عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

نقاط ضعف و قوت بودجه ۹۷

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: آرمانهای دولت همه مهم است اما اینکه رقم رشد اقتصادی چه خواهد بود هنوز مشخص نیست، هر چند قیمت سوخت را افزایش می‌دهند تا از منابع آن برای افزایش اشتغال بهره گیرند اما آیا تورم هم تک رقمی خواهد ماند؟

نقاط ضعف و قوت بودجه ۹۷
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، آلبرت‌بغازیان، کارشناس‌ارشد اقتصادی‌ در خصوص نقاط قوت و ضعف بودجه سال‌آینده اظهار داشت: این بودجه نشان می‌دهد که دولت چه میزان هزینه و درآمد کسب می‌کند اما اینکه دولت چقدر به بودجه وفادار بماند و انضباط بودجه‌ای را رعایت کند مشخص نیست.

    وی افزود: این موضوع مهم است که دولت سعی کند ردیف های هزینه‌ای و درآمدی را رعایت کند و از میزان هزینه‌ها کم کند، ضمن آنکه باید درآمدهای حاصل از فروش نفت و نرخ ارز مدیریت شود تا بتواند به درستی این سند را اجرا کند.

    این کارشناس ارشد اقتصادی تصریح کرد: تغییر در هزینه‌ها و نرخ درآمدها اثر زیادی بر متغیرهای کلانی نظیر نرخ رشد اقتصادی، تورم و اشتغال خواهد داشت.

    وی گفت: آرمانهای دولت همه مهم است اما اینکه رقم رشد اقتصادی چه خواهد بود هنوز مشخص نیست، هر چند قیمت سوخت را افزایش می‌دهند تا از منابع آن برای افزایش اشتغال بهره گیرند اما آیا تورم هم تک رقمی خواهد ماند؟

    بغازیان تصریح کرد: بودجه سال آینده غیرمنطقی و غلط ‌نیست اما باید دید آیا این اقدامات بر اساس مدل اقتصاد سنجی کلان طراحی و تنظیم شده یا خیر، تغییر در عوارض خروج مسافر ، تغییرات مالیاتی و غیره آیا تغییری در رشد اقتصادی و تورم خواهد داشت؟ آیا بر اساس این مدل به نرخ تورم تک رقمی و رشد اقتصادی 5 درصدی و اشتغال 800 هزار نفر دست خواهیم یافت؟

    بغازیان گفت: مسلما تغییر در این نرخ ها سایر اقلام و حتی سبزی ورامین هم سرایت می‌کند.

    وی ادامه داد: حال این سؤال‌مطرح می‌شود که چه امکانات و تمهیداتی اندیشیده شده تا جلوی افزایش قیمت های بی‌رویه که دست بخش خصوصی، محتکر و انحصارگر است، گرفته شود، تغییر در قیمت بنزین و رشد بهای آن تا 1500 تومان آیا کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف را هم بدنبال دارد یا خیر؟ آیا خودورهای کم مصرف را ما می‌توانیم  با بهای کمترخریداری کنیم ؟مسلما خیر.

    بغازیان خاطرنشان کرد: تبعات این تصمیم ها مشخص نیست اما امیدواریم نرخ تورم همچنان تک رقمی باشد هر چند به نظر می‌رسد که حمل و نقل گران تر شود و شرکت واحد نرخ های خود را تغییر دهد و علی‌رغم اینکه در بودجه این موضوع دیده نشده اما ممکن است در اواسط سال نرخ ها تغییر کند و طبق بودجه و سند پیش نروند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی