود اما این زمان  چه وقتی فرا می‌رسد هنوز معلوم نیست. در دولت آقای خاتمی این اتفاق صورت گرفت و توانستند تا سال 90 این وضعیت را نگه دارند.

    پدرام سلطانی ادامه داد: پس از برجام بانک مرکزی امیدوار بود که روابط بین‌المللی بانکی احیا شود چون یکی از پیش‌نیازهای تک‌نرخی شدن همین این است که ارز در هر جایی که تقاضا وجود دارد پرداخت شود یعنی اگر یک واردکننده ایرانی بخواهد از ایتالیا و اسپانیا کالالیی خریداری کند به راحتی بتواند پولش را به آنجا منتقل کند یا اگر صادرکننده بخواهد به ایرلند یا روسیه جنس صادر کند بتواند پولش را دریافت کند. اگر این اتفاق صورت نگیرد یعنی یک کانال دومی وجود دارد که ارز مرغوب‌تری در آن وجود دارد.

    وی ادامه داد: بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز، منتظر بود که روابط بین‌المللی بانکی برقرار شود که به دلایلی که بخشی از آن مشکلات داخلی و بخشی دیگر، احتیاط اروپا بود الان به جایی رسیده که ناگزیر است که این کار را دائم به تعویق بیندازد زیرا وضعیت کشور از جمله درآمدهای ارزی و مصرف آن طوری است که از ذخایر ارزی کشور دائما کاسته می‌شود.

    سلطانی ادامه داد: بانک مرکزی نباید این سیاست را معکوس کند و تا جایی که می‌تواند باید آن را به پیش ببرد البته نه به هزینه تاراج منابع ارزی. دولت باید مراقب باشد که ارز به سمت بالا جهش پیدا نکند.

    وی افزود: نرخ ارز در بودجه معمولا همان نرخ ارز مبادله‌ای است و  3 هزار و 500  تعیین شده است. البته تعیین نرخ ارز در بودجه نمایشی است در واقع مشخص کردن آن برای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال برای هزینه‌کرد آن است. در حالی که در رویکرد بودجه‌ریزی، نیازی به آن نیست و کافی است بنویسد از محل فروش نفت این مقدار ریال وارد درآمد کشور می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی