عصر بازار

با مشارکت و حمایت بانک اقتصادنوین؛

مجموعه دو جلدی کتاب "اجاق سرد" رونمایی شد

عصر اعتبار- با مشارکت و حمایت بانک اقتصادنوین مجموعه دو جلدی کتاب "اجاق سرد" رونمایی شد عصر روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر ماه ۹۶، طی مراسمی با حضور بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین، نماینده مقیم دفتر سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، مدیر گروه مردم‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و جمعی از فرهیختگان دانشگاهی و اهالی هنر مجموعه دو جلدی "اجاق سرد - از دور، از نزدیک" در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

مجموعه دو جلدی کتاب "اجاق سرد" رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، مجموعه دو جلدی "اجاق سرد؛ از دور از نزدیک" شامل عکس‌های مرتضی پورصمدی عکاس و مدیر فیلمبرداری بنام کشور است که با مشارکت و حمایت بانک اقتصادنوین توسط نشر ویژه نگار منتشر شده است.

    در این مراسم محمد صدرهاشمی‌نژاد بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین، این مجموعه دو جلدی مستند را قصه‌ای از عمق زندگی انسان‌ها دانست و گفت: این اثر بر اهمیت مستند کردن و ماندگار کردن فرهنگ، تمدن و آئین‌های رایج در کشور تاکید دارد.
    بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین با تقدیر از 40 سال کار و تلاش مرتضی پورصمدی در مستند کردن این اقدام تاریخی و به ارث گذاشتن آن برای آیندگان افزود: هر کدام از این عکس‌ها گویای مضمونی عمیق از زندگی مردمانی است که با سختی‌های فراوان زندگی کردند؛ سختی‌هایی که نباید به دست فراموشی سپرده شود.
    وی در خصوص پشتیبانی بانک اقتصادنوین از انتشار مجموعه دو جلدی اجاق سرد با اشاره به اینکه حمایت از این مهم امری طبیعی برای بانک اقتصادنوین به شمار می‌رود گفت: بانک همواره در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود در حوزه‌های فرهنگی حمایت از پروژه‌هایی از این دست را از برنامه‌های اصلی خود قرار داده و به آن افتخار می‌کند. صدرهاشمی‌نژاد در پایان صحبت‌های خود از تمامی دست‌اندرکاران در به ثمر رساندن این پروژه بزرگ و قابل ستایش تقدیر کرد.
    در ادامه این مراسم گری لوئیس نماینده مقیم دفتر سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از بانک اقتصادنوین بخاطر حمایت و پشتیبانی همه جانبه در پیشبرد پروژه چاپ مجموعه دو جلدی اجاق سرد و ستودن کار مرتضی پورصمدی در خلق تصاویر ماندگار از زندگی عشایر گفت: تصاویر این کتاب نمایانگر زندگی و تولد و مرگ انسان‌هایی است که در سخت ترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند و پرداختن به این مساله نشان از اهمیت حفظ تاریخ و فرهنگ کشور بزرگ ایران برای آیندگان است.
    او ایران را کشوری با زیرساخت‌های مناسب و آینده‌ای بسیار درخشان توصیف کرد و گفت: باید مراقب باشیم، چرا که ممکن است با گسترش شهرنشینی چیزهای گرانبهایی همچون دانایی، دردها و ترک‌های زیر چشم و روی صورت آن عکس‌ها را از دست بدهیم. صدای زنگوله دور گردن گوسفندها را دیگر نشنویم و سکوت میان دره‌ها در رشته کوه زاگرس را دیگر تجربه نکنیم.
    مرتضی پورصمدی خالق آثار مجموعه اجاق سرد نیز طی سخنانی ضمن روایت بخش کوتاهی از زندگی عشایر در سال‌های نه چندان دور، به گسترش شهرنشینی و آثار مخرب آن برساختار و فرهنگ زندگی عشایری اشاره کرد و گفت: معمولا تصاویری که از زندگی عشایری در ذهن آحاد جامعه وجود دارد تصاویر زیبا و درخشان بر روی کارت های پستال است، در حالی که واقعیت زندگی عشایری با این موضوع فاصله فراوان دارد.
    وی تاکید کرد: به واسطه تحولات عجیب، جمعیت عشایری کشور طی سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته که این موضوع بهای سنگینی خواهد داشت، هر چند که این تحولات صورت خواهد گرفت و کاری از دست ما برنمی‌آید.
    احمد ضابطی جهرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما نیز طی سخنانی با تحسین و تقدیر از همت بانک اقتصادنوین جهت انجام یک خدمت فرهنگی به جامعه گفت: اقدام بانک اقتصادنوین در حمایت از این اثر فاخر و ماندگار خدمتی بزرگ به جامعه است که تمایز و جایگاه خاص این بانک را نمایان می‌کند.
    وی ضمن تاکید بر لزوم توجه بنگاه‌های معتبر اقتصادی به حوزه فرهنگ و هنر گفت: این توجه علاوه بر اعتلای سازمان‌های اقتصادی موجب رونق بخش فرهنگ و هنر خواهد شد، ضمن اینکه این طرح‌ها مورد حمایت دانشگاه‌های معتبر و سازمان‌های بین‌المللی قرار خواهد گرفت.
    دکتر ابراهیم فیاض، مدیر گروه مردم شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز ضمن تقدیر حمایت بانک اقتصادنوین از این اقدام فرهنگی، به اهمیت ترکیب اقتصاد و فرهنگ اشاره کرد و گفت: همراهی فرهنگ و اقتصاد به خلق آثار ماندگار و واقعی منجر خواهد شد.
    امراله فرهادی مدیر آموزشگاه هنرهای تجسمی ویژه به عنوان مشاور و مدیر هنری مجموعه‌ی اجاق سرد ضمن تشریح جزییات شکل‌گیری این مجموعه گفت: با توجه به اهمیت انتشار بی نقص این کتاب، در تمامی مراحل طراحی، امور فنی، انتشار، صحافی و ... تلاش شد از بهترین‌ها استفاده شود تا مجموعه‌ای یگانه و ممتاز و در خور شان فرهنگ مردم عشایر شریف ایران به منصه ظهور برسد.
    این استاد دانشگاه، با ستودن نگاه ویژه‌ی مرتضی پورصمدی، آن را خودآگاهی تاریخی نامید و در رابطه با زندگی عشایری گفت: زندگی عشایری نابود نخواهد شد، بلکه شکل آنها عوض می‌شود، چرا که ما خود از عشایریم و نمی‌توانیم از عشایر جدا شویم و مشکلاتی که در حال حاضر در زندگی عشایری دیده می شود، ریشه در مسائل اقتصادی دارد که باید برای حل این مشکلات چاره‌ای اندیشیده شود.
    گفتنی است، مجموعه دو جلدی "اجاق- سرد - از دور، از نزدیک" در 500 صفحه سیاه ‌و سفید منتشر شده و دارای تصویرهای مستند، خالص و قوم نگارانه از زندگی عشایر ایران است که از میان 4 هزار عکس که حاصل بیش از 40 سال تلاش و نگاه جست‌‌وجوگرانه مرتضی پورصمدی عکاس و مدیر فیلمبرداری مطرح کشور از زندگی عشایری است، گزیده شده است.
    مرتضی پورصمدی؛ عکاس و مدیر فیلم‌برداری، متولد 1331 همدان و فارغ‌التحصیل رشته فیلم‌برداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. او سفر و فیلم‌برداری فیلم‌های مستند با گرایش مردم شناسی و شناخت اقوام و عشایر ایران در مسافتی بیش از پانصد هزار کیلومتر، برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع‌های مردم‌نگاری و شناخت عشایر ایران در سوئد (سال 1999 و 2002) پاریس، فرانسه (سال 2004 مقر اصلی یونسکو)، ونکوور، کانادا (سال 2007) و ... را در کارنامه خود دارد.
    همچنین پورصمدی جوایز بسیاری را در بخش بهترین فیلم‌برداری از جشنواره بین‌المللی رشد (سال 1374 و 1376)، جشنواره سوم سیما (سال 1380)، جشنواره میراث فرهنگی (سال 1381)، جشنواره کودکان و نوجوانان (سال 1384)، جشنواره کیش (سال 1390) و سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری در جشنواره فیلم فجر (سال 1387) را از آن خود کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی