عصر بازار

افغان‌ها اولین سرمایه‌گذار خارجی در حوزه صنعت، معدن و تجارت ایران

عصر اعتبار-افغانستانی‌ها با سرمایه‌گذاری در ۹ طرح بیشترین تعداد طرح‌ها را از بین کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای شمالی به منظور انجام سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت، معدن و تجارت در ایران به خود اختصاص داده‌اند.

افغان‌ها اولین سرمایه‌گذار خارجی در حوزه صنعت، معدن و تجارت ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، انتقال فناوری روز و تکنولوژی‌های پیشرفته به داخل کشور، تولید صادرات‌محور و دسترسی به بازارهای بین‌المللی، همکاری‌های اقتصادی بلندمدت با تاکید بر افزایش کیفیت محصولات داخلی و نیز تکمیل زنجیره‌های تولید داخل و اتصال آن به زنجیره جهانی به عنوان راهبردهای اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقوله سرمایه‌گذاری تعریف شد.

    در طول دولت یازدهم 9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا برنامهن‌های تدوین شده میزان این سرمایه‌گذاری خارجی طی دولت دوازدهم افزایش یابد که تاکنون پس از روی کار آمدن دولت دوازدهم 1.98 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت، معدن و تجارت با تصویب 38 پروژه مدنظر قرار گرفته است که برای تمامی این پروژه‌ها جواز تاسیس صادر و زمین مورد نیاز تخفیف داده شده تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.

    بر اساس اطلاعاتی که در اختیار قرار گرفته، سرمایه‌گذاران این طرح‌ها از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای شمالی هستند و افغانستان با 9 سرمایه‌گذاری بیشترین تعداد طرح را به خود اختصاص داده است. همچنین ترکیه با پنج طرح، ‌ آلمان و فرانسه هر کدام با چهار طرح، عراق، چین و کره جنوبی هر کدام با سه طرح، آذربایجان و امارات هر کدام با دو طرح و کشورهای پاکستان، اتریش، هنگ‌کنگ، روسیه، آمریکای شمالی و ایتالیا هر کدام با یک طرح سرمایه‌گذاری‌های خود را در قالب شرکت‌های مربوطه انجام داده‌اند.

    همچنین از 38 سرمایه‌گذاری یاد شده، استان خراسان رضوی با هشت طرح، استان‌های تهران و آذربایجان شرقی هر کدام با چهار طرح، استان مرکزی با سه طرح و استان‌های فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و زنجان هر کدام با دو طرح بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص داده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی