عصر بازار

اقتصاد جهان از بحران مالی ۲۰۰۸ خارج شد

عصر اعتبار- یک اقتصاددان گفت: «یک دهه طول کشید ولی بالاخره دنیا بحران را پشت سر گذاشت... اقتصاد جهانی بالاخره از یک استحکام عادی برخوردار شده و نرخ تورم دارد به وضعیت عادی بر می گردد.

اقتصاد جهان از بحران مالی ۲۰۰۸ خارج شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، به دنبال رشد غیرمنتظره اکثر اقتصادهای بزرگ توسعه یافته جهان، اقتصاد جهانی در سال 2017 استحکامی که بعد از بحران مالی سال 2008 به دنبالش بود را پیدا کرده است.

    یکی از غیرمنتظره ترین رشدها در حوزه یورو اتفاق افتاده و اقتصاد این حوزه در مسیر ثبت بزرگترین رشد اقتصادی یک دهه اخیر قرار دارد. رشد اقتصادی حوزه یورو در سال 2017 در حالی به 2.3 درصد رسیده که در ابتدای امسال این رقم 1.4 درصد پیش بینی شده بود.

    حتی در انگلیس که پایین ترین نرخ رشد را در بین کشورهای گروه 7 به خود اختصاص داده، میزان رشد اندکی بالاتر از رقم مورد انتظار بوده است.

    این گزارش حاکی است، رشد اقتصاد جهانی در ابتدای سال 2017 میلادی 3.4 درصد پیش بینی شده بوده اما جدیدترین برآوردها از تحقق رشد 3.6 درصدی حکایت دارد.

    میزان رشد پیش بینی شده برای کشورهای کانادا، آلمان، فرانسه، ژاپن و ایتالیا در ابتدای سال نیز کمتر از جدیدترین برآوردها از رشد اقتصادی محقق شده در این کشورها بوده است.

    سامی چار، اقتصاددان ارشد موسسه لومبارد اودیر در ژنو در این باره گفت: «یک دهه طول کشید ولی بالاخره دنیا بحران را پشت سر گذاشت... اقتصاد جهانی بالاخره از یک استحکام عادی برخوردار شده و نرخ تورم دارد به وضعیت عادی بر می گردد. بانک های مرکزی نیز اکنون قادرند به تدریج سیاست های حمایتی خود را کاهش دهند.»

    حال باید دید وضعیت برای سال 2018 چگونه است. بر اساس پیش بینی موسسه گلدمن ساکس، ریسک های اصلی متوجه چشم انداز اقتصاد جهانی در سال 2018 عمدتا سیاسی هستند که از جمله می توان به چالش های مربوط به مذاکرات نفتا، بلندپروازی های هسته ای کره شمالی و انتخابات در ایتالیا اشاره کرد. اما در عین حال تداوم وضعیت پولی انبساطی همچنان از تداوم رشد اقتصاد جهانی حمایت خواهد کرد. صندوق بین المللی پول برای اقتصاد جهانی در سال های 2018 و 2019 رشد 3.7 درصدی را پیش بینی کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی