عصر بازار

بیمه‌شدگان مسن‌تر و بازنشستگان جوانتر می‌شوند

عصر اعتبار- آمار و اطلاعات استخراج شده توسط دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی نشان می دهد که روند تغییرات سنی بیمه شدگان و بازنشستگان این سازمان به شکل معکوس در حال تغییر است.

بیمه‌شدگان مسن‌تر و بازنشستگان جوانتر می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، آمار و اطلاعات بدست آمده از وضعیت سنی بیمه شدگان تأمین اجتماعی نشان می دهد که میانگین سن بیمه شدگان در سال های اخیر روند افزایشی داشته و از 36/5 در سال ٩۰ به 38/5 سال در سال 95 رسیده است.

    میانگین سن بیمه شدگان جدید الورود به سازمان تأمین اجتماعی نیز همین وضع را نشان می‌دهد و این شاخص از ٢٨/١٣سال در سال ٩٤به ٢٨/٢٧ سال در سال 95رسیده است.

    از سوی دیگر روند تغییرات سنی بازنشستگان تأمین اجتماعی معکوس روند تغییرات سنی بازنشستگان است و میانگین سنی بازنشستگان رو به پایین است و بازنشستگان در حال جوان شدن هستند. میانگین سن بازنشستگان تأمین اجتماعی از 62/5سال در سال ٩۰ به 58 سال در سال 95رسیده است.

    بازنشستگان تأمین اجتماعی به دو گروه قابل تقسیم هستند. گروه اول کسانی که بر اساس قوانین عادی بازنشسته شده اند و گروه دوم افرادی که با قوانین مختلف پیش از موعد طبیعی به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند. تا پایان سال 95 و بر اساس آخرین آمار ارائه شده، ٣٩ درصد بازنشستگان در زمره بازنشستگان پیش از موعد هستند و ٦١ درصد به صورت طبیعی بازنشسته شده‌اند.

    بر اساس آمار ارائه شده ٦ نفر از بازنشستگان عادی و ٢٣٩ نفر از بازنشستگان پیش از موعد در رده سنی ٣٥ تا ٣٩ سال قرار دارند که جوان ترین گروه سنی بازنشستگان را به خود اختصاص داده‌اند.

    در رده سنی 40 تا ٤٤ سال نیز بازنشستگان عادی 2715 نفر و بازنشستگان پیش از موعد ٦٤٦٥ نفر هستند. در رده سنی 45 تا ٤٩ سال نیز 27456 نفر بازنشسته عادی و ٤٢٤١٩ نفر بازنشسته پیش از موعد هستند.

    به عبارت دیگر در مجموع ٧٩ هزار و ٣۰۰ نفر از بازنشستگان فعلی سازمان تأمین اجتماعی زیر 50سال سن دارند که بیش از ٤٩ هزار نفر از آنان براساس قوانین مختلف و پیش از موعد طبیعی بازنشسته شده اند.

    به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی،میانگن سنی بیمه شدگان و بازنشستگان یکی از شاخص های کلیدی در سازمان تأمین اجتماعی محسوب می شود چرا که مزایای بازنشستگی در این سازمان بر اساس سن افراد برقرار می شود.

    به میزانی که میانگین سن بیمه شدگان کمتر باشد این انتظار وجود دارد که مدت بیمه پردازی و پرداخت حق بیمه و به تبع آن منابع ناشی از حق بیمه افزایش یابد و از سوی دیگر در خصوص مستمری بگیران هرچقدر میانگین سن آنها پائین تر باشد به همان نسبت مدت بهره مندی از مزایای بلند مدت و مصارف سازمان بیشتر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی