عصر بازار

افزایش ۱۳ درصدی قیمت طلا در سال ۲۰۱۷

عصر اعتبار- بهای طلا در آخرین روز مبادلات تجاری در سال ۲۰۱۷ به ۱۳۰۲.۸۰ دلار رسید و طی یک سال گذشته افزایش ۱۳ درصدی را ثبت کرد که بیشترین افزایش طی ۷ سال گذشته به شمار می‌رود.

افزایش ۱۳ درصدی قیمت طلا در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، درحالی‌که قیمت طلا در آخرین روز مبادلات بازارهای جهانی به بالاترین رقم در 3 ماه گذشته رسید، بیشترین افزایش سالانه در 7 سال گذشته را با تضعیف ارزش دلار و تنش‌های سیاسی و کم شدن نگرانی‌ها در مورد تاثیر افزایش نرخ بهره آمریکا بر رشد قیمتی این فلز گران‌بها رقم خورد.

    رشد قیمت طلا در حالی اتفاق افتاد که دلار در سال 2017 بدترین عملکرد سالانه از سال 2003 را ثبت کرد. تضعیف ارزش دلار ناشی از تنش‌ها در مورد کره شمالی، رسوایی ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه و ادامه نرخ تورم پایین در آمریکا بود.

    شاخص دلار روز جمعه به کمترین رقم در 3 ماه گذشته رسید و بهای طلا را به بالاترین سطح از اواخر سپتامبر یعنی 1307.60 دلار در هر اونس رساند و پس از آن اندکی از این افزایش‌ها را از دست داد.

    هر اونس طلا آخرین روز کاری بازارهای جهانی را با 7.76 دلار افزایش 1302.80 دلار به پایان برد. این فلز گران‌بها در حالی سال 2017 را به پایان برد که 13 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده بود.

    جورجتی بوئله، تحلیلگر آمورو ای بی ان پیش‌بینی کرد طلا سال آینده به علت بهبود ارزش دلار و افزایش ارزش اوراق قرضه احتمالا وضعیت آسیب‌پذیری خواهد داشت. هزینه‌های نگهداری دارایی بدون بهره‌ای نظیر طلا به هنگام رشد ارزش اوراق قرضه، افزایش می‌یابد.

    در میان فلزهای گران‌بها، پالادیوم، قوی‌ترین افزایش را در سال 2017 داشته است و به دنبال سال‌ها کمبود این فلز در بازار و نگرانی در مورد در دسترس بودن آن، 57 درصد رشد قیمتی را ثبت کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی