عصر بازار

دلار به محدوده ۴۱۹۰ تومان بازگشت؛

جدال معامله‌گران در بازار ارز

عصر اعتبار- روز گذشته، حجم معاملات ارزی افزایش یافت و هیجان بازار کمی بالا رفت. در چهارمین روز هفته، دلار با ۱۰ تومان افزایش به بهای ۴هزار و ۱۹۱ تومان رسید. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه جدال خریداران و فروشندگان در بازار بالا گرفت.

جدال معامله‌گران در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این رویارویی، خریداران برنده نیمه اول روز بودند، حال آنکه از اواسط روز فروشندگان با افزایش عرضه در برابر رشد بیشتر قیمت مقاومت کردند. به این ترتیب، قیمت دلار از نقطه 4هزار و 186 تومان ابتدای روز تا نقطه 4 هزار و 195 تومان اوج گرفت ولی در نهایت در قیمت4هزار و 190 تومان به کار خود پایان داد.
    رشد بهای دلار در بازار سکه نیز انعکاس یافت و فلز گران بهای داخلی توانست با 7 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 395 هزار تومان برسد. این در حالی بود که سکه روز دوشنبه هزار تومان افت را به ثبت رسانده بود. دامنه نوسانات سکه در روزهای اخیر تحت تاثیر ادامه حراج بانک کارگشایی کاهش یافته است، ولی روز سه شنبه افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و ورود به محدوده هزار و 260 دلار توان سکه برای رشد را بالا برد. با این حال، به گفته فعالان، برای بازگشت سکه به کانال یک میلیون و 400 هزار تومان نیاز به ورود تقاضای بیشتری است. این در حالی است که ممکن است در حراج سکه امروز قیمت‌ها بار دیگر از مرز یک میلیون و 400 هزار تومان فاصله بیشتری بگیرند.

    شروع صعودی
    روز گذشته دلار معاملات خود را با قیمت 4‌هزار و 186 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. با این حال، این پایان کار دلار نبود و این ارز در کمتر از ربع ساعت وارد محدوده 4هزار و 190 تومان شد. پس از ورود این ارز به محدوده یاد‌شده، قیمت تا نقطه 4 هزار و 195 تومان نیز بالا رفت، ولی پس از آن راه کاهشی در پیش گرفت و در ایستگاه 4هزار و 191 تومانی به کار خود پایان داد. البته این قیمت نیز 10 تومان بالاتر از روز دوشنبه بود و بیشترین افزایش این ارز از اواخر هفته گذشته محسوب می‌شد. روز سه‌شنبه قیمت یورو نیز افزایش یافت و با 10 تومان رشد به بهای 5هزار و 10 تومان رسید. پوند دیگر ارز اروپایی نیز با افزایش 5 تومانی روی قیمت 5 هزار و 685 تومان قرار گرفت. این در حالی بود که پوند در روزهای گذشته کاهش زیادی را به ثبت رسانده بود.

    تحرک افزایشی‌ها
    فعالان بازار ارز عوامل متفاوتی را در رشد قیمت دلار موثر دانستند. برخی بیشتر به کاهش سمت عرضه تکیه داشتند، حال آنکه گروه دیگری بیشتر به قدرت‌گیری سمت تقاضا اشاره می‌کردند. به گفته یکی از بازیگران ارزی، روز سه‌شنبه صرافی‌های منتخب بازارساز کمی دیرتر از روزهای قبل عرضه ارز را آغاز کردند. افزایشی‌های بازار از این فرصت استفاده کردند و با افزایش خریدها قیمت را بالا آوردند. گروه دیگری نقش دو دسته از معامله‌گران را در رشد قیمت برجسته می‌دانستند: معامله‌گران فردایی و بازیگران فنی. به گفته فعالان، معامله‌گران فردایی سعی داشتند با بالا آوردن قیمت در معاملات نقدی سود خود در معاملات آتی را رقم بزنند. افزون بر این، از نظر فعالان، بخشی از معامله‌گران فنی اعتقاد داشتند قیمت دلار در 2روز ابتدایی هفته تنها یک اصلاح قیمتی را تجربه کرد و پس از آن بازار بار دیگر برای افزایش قیمت آماده شد. گروهی از معامله‌گران نیز باور داشتند تقاضای ژانویه هنوز به پایان نرسیده است و حتی با آغاز دی‌ماه فشار تقاضا بیشتر خواهد شد. از نظر آنها با رشد بیشتر تقاضا، دلار بار دیگر از سطح 4 هزار و 200 تومان عبور خواهد کرد. در حالی که عده‌ای از فعالان و بازیگران عوامل یاد شده را در رشد قیمت موثر دانستند، بخش زیادی از معامله‌گران رشد ابتدای روز نرخ حواله درهم را در افزایش دلار موثر دانستند. حواله درهم در میانه محدوده هزار و 150 تومان آغاز به کار کرد و توانست با رشد خود سیگنال افزایشی به بازار داخلی انتقال دهد. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و به‌طور سنتی افزایشی یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

    فشار کاهشی‌ها
    به گفته فعالان، یکی از مهم ترین عواملی که در برابر صعود دلار به کانال 4 هزار و 200 تومان مقاومت کرد، فشار خالی‌فروشان ارزی بود. به گفته فعالان، خالی‌فروشان که انتظار رشد روز سه‌شنبه را نداشتند، از اواسط روز سعی کردند با بالا بردن فروش‌ها در برابر رشد بیشتر قیمت مقاومت کنند، چرا که افزایش قیمت‌ها می‌توانست آنها را دچار ضرر زیادی کند. در این میان، عده‌ای باور داشتند ورود بازارساز از حدود ساعت 12 ظهر تحرکات افزایشی‌های بازار را کاهش داد. این در حالی است که عده دیگری نیز معتقد بودند، حجم تقاضا نسبت به اواسط آذرماه پایین‌تر آمده است. از نظر آنها نوسانات روز سه‌شنبه طبیعی بود و نشانی از هیجان در آن دیده نمی‌شد. به گفته یکی از فعالان، روز سه شنبه خبر شلیک موشک یمنی به سوی عربستان نیز نتوانست فضای بازار ارز داخلی را تغییر دهد. از نظر این دسته از فعالان، اگر معامله‌گران بازار انتظارات افزایشی داشتند، از این اخبار برای جوسازی و بالا بردن قیمت دلار استفاده می‌کردند. ولی روز گذشته خبری از تحرکات افزایشی پس از اعلام خبر یاد شده در بازار ارز نبود. یکی دیگر از نشانه‌هایی که در بازار تا حدی انتظارات معامله‌گران را مشخص می‌کرد، بالا بودن نرخ نقدی دلار نسبت به نرخ فردایی بود. این موضوع نشان دهنده آن بود که معامله‌گران انتظار افت قیمت‌ها در روزهای بعد را بیشتر محتمل می‌دانستند.

      رشد سکه با کمک اونس و دلار
    روز سه‌شنبه سکه تمام بهار آزادی در ساعات ابتدایی روز تا نقطه یک میلیون و 396 هزار تومان بالا رفت. در ادامه روز قیمت کمی کاهشی شد و حتی به ابتدای مرز یک میلیون و 390 هزار تومان نیز نزدیک شد؛ با این حال در ساعات انتهایی روز یک بار دیگر خریداران قدرت گرفتند و توانستند قیمت را تا نقطه یک میلیون و 395 هزار تومان بالا بیاورند. بخشی از رشد سکه ناشی از افزایش بهای دلار بود. در این میان، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی نیز نقش مهمی در نوسانات فلز گرانبهای داخلی داشت.روز سه‌شنبه، اونس طلا با توجه به فقدان عوامل تقویت‌کننده شاخص دلار در آستانه رسیدن به سقف دو هفته اخیر قرار گرفت. فلز زرد دیروز با قیمت 1255 دلاری فعالیت خود را در بازار آسیا- اقیانوسیه آغاز کرد و تا ساعت 5 بعد از ظهرحتی به قیمت 1265 دلاری نیز صعود کرد. معامله‌گران فعال در بازارهای مربوط به دلار و طلا، تا عصر دیروز منتظر انتشار گزارش‌های مربوط به مسکن در آمریکا بودند و با نزدیک شدن به زمان نشر داده‌های جدید بر میزان احتیاطشان می‌افزودند؛ اما آنچه در جو کلی بازارها حس می‌شد، چربش قدرت یورو و فلز زرد نسبت به شاخص دلار بود. نرخ برابری یورو به دلار پس از آنکه صبح روز گذشته از عدد 178/ 1 واحدی استارت خورد تا عصر دیروز عدد 182/ 1 واحدی را نیز پشت سر گذاشت.

    کارشناسان دو عامل تعیین‌کننده در بازار این هفته دلار را قرابت تعطیلات سال نوی میلادی و حواشی مربوط به تصویب لایحه نهایی مالیات و اشتغال جمهوری‌خواهان معرفی کردند. بسیاری از تحلیلگران بازارهای جهانی، اثر کریسمس را در این هفته به ضرر دلار پیش‌بینی کرده‌اند. آنها حجم معاملات دلاری را در روزهای آینده کاهشی قلمداد کرده، از خلوت شدن صف متقاضیان دلاری خبر دادند.ارزهای رمزنهاد رایج، سه‌شنبه را با عملکردهای متفاوت خود دنبال کردند. «اتریوم» که دومین ارز دیجیتالی از لحاظ ارزش بازار است در روزی که بیت‌کوین سیر نزولی داشت، رکوردشکنی کرد و برای نخستین بار قیمت 863 دلاری را لمس کرد. افت ارزش بیت‌کوین بیشتر به فروکش تب راه‌اندازی بازارهای آتی مربوط بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی