عصر بازار

افشای خبط بزرگ بانک جهانی؛

گزارش‎های «کسب‎وکار» غلط و سیاسی از آب درآمد

عصر اعتبار-اقتصاددان ارشد بانک جهانی با اذعان به دخالت سیاست در تهیه گزارش های این بانک گفت، گزارش های تهیه شده در مورد فضای کسب و کار کشورها بر پایه متدولوژی آلوده به سیاست تهیه می شده که بر این اساس رتبه های ۴ سال گذشته کشورها بازنگری می شود.

گزارش‎های «کسب‎وکار» غلط و سیاسی از آب درآمد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم ، اقتصاددان ارشد بانک جهانی فاش کرد گزارش های رتبه بندی کشورها در شاخص فضای کسب و کار که هر ساله از سوی این نهاد بین المللی منتشر می شود بر پایه متدولوژی آلوده به سیاست تهیه می شود و کشور شیلی یکی از قربانیان اصلی این موضوع بوده است.

    در این گزارش ها فاکتورهایی از جمله سهولت آغاز فعالیت اقتصادی، اخذ مجوزف دریافت اعتبار، پرداخت مالیات، اعلام ورشکستگی و اجرای قراردادها مورد بررسی قرار می گیرد و بر پایه آن شاخصی به نام شاخص فضای کسب و کار ارائه شده است.

    پاول رومر اقتصاددان ارشد بانک جهانی که از اواخر سال 2016 در این بانک فعالیت داشته است به وجود نارسایی هایی در زمینه به روز کردن متدولوژی تهیه گزارش ها از سالی به سال دیگر پی برده و در نظر دارد با انجام اصلاحات لازم رتبه بندی های انجام شده طی 4 سال گذشته را بازنویسی کند.

    به گفته وی در اثر وجود این اشکالات برای مثال رتبه شیلی از 25 در یک دهه پیش به 55 در شاخص فضای کسب و کار 2017 سقوط داشته است.

    در واقع نزول شیلی در رتبه بندی فضای کسب و کار انعکاسی از سیاست این کشور بوده است. در جریان این دوره شاهد انتقال قدرت از یک رئیس جمهور محافظه کار به یک رئیس جمهور سوسیالیست در شیلی بودیم. وقتی رئیس جمهور محافظه کار در قدرت بود شاهد صعود در رده بندی بانک جهانی بودیم و با روی کار آمدن رئیس جمهور سوسیالیست رتبه شیلی نزول کرد.

    به گفته اقتصاددان بانک جهانی در حالی رتبه شیلی افت قابل توجه داشته که تغییر مهمی در فضای تجاری این کشور ایجاد نشده است.

    وی افزود: من از شیلی  و هر کشور دیگری که چنین انعکاس غلطی از وضعیت اقتصادی شان داشته ایم عذرخواهی می کنم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی