عصر بازار

کیفیت طلای آمریکا پایین و قابل عرضه در بازار جهانی نیست

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار طلای سنگاپور گفت: از آنجایی که آمریکا به هیچکس اجازه ارزیابی ذخایر طلای خود را نمی‌دهد فارغ از راست یا دروغ بودن حجم این ذخایر به نظر می‌رسد کیفیت این طلاها به قدری پایین است که حتی قابلیت عرضه در بازار جهانی را ندارد.

کیفیت طلای آمریکا پایین و قابل عرضه در بازار جهانی نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، رونان منلیکارشناس بازار طلای بولیون استار سنگاپور هشدار داد: با توجه به اینکه آمریکا به هیچکس اجازه بازرسی و رؤیت ذخایر طلای خود را نمی‌دهد حتی اگر واقعاً به میزان اعلام شده طلا داشته باشد کیفیت آنها به قدری پایین است که قابلیت عرضه در بازار جهانی را ندارد.

    آمریکا مدعی است که 8 هزار و 133.5 تن شمش ذخیره شده طلا دارد که 58 درصد از این ذخایر در فورت ناکس ایالت کنتاکی، 20 درصد آن در وست پوینت ایالت نیویورک، 16 درصد در ضرابخانه سکه دنور در ایالت کولارادو، و 5 درصد آخر نیز در بانک مرکزی فدرال نیویورک نگهداری می‌شود.

    منلی گفت: به طور کلی همه چیز درباره ذخایر طلای آمریکا محرمانه و سری است و تاکنون هیچ گزارش غیر جانب‌گرایانه‌ای درباره این ذخایر منتشر نشده و مقامات مسئول در نگهداری از این ذخایر هرگز به کسی اجازه شمارش و یا حتی دیدن این ذخایر را نداده اند.

    وی معتقد است: فارغ از اتهامات و گزارشات موجود درباره دروغ بودن حجم ذخایر طلای اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی یکی دیگر از دلایلی که آمریکا اجازه دیدن طلاهای خود را نمی‌دهد این است که کیفیت آنها بسیار پایین است.

    منلی گفت: گزارشات درباره جزئیات ذخایر طلای آمریکا نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از این ذخایر و کیفیت شمش‌های آن به قدری پایین است که مطابق با استانداردهای طلای جهانی نبوده و حتی قابلیت عرضه در بازار را نیز ندارد. بنابراین حتی اگر میزان مورد ادعای آمریکا درست باشد اکثر این طلاها قابلیت استفاده در بازار جهانی را ندارد و فقط برای مبادله کالا با طلای کیفیت پایین بین بانک‌های مرکزی کشورها کاربرد خواهد داشت.

    به اعتقاد منلی در صورتی که این موضوع درست باشد و  یا اینکه میزان ذخایر طلای آمریکا کمتر از 8 هزار و 133.5 تن اعلام شده از سوی این کاخ سفید باشد کل اقتصاد جهانی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و ساختار آن تغییر می‌کند.اگرچه به طور مستقیم بر ارزش دلار تأثیر نخواهد گذاشت و یا اینکه استفاده از این ارز را به سرعت کاهش نمی‌دهد اما عواقب آن بسیار سنگین خواهد بود. درست بودن این ادعا می‌تواند فشارها برای افشای اطلاعات درباره ذخایر ارز آمریکا را علیه کاخ سفید افزایش دهد و از سوی دیگر توجهات را به سمت ذخایر ارز دیگر کشورهای بزرگ در جهان نظیر حوزه یورو، چین و روسیه ببرد، از سوی دیگر مباحثی را درباره نقش طلا در نظام پولی جهان ایجاد کند و همه اینها مسائلی است که دولت آمریکا تلاش می‌کند از آنها فاصله گرفته و از وقوع آن جلوگیری کند.

    منلی معتقد است: تشدید انتقادات نسبت به سیاست آمریکا درباره ذخایر طلای خود و افشای احتمالی دروغ‌ها نسبت به این ذخایر باعث خواهد شد که کشورها نیز نسبت به ذخیره‌سازی دلار به عنوان ذخایر ارز خارجی تجدیدنظر کنند. چرا که تاکنون آنها روی قابل معامله بودن دلار با طلاهای آمریکا حساب می‌کردند. در صورتی که گفته‌ها درباره دروغ بودن میزان و یا کیفیت ذخایر ارز آمریکا صحت داشته باشد فشارها بر بانک‌های مرکزی دیگر کشورها که در‌ آمریکا طلا ذخیرکرده‌اند نیز افزایش خواهد یافت.

    این کارشناس بازار ارز پیش‌بینی کرد: آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد که یک بازرسی بیطرفانه و مستقل از میزان و کیفیت ذخایر طلای این کشور انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی