عصر بازار

مدیرعامل بانک مسکن پیشنهاد کرد:

استفاده از صندوق توسعه ملی برای احیای بافت‌ فرسوده

عصر اعتبار-مدیرعامل بانک مسکن پیشنهاد داد:برای نوسازی بافت‌ های فرسوده از طریق صندوق توسعه ملی تجهیز منابع صورت گیردو تسهیلاتی ۱۵ تا ۲۰ ساله با نرخ تک‌ رقمی در این بافت‌ها به خریداران و سازندگان پرداخت شود.

استفاده از صندوق توسعه ملی برای احیای بافت‌ فرسوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، محمدهاشم بت‌ شکن در مراسم افتتاح مجتمع مسکونی نسیم که از طریق تشکیل نخستین صندوق زمین و ساختمان در کشور تامین مالی شده است، ضمن تقدیر از تلاش‌های شرکت‌های تامین سرمایه و عمرانی مسکن گستر بانک مسکن که با اجرای این پروژه مسیر خوبی برای تامین مالی پروژه‌های مسکونی ایجاد کردند، گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان به منزله یک نهاد مالی، به واسطه تلاش‌های دکتر عبده‌ تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی شکل گرفت و بانک مسکن به عنوان نهاد توسعه‌ای بخش مسکن در این نهادسازی مالی مشارکت کرد.

    وی ادامه داد: در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی شخصی نیز، مشارکت متعارف بوده و انجام می‌شود اما مشارکت عمومی در یک بستر معتبر برای اجرای پروژه مسکونی، موضوعی بی‌سابقه بود که با ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان ابزار آن فراهم شد.

    بت‌ شکن بدون اینکه نامی از مجموعه خاصی ببرد، به ذکر مثالی از یکی از ناموفق‌ ترین پروژه‌های ساختمانی که توسط شرکت بزرگی در مشهد و با به کارگیری اعتماد عمومی بدون نظارت اجرا شد، پرداخت و با بیان اینکه فقدان نظارت در این زمینه موجب ایجاد یک معضل در کشور شد، گفت: در چنین شرایطی، امروز شاهد یک پدیده جدید مالی موسوم به صندوق‌های زمین و ساختمان هستیم که امکان مشارکت عمومی را با اعمال نظارت‌های عالیه سازمان بورس و دیگر نهادها فراهم کرده است. این ابزار توانست با اعتماد آفرینی برای ذی‌نفعان خود ریسک‌های سنتی پروژه‌های ساخت‌ و ساز را برطرف کند.

    مدیرعامل بانک مسکن در ادامه خاطر نشان کرد: ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان باعث جلب اطمینان از فعالیت ارکان این صندوق‌ها شده و نظارت ساختمان را عینیت بخشیده است. به این ترتیب ریسک اولی که مشارکت‌کنندگان در پروژه‌های ساختمانی را تهدید می‌کند، به این ترتیب برطرف شده است.

    وی ریسک دوم که برای این پروژه‌ها وجود دارد را «نقدشوندگی» توصیف کرد و گفت: پیش از این هیچ راهی برای نقدشوندگی کسی که اقدام به سرمایه‌گذاری در یک پروژه ساختمانی کرده است، پیش از موعد تکمیل پروژه وجود نداشت. اما امروز یونیت‌های صندوق زمین و ساختمان قابل معامله در فرابورس و قابل واگذاری به غیر است که به این ترتیب ریسک نقدشوندگی نیز از بین رفته است.

    بت‌ شکن ریسک سوم متداول در امر مشارکت در پروژه‌های ساختمانی را نحوه قیمت‌گذاری عنوان و اظهار کرد: اصولا پروژه‌های ساختمانی فاقد مبنای قیمت‌گذاری هستند اما برای اولین بار در پروژه نسیم، قیمت‌گذاری بر اساس کنترل‌های بازرس و حسابرس صورت گرفته و افزون بر این «استراتژی خروج از پروژه» از طریق فروش واحدها و تقسیم سود تعریف شده است.

    به گفته مدیرعامل بانک مسکن، برای اولین بار موضوع گارانتی واحد مسکونی برای خریداران در این پروژه پیاده می‌شود که حرکت خوبی برای اطمینان‌ بخشی به خریداران است.

    وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌ مندی رییس‌ جمهور در زمینه احیای بافت‌های فرسوده، گفت: به نظر می‌رسد علاوه بر صندوق‌های زمین وساختمان، دو نهاد مالی و بانکی دیگر شامل «موسسات پس‌ انداز تسهیلات منطقه‌ای» و «نهاد توسعه‌گر» باید شکل بگیرند تا مسیر تامین مالی در بافت‌های فرسوده هموار شود.
    بت‌ شکن تدبیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تجهیز منابع بلند مدت و اهرم کردن بودجه برای نوسازی بافت‌های فرسوده را مطلوب خواند و افزود: بر این اساس صندوق توسعه ملی می‌تواند در بانک مسکن یا هر بانک دیگری سپرده‌گذاری کند و بانک‌ها به واسطه آن تجهیز منابع کرده و تسهیلات بلند مدت 15 تا 20 ساله با نرخ تک‌ رقمی برای خرید یا ساخت در بافت فرسوه پرداخت کنند.

    وی تاکید کرد: برای تحول در احیای بافت‌های فرسوده باید نهادسازی لازم صورت گیرد و سه مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی در این مسیر ایفای نقش کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی