عصر بازار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

سهم استان‌ها از اعتبار ۱۲ هزارمیلیارد تومانی برای اشتغال روستایی

عصر اعتبار- در دور جدید یکی از رویکردهای دولت برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغالزایی در روستاها و شهرهای‌های زیر ۱۰ هزار نفر، ارائه تسهیلات اشتغال به متقاضیان جویای کار است که برای اجرای این برنامه بنابر اعلام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال روستایی اختصاص داده شده که تاکنون ۳هزار میلیارد تومان آن درقالب وام با بهره کم در برخی از استان‌های کشور به روستاییان پرداخت شده است.

سهم استان‌ها از اعتبار ۱۲ هزارمیلیارد تومانی برای اشتغال روستایی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران آنلاین، علی ربیعی گفت: دولت در نظر دارد، سالانه زمینه اشتغال 20درصد از بیکاران مناطق روستایی کشور را با ارائه طرح‌های اشتغالزایی فراهم کند. وی با اشاره به تأکید دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در خصوص ایجاد اشتغال برای روستاییان توضیح داد: جهت‌گیری دولت، اشتغالزایی برای تازه واردان به بازار کار، حفظ اشتغال موجود و کیفی‌سازی اشتغال  است که این مؤلفه‌ها همگی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای اشتغالزایی است. ربیعی ادامه داد: خوشبختانه دوماه پیش، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی توسط هیأت وزیران به تصویب رسید و مقرر شد. یک میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و به همین میزان آورده مؤسسات عامل برای پرداخت تسهیلات جهت توسعه اشتغال در مناطق روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی با اولویت مناطق مرزی و عشایری پرداخت شود تا در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، معادن کوچک، فناوری اطلاعات، گردشگری، صنایع دستی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت به طرح‌های تأیید شده یا مورد استفاده قرار گیرد. ربیعی با بیان اینکه امروز قیمت تمام شده ایجاد هر شغل بین 600 تا 700 میلیون تومان است اظهار داشت: در این راستا مقرر شد سیاست‌های مداخله در بازار کار از طریق اعطای تسهیلات مالی به واحدهای تولیدی و بررسی مشکل فروش این قبیل واحدها در کلینیک‌هایی که با مشارکت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق اعمال سیاست‌های تقویت قدرت خرید مردم و تحریک تقاضا پیگیری شود. وی با اشاره به اینکه آیین نامه اجرایی این تسهیلات تصویب شده گفت: باید سهم استان‌ها براساس معکوس درآمد خانوار، جمعیت خانوار و نرخ بیکاری هر استان مشخص شود که در این زمینه سهم استان‌های موضوع مذکور براساس شاخص ترکیبی جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و عکس درآمد سرانه استان طی جدولی آماده شده است. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس مطالعات صورت گرفته؛ استان سیستان و بلوچستان بیشترین دریافت تسهیلات و استان قم به علت دارا بودن کمترین جمعیت روستایی میزان کمتری از این تسهیلات را دریافت می‌کند.
    ربیعی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای اشتغالزایی ادامه داد: وام‌های تعلق گرفته به بخش کشاورزی 45 درصد، صنایع و معادن 10 درصد، بخش گردشگری 10 درصد، فناوری 15 درصد، صنایع دستی 10 درصد و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی 10درصد است.ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر روستائیان ما مهارت کافی برای استفاده بهینه از آب و خاک و همچنین اشتغال‌های نوین را ندارند، گفت: در سال‌های اخیر هرجا خواسته‌ایم به روستائیان کمک کنیم به آنها وام داده‌ایم اما وامی که به تولید متصل نباشد نه تنها مشکلی از روستائیان حل نمی‌کند بلکه باعث می‌شود با روستائیان بدهکار مواجه شویم.ربیعی در ادامه سخنان خود با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای توسعه روستاها سه برنامه اصلی داریم و نخستین برنامه، توسعه صنایع خرد و کوچک در روستاهاست.
    وی افزود: صنایع خرد و کوچک، سرمایه بر نیستند بلکه صنایعی هستند که می‌توانند با سرمایه خرد در روستاها راه‌اندازی شوند و برای روستا ایجاد اشتغال و درآمد کنند.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فولاد و سیمان هیچ منطقه‌ای را خوشبخت نمی‌کند، گفت: باید امروز کاری کنیم تا روستاهای ما علاوه بر محصول کشاورزی با یک محصول صنعتی نیز شناخته شوند.ربیعی دومین برنامه وزارت را توسعه کشاورزی سازگار با اقلیم هر منطقه و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به روستائیان عنوان کرد و افزود: مهارت‌هایی همچون صنایع بسته‌بندی، حمل و نقل و گردشگری می‌توانند برای روستائیان ایجاد اشتغال و درآمد کنند و باید روستائیان را در این زمینه آموزش دهیم.ربیعی از آمادگی سازمان فنی و حرفه‌ای برای استقرار در روستاها و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای منطبق با نیاز روستائیان خبر داد.
    وی سومین محور فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص توسعه روستایی را توجه به تعاونی‌ها اعلام کرد و افزود: راه‌اندازی تعاونی‌های روستایی تجربه موفقی بوده است اما باید شکل ایجاد این تعاونی‌ها را عوض کنیم تا آنها بتوانند به زنجیره تولید متصل شوند و تعاونی‌هایی مبتنی بر شرایط و ظرفیت و مزیت‌های هر روستا را ایجاد کنیم.
    پرداخت 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات به روستائیان
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی و اشتغال، امسال 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات به روستائیان پرداخت شده و سه هزار میلیارد تومان دیگر تا پایان سال پرداخت می‌شود. دکترعلی ربیعی دیروز در مرکز تولید شکر قرمز «ریکنده» شهرستان قائمشهر، از اختصاص 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات دیگر به روستاها تا پایان سال آینده خبر داد و گفت که این مبالغ برای آنکه اشکالات کار گرفته شود، یکجا تحویل متقاضیان داده نمی‌شود.
    وی سهم استان مازندران برای تسهیلات روستایی را 480 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این تسهیلات ارزان قیمت با بهره 4 تا 6 درصد و سرمایه درگردش با بهره 8 درصد در اختیار متقاضیان در روستا‌ها برای هر نوع تولید قرار می‌گیرد.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه پرداخت این تسهیلات درآمدزایی را تا سه برابر افزایش می‌دهد، گفت که در هر روستا متناسب با مزیت‌ها این وام پرداخت می‌شود. دکتر ربیعی گفت: روستائیان می‌توانند از صندوق‌های کارآفرینی امید و مشاغل روستایی وام خود را دریافت کنند.
    وی با اعلام اینکه هر روستا یک مزیتی دارد که براساس آن مزیت وام داده می‌شود، افزود: سامانه این تسهیلات برای استانداری‌ها مشخص و منابع مالی در بانک‌ها تعیین شد و طرح‌ها در اختیار بخش‌ها و روستاها قرار می‌گیرد.
    به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح‌ها در بخش‌ها و روستاهای زیر 10 هزار نفر آماده است تا با دقت و سرعت بالا کار انجام شود.کترعلی ربیعی در حاشیه بازدید از روستاهای استان مازندران با اشاره به برنامه پنجگانه اشتغالزای دولت گفت: «در مجموع پنج برنامه اشتغالزای دولت به شکل مکمل برای جهت‌گیری اشتغال میلیونی ساختارسازی شده‌ است. برنامه اول اشتغال ناشی از رشد و سرمایه‌گذاری‌های تولیدی به‌دست آمده بخصوص در حوزه‌های انرژی و صنایع بزرگ بخشی از این برنامه را تأمین می‌کند. در کنار آن برنامه دوم اشتغال فراگیر باتوجه به کم‌اشتغال بودن تولیدات بزرگ صنعتی و برنامه اشتغال فراگیر متکی بر بنگاه‌های کوچک و متوسط و خرد را برطرف می‌کند.» دکتر ربیعی همچنین درباره بازدیدی که از روستاهای برنامه اشتغال روستایی داشت،  گفت: «در کنار اشتغال سنتی روستایی برنامه‌هایی داریم که با دادن وام برای کارهای مکمل همان منطقه، روستاییان درآمد بیشتری داشته باشند. بنابراین سیاست روستا با این شعار که هر روستا یک مهارت در حال اجرا شدن است، در همین میان سازمان آموزش فنی حرفه‌ای استانداردهای خوشه‌های هر روستا را مشخص و آموزش‌های لازم را داده است.»
    به گفته او با آموزش کشت نیشکر به اهالی روستای ریکنده قائمشهر توسط سازمان فنی‌حرفه‌ای و تسهیلات اشتغال روستایی برای صنایع تکمیلی، درآمد هر هزار مترمربع مزرعه نیشکر از 15 میلیون به 30میلیون تومان افزایش یافته است.
    وی همچنین تشکیل اجتماعات محلی در قالب تعاونی‌ها و دریافت وام با سهولت بیشتر و تضامین ساده‌تر را از برنامه‌های وزارت کار و رفاه اعلام کرد: «درآمد روستاییان افزایش پیدا کرده و اشتغال کاملی در آن مناطق ایجاد شده است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو