عصر بازار

بنگلادش استفاده از ارز مجازی را ممنوع کرد

عصر اعتبار- بانک مرکزی بنگلادش در اطلاعیه ای استفاده از ارز مجازی موسو به 'بیت کوین' را در معاملات ممنوع اعلام کرد.

بنگلادش استفاده از ارز مجازی را ممنوع کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در این اطلاعیه از 'بیت کوین' به عنوان یک رمزپول مجازی نام برده شده و دستورالعملی درباره آن ارائه شده است.
    اطلاعیه مذکور تاکید کرده است که 'بیت کوین' در هیچ کشور دیگری نیز یک واحد پول قانونی و رسمی نیست.
    براساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی بنگلادش، هرگونه معاملات مالی از طریق بیت کوین ممکن است تهدیدی برای فعالیت های دولت علیه پولشویی تعبیر شده و علیه مقررات مبارزه با تامین مالی اعمال تروریستی تلقی شود.
    درعین حال، در این اطلاعیه اشاره نشده است که مفاد این دستورالعمل به چه شکل اعمال خواهد شد تا جلوی معاملات بیت کوین را در فضای مجازی بگیرد.
    بانک مرکزی بنگلادش بر این نکته نیز تاکید کرد که چون 'بیت کوین' واحد پول رسمی هیچ کشوری نیست ممکن است افراد با استفاده از آن در معاملات خود ضررهای مالی هنگفتی متحمل شوند.
    از آنجا که 'بیت کوین' یک واحد پول واقعی نیست و بانک های مرکزی ، هیچ کنترلی بر صدور و استفاده از آن ندارند و همچنین معاملاتی که با آن انجام می شوند هیچ سود مالی برای دولت ها ندارند ، اکثر کشورهای جهان استفاده از آن را ممنوع کرده و یا داقل محدود کرده اند.
    دولت ها می گویند: چون برای استفاده از ارز مجازی صرفا ثبت نام در یک پلت فرم مجازی کافی است، هویت واقعی کسانی که از آن استفاده می کنند احراز نمی شود و گروه های تروریستی و یا کسانی که اقدام به پولشویی می کنند می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.
    درعین حال، برخی تحلیلگران بازار بیت کوین معتقدند در سال 2018 ارزش بیت کوین می تواند از مرز 60 هزار دلار بگذرد اما احتمال افت ارزش نیز وجود دارد.
    بیت کوین نخستین ارز دیجیتال طراحی شده در جهان است که در سال 2017 به پدیده تبدیل شد، در بازارهای مالی سراسر جهان گسترش یافت و از انحصار رایانه بازها به درآمد.
    از ابتدای سال 2017 تاکنون، نرخ برابری بیت کوین در مقابل دلار آمریکا بیش از یک هزار و 900 درصد افزایش یافته است.
    این افزایش باورنکردنی در کنار اینکه برخی تحلیلگران این پول دیجیتال را ابزار جدیدی می دانند که ممکن است اقتصاد جهان را به بحران دیگری بکشاند، موجب شده است که برچسب حبابی شدن به بازار بیت کوین چسبانده شود.
    درحالی که ذهنیت حباب به بازار 'بیت کوین' متصل است، اما این پول دیجیتال بعید است که خطری برای سیستم مالی جهان باشد زیرا بازار بیت کوین یک بازار کاملا مستقل است.
    در دسامبر سال 2017 دو بازار آتی نخست 'بیت کوین' در جهان راه اندازی شد.
    از سوی دیگر، سال 2017 همچنین سالی بود که ژاپن، روسیه و نروژ 'بیت کوین' را به عنوان ابزار پرداخت قانونی پذیرفتند.
    اتحادیه اروپا نیز درحال بررسی این مساله است و این احتمال وجود دارد که در نشست آتی کشورهای گروه 20 با درخواست مقررات بیشتر در مورد این پول، در مورد پذیرش آن به عنوان یک وسیله پرداخت تصمیم گیری کند.
    آلمان و فرانسه هر دو نگرانی خود را از نبود شفافیت در معاملات 'بیت کوین' و توانایی بالقوه آن برای به هم زدن تعادل اقتصاد جهان بیان کرده اند.
    بانک مرکزی ایران نیز اعلام کرده که بررسی استفاده یا ممنوعیت ارزهای دیجیتال را در دستور کار دارد و نتیجه آن را تا نیمه نخست سال آینده علنی می کند؛ این بانک در عین حال به دلیل نوسان بالا در معامله ارزهای دیجیتال به مردم هشدار داده است که از سرمایه گذاری در آنها تا زمان مشخص شدن سیاست رسمی کشور بپرهیزند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی