عصر بازار

در جدیدترین گزارش اعلام شد؛

نسخه جدید صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد خاورمیانه

عصر اعتبار- صندوق بین‌المللی پول با ارائه نسخه جدید برای اقتصاد منطقه خاورمیانه نوشت در سال جاری رشد اقتصادی کشورهای نفتی به ۱.۷ درصد کاهش می‌یابد که به دلیل کاهش صادرات نفت است.

نسخه جدید صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین چشم‌انداز اقتصادی نسبت به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 18-2017 اعلام کرد: علی‌رغم بهبود اقتصاد جهانی، چشم‌انداز برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان همچنان تیره و تار است.

    به دلیل کاهش قیمت نفت در این منطقه نفت‌خیز، وجود چالش‌ها و همچنین موانع ساختاری همچنان چشم‌انداز این منطقه، روشن نیست و علاوه بر آن امسال داستان متفاوتی هم میان کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت این منطقه وجود دارد.

    به گزارش این نهاد بین‌المللی در میان کشورهای صادرکننده نفت، رشد بخش غیرنفتی به 2.6 درصد افزایش می‌یابد، درحالی‌که مجموع رشد اقتصادی به 1.7 درصد در سال 2017 کاهش می‌یابد که این بیشتر به دلیل کاهش میزان فروش نفت است.

    کشورهای تولیدکننده نفت برای مقابله با کاهش شدید قیمت، طرح کاهش تولید نفت را اجرا می‌کنند که بر اساس آن تولید نفت این کشورها روزانه 1.8 میلیون بشکه کاهش یافته است.

    برعکس رشد اقتصادی در کشورهای واردکننده نفت 4.3 درصد افزایش خواهد یافت که بخش زیادی از آن به دلیل بهبود وضعیت اقتصاد جهانی،‌ افزایش صادرات، سرمایه‌گذاری‌های خارجی و افزایش میزان گردشگران خارجی در این کشورها است. در این میان کشورهایی که با چالش‌ها مواجه هستند، وضعیت اقتصادی آنها و حتی همسایگانشان از این مسئله متأثر خواهند شد.

    *توصیه صندوق بین‌المللی پول برای منطقه خاورمیانه

    بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، تصمیم‌گیران این منطقه برای افزایش انعطاف‌پذیری اقتصاد، باید کسری مالی کشورها را کاهش دهند، همچنین  سرمایه‌گذاری می‌تواند رشد اقتصادی آنها را افزایش دهد و نیز آسیب‌پذیری اجتماعی و نیز فقر را کاهش دهد.

    این کشورها باید اصلاحات ساختاری ضروری را جهت افزایش و بهبود اقتصادی انجام دهند. مدرن‌سازی بازار کار، بهبود مشاغل و افزایش دسترسی به اعتبارات برای رشد این منطقه و ایجاد شغل کمک شایانی خواهد کرد. اینکه میلیون‌ها نفر در این مناطق در انتظار شغل هستند، همواره انتقادات را از سوی مردم این کشورها در برخواهد داشت.

    صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که نشست بعدی این نهاد بین‌المللی درباره بسط و گسترش این تفکر که چگونه شغل با درآمد خوب پیدا کنیم و اینکه چطور فرصت‌ها را در همه بخش‌های جامعه گسترش دهیم، مربوط خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی