عصر بازار

اقتصاد و سرمایه گذاری در بنیان دانش

عصر اعتبار- گسترش فناوری های نوین و سرمایه گذاری در این بخش یکی از مهمترین راهکارهای افزایش سرمایه و توسعه علم است؛ با سرمایه گذاری در این بخش، زمینه برای توسعه شرکت های دانش بنیان و رشد ایده ها در بخش های مختلف فراهم می شود.

اقتصاد و سرمایه گذاری در بنیان دانش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ظهور تکنولوژی های نوین و گسترش آنها در جنبه های مختلف زندگی اجتماعی،سیاسی، زیستی و اقتصادی به انگیزه ای تبدیل شده تا بسیاری از سرمایه گذاران، سرمایه گذاری در این زمینه بر بخش های دیگر ترجیح دهند.
    هر چند که در دنیای کنونی از سرمایه گذاری در پهنای تکنولوژی های نوین به خطرپذیری سرمایه یاد می شود اما قدرت این تکنولوژی ها و میزان تاثیر پذیری افراد از آنها موجب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران نتوانند از سوق دادن سرمایه خود به سمت این بازار چشم پوشی کنند.
    براساس آمارهای بین المللی بازار تکنولوژی های نوین جمعیتی بالغ بر 4 میلیارد نفر در حدود 60 درصد از جمعیت کره زمین را در بر می گیرد که درصد بالایی از این جمعیت افراد جوان یعنی گروه های سنی زیر 40 سال است.
    سرمایه گذاری در بخش تکنولوژی که از آن به عنون سرمایه گذاری خطرپذیر((vcیاد می شود عبارت است از تأمین سرمایه برای شرکت ها و کسب و کارهای نوپا که به طور عمده بر پایه شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین شکل می گیرد که مستعد جهش و رشد ارزش است.

    ** سوددهی تکنولوژی های نوین با دانش مدیریتی
    تکنولوژی های نوین در مراحل نخست شکل گیری عمدتا مورد توجه سرمایه گذرانی قرار می گیرد که با ورود سرمایه خود در این بخش، سعی دارند که شکاف بین نیروی کار و کمبود سرمایه را جبران کرده و نقدینکی خود را به سمت سرمایه گذاری در سهام این شرکت ها سوق دهند.
    کسانی که علاقه به حضور در بازارهای خطر پذیر دارند در تلاشند تا به عنوان یک کنشگر اقتصادی، با طراحی مدل‌های راهبردی در ایجاد کسب و کارهای نوین به نهایت ارزش افزوده دست پیدا کنند.با این شرایط و زمانی که سرمایه گذاری که ریسک بالای سرمایه گذاری را می پذیرد در تلاش است تا با استفاده از دانش مدیریتی و تجربه شخصی، از هر ابزاری برای کمک به موفقیت این شرکت ها استفاده کند.
    در این زمینه سرمایه گذاران افراد، نهادهای خصوصی و نهادهای دولتی هستند که سرمایه خود را به همراه دانش مدیریتی در اختیار شرکت های جوان، کوچک و در حال رشد قرار می دهند و این شرکت ها نیز از سرمایه و دانش مدیریتی سرمایه گذاران برای تبلیغات، پژوهش، ایجاد زیرساخت و تولید محصول استفاده می‌کنند.

    ** گام های بلند سرمایه گذاری خطر پذیر
    از یک دهه گذشته سرمایه گذاری خطر پذیر به عنوان یکی از شیوه های سرمایه گذاری در دنیا رواج پیدا کرده و تاکنون افراد فراوانی در این زمینه توانسته اند موفقیت های چشم گیری را به دست آورند. برپایه اطلاعات موجود موفق ترین سرمایه گذاری که ریسک سرمایه گذاری را در بخش تکنولوژی نوین انجام داد «جیم گئوتز» از سهامداران شرکت «سکویا کپیتال» بود.
    او در سال 2011 هفت میلیارد دلار از سرمایه خود را به واتس آپ تزریق کرده و 3 میلیارد دلار از سهام فیس‌بوک را خرید که در ادامه توانست 60 میلیون دلار از آنها سود کند. در بخش سرمایه گذاری انفرادی در تکنولوژی های نوین «استیو اندرسون» یکی از پیشروان در این زمینه به شمار می آید. آنچه این سرمایه گذار را به عنوان یکی از فرئ موفق خطر پذیر معرفی کرد سرمایه‌گذاری‌های کلان وی در شرکت‌هایی نظیر «اینستاگرام» و «سوشیال فاینانس» است.
    از دیگر سرمایه گذاران در این بخش«کریس ساکا» سرمایه گذار رسانه مجازیِ «توییتر»، «پیتر فنتون» سهام دار 31 درصد توییتر، «ماری میکر» سرمایه گذار «فیس بوک»، «جاش کوپل‌من» سرمایه گذار رسانه لینکدونی و «نایل شن » که 15 میلیارد دلار بر روی 2 شرکت استارت‌آپ چینی سرمایه گذاری کرد، آنها را می توان از پیشگامان موفق سرمایه گذاری نوین یاد کرد.
    البته سرمایه گذاری در بخش تکنولوژی های نوین تنها مربوط به اشخاص نیست بلکه با پیشرفت این نوع از سرمایه گذاری، موجب ایجاد کمپنی های بزرگ تجاری شد.
    براساس آمار در سال 1996 میلادی و زمانی که ضریب نفوذ اینترنت در کشور ایالات متحده آمریکا به 20 درصد رسید کمپانی‌هایی مثل آمازون و یاهو متولد شدند.این الگو برای کشور پرجمعیت چین نیز صدق می کند تا جایی که در سال 2008 و با رسیدن ضریب اینترنت به 20 درصد در این کشور شاهد پدیدار شدن کمپانی‌های میلیارد دلاری مثل Baidu، Alibaba، Xiaomi و Huawei در چین ظهور کرد.
    کشور چین همچنین در زمینه تربیت نیروی متخصص برای استفاده از بازار فناوری های نوین راهبردی نوینی اتخاذ کرد. این کشور در سال 2015 برای بهره مندی از آینده چنین بازاری بیش از 500 هزار به خارج از کشور اعزام کرد تا در این زمینه مهارت های لازم را ببینند.
    در سال 2016 حدود 400 هزار نفر از دانشجویان خارج از کشور به این کشور بازگشتند؛ نتیجه چنین راهبردی در اختیار گرفتن بازار شغلی قدرتمندتر و شکوفایی اقتصادی است که باعث جذب سرمایه گذاری در بازارهای تکنولوژی این کشورها خواهد شد.

    ** چرایی روی آوردن به سرمایه گذاری های خطر پذیر
    این روزها فناوری های نوین می توانند آغازی بر شکل گیری شرکت های دانش بنیان باشند شرکت هایی که سرمایه گذاری در آنها نه تنها به افزایش سود بلکه می تواند به افزایش علم و دانش نیز کمک کند.
    از آنجا که تکنولوژی های نوین بهترین شکل و ساختار سازماندهی یک ایده نوین هستند و از نظرات و ایده های متخصصان و صاحب نظران حوزه های مدیریتی استفاده می کنند در کوتاه مدت می توانند ثمر دهی مناسبی داشته باشند.
    سرمایه گذاری در این بخش توسط افراد و نهاد های مختلف می تواند گام مهمی در جهت اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی باشد اصلی که با وجود تاکید معظم رهبری روند کندی دارد .
    البته برای توسعه شرکت های دانش بنیان و استفاده از فناوری های نوین تنها سرمایه گذاری کافی نیست بلکه انچه در این زمینه میتواند نقش مهمی در موفقیت این شرکت ها داشته باشد تربیت نیرو برای آینده این بازار مهم است. زیرا سرمایه زمانی می تواند در مسیر بهینه قرار گیرد که در اختیار نیروی کار متخصص قرار گیرد.
    لازم است در این زمینه برنامه های متعددی برای فراگیر شدن سرمایه گذاری در بخش تکنولوژی نوین شکل گیرد تا بتوان به وسیله آن از ایده های متنوعی که ممکن است در سطح چنین فناوری هایی مطرح می شود، حمایت کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی