عصر بازار

رشد ۱۱۷ درصدی اجاره بها در آبان ماه

عصر اعتبار- در آبان ماه سال جاری حدود ۱۵ هزار واحد مسکونی به فروش رسیده که در این میان نرخ اجاره بها نیز رشد ۱۱۷ درصدی را تجربه کرده است.

رشد ۱۱۷ درصدی اجاره بها در آبان ماه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، براساس آمار منتشر شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، در آبان ماه سال جاری 14 هزار و 966 واحد مسکونی به فروش رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.1 درصد رشد داشته است.

    این در حالی است که بیشترین تعداد معاملات مسکن در منطقه 5 تهران و کمترین آن مربوط به منطقه 19 بوده است، به علاوه منطقه 3 نسبت به آبان ماه سال گذشته بیشترین رشد معاملات را با افزایش 34.7 درصدی به  خود اختصاص داده و کمترین تعداد معاملات مربوط به منطقه 19 با کاهش 38.7 درصدی تعداد معاملات در آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

    همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آبان ماه سال جاری در تهران 4 میلیون و 800 هزار تومان بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.2 درصد افزایش داشته است.

    گرانترین قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در آبان ماه در منطقه یک پایتخت بوده با 10 میلیون و 340 هزار تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 4.7 درصدی داشته و در این میان، مناطق 22 گانه تهران، کمترین نرخ رشد را نشان می دهد.

    در این میان ارزانترین خانه های تهران در منطقه 18 با متری 2 میلیون و 340 هزار تومان بوده، با این حال بیشترین رشد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه پارسال را منطقه 5 تهران با رشد 16.5 درصدی تجربه کرده است.

    براین اساس بیشترین تمایل خرید مسکن در ماه گذشته در منطقه 5 تهران بوده و سهم بیش از 17 درصدی خرید و فروش در بازار را به خود اختصاص داده است.

    این در حالی است که در آبان ماه سال جاری بیش از 9 هزار و 462 اجاره نامه در آبان ماه به امضا رسیده که این رقم حاکی از کاهش 9.8 درصدی اجاره مسکن نسبت به مددت مشابه سال قبل است.

    به علاوه متوسط قیمت اجاره نامه به صورت مجموع رهن و اجاره در تهران 28 هزار و 730 تومان بود که نسبت به مهرماه کاهش 1.6 درصدی داشته است؛ اما نسبت به آبان ماه سال گذشته (95) مستأجران را با رشد چشمگیر 22.7 درصدی مواجه کرده است و این بدان معناست که تقریبا بخش اعظمی از مستأجران در سال گذشته توانسته اند با استفاده از انواع تسهیلات مسکن، خانه دار شوند و تنها بخش بسیار اندکی (2.1 درصد) به دلیل افزایش بسیار زیاد نرخ اجاره بها در سال جاری نتوانسته اند مسکن تهیه کرده و احتمالا در مناطقی خارج از محدوده آماری پایتخت به دلیل ارزانتر بودن اجاره بها سکنی گزیده اند.

    در 8 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد معاملات مسکن رشد 8 درصدی داشته است. ضمن اینکه با در نظر گرفتن رقم 4 میلیون و 610 هزار تومانی به عنوان میانگین قیمت مسکن در هر متر مربع در 8 ماهه ابتدایی امسال، به نرخ رشد 6.7 درصدی قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهیم رسید.

    گفتنی است در 8 ماه ابتدایی سال جاری متوسط اجاره بهای هر متر مربع واحد مسکونی در تهران (مجموع رهن و اجاره) 27 هزار و 757 تومان بوده است که رشد 117.6 درصدی متوسط اجاره بها نسبت به 8 ماهه نخست سال گذشته را نشان می دهد.

    براساس این گزارش، کارشناسان بازار مسکن با وجود رشد قیمت در اجاره بها و خرید و فروش واحدهای مسکونی هنوز رویکرود مثبتی نسبت به خروج از رکود این بازار ندارند و این موارد را پالس‌های مثبت افزایش وام مسکن و بالا رفتن توان خرید مردم می‌دانند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی