عصر بازار

سخنگوی سازمان غذا و دارو :

هیچ دارویی در حوزه سرطان یا بیماری‌های صعب‌العلاج از لیست بیمه پایه حذف نشده است

عصر اعتبار- سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: هیچ دارویی در حوزه سرطان و بیماری های خاص یا صعب العلاج و ام اس از لیست شمول بیمه پایه خارج نشده و متاسفانه این شایعات با منشأ نامشخص و یا ناشی از بدفهمی سیاست های اقتصاد دارو و سلامت بوده و واقعیت ندارد.

هیچ دارویی در حوزه سرطان یا بیماری‌های صعب‌العلاج از لیست بیمه پایه حذف نشده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی انتشار برخی مطالب درخصوص حذف داروهای زنان و بیماری های صعب العلاج از لیست شمول بیمه ها گفت: هیچ دارویی در حوزه سرطان و بیماری های خاص یا صعب العلاج و ام اس و ... از لیست شمول بیمه پایه خارج نشده و نخواهد شد و حمایت ها هم کماکان ادامه خواهد داشت، متاسفانه این شایعات با منشا نامشخص و یا ناشی از بدفهمی سیاست های اقتصاد دارو و سلامت هست و واقعیت ندارد.

    جهانپور گفت: در مورد پوکی استخوان هم فقط یک دارو بعلت اینکه در گزارش هزینه-اثربخشی ارایه شده توسط شرکت سازنده، عملا در سطح هزینه فعلی برای نظام سلامت ما، هزینه-اثربخش تشخیص داده نشده، شورای‌عالی بیمه سلامت آن را از لیست شمول بیمه خارج کرده است که اقدامی منطقی، علمی و مبتنی بر تخصیص بهینه منابع و حفظ منافع عمومی است.

    سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: هیچ داروی با هزینه-اثربخشی مطلوب از فهرست حذف نشده و در آینده هم چنین نخواهد شد ، کما اینکه هر داروی با هزینه- اثربخشی مطلوبی که وارد بازار دارویی جهان گردد و از شرایط علمی و فنی ایمنی و امنیت دارویی را احراز نماید از طریق شورای بررسی و تدوین دارونامه رسمی کشور وارد فهرست دارویی شده و طبعا از سوی شورای عالی بیمه سلامت و سازمانهای بیمه گر نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

    وی افزود: دارونامه رسمی ایران و پوشش بیمه ای داروها و سطح دسترسی افراد به دارو در کشور ما در قیاس با اغلب کشورها حتی کشورهای ثروتمند و توسعه یافته کم نظیر هست و این افتخار نظام دارویی و نظام سلامت کشور در همه دورانهاست که البته بیش از همه وقت بعد از طرح تحول سلامت خودنمایی کرده و این دستاورد ملی و نظام ارزان بدست نیامده و بسادگی هم تغییر نخواهد کرد.

    جهانپور تصریح کرد:‌ در مورد شایعات غیرمنصفانه حذف دارو عرض می کنم، تنها حذف داروهای بدون نسخه(OTC) توسط شورای‌عالی بیمه خدمات سلامت قبل از انتقال این شورا به وزارت بهداشت، پیشنهاد شده که آن هم تاکنون از سوی دولت تصویب و ابلاغ نشده است. ضمنا این داروهای بدون نسخه، حداکثر 83 قلم/شکل داروهای متداول، پرمصرف و ارزان و کم عارضه ای هستند که اکنون نیز نیازی به تهیه با نسخه ندارند و البته در بسیاری از کشورهای دنیا مشمول بیمه نیستند ، لکن همین ها هم در ایران کماکان بیمه هستند و هنوز مصوبه ای مبنی بر خروج آنها از فهرست بیمه ابلاغ نشده است، اگرچه حداقل دو دهه هست که بسیاری از کارشناسان دارو و اقتصاد دارو و درمان معتقدند پوشش بیمه ای داروهایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند، نوعا نقض غرض هست ولی به هر روی تاکنون چنین مصوبه ای ابلاغ نشده که ماهیت اجرایی پیدا کند.

    وی گفت: متاسفانه ظاهراً برخی امنیت روانی مردم و جامعه ایرانی را نشانه گرفته اند و یا واقعا بدون درک درست از سیاستها، به خلق یا ترویج شایعات و نشر اکاذیب روی می آورند ، حداقل ما از منافع یا مقاصد این منابع خبر نداریم ولی آنچه که مشخص هست، انتشار این موارد بصورت تقطیع شده و یا کاملا خلاف واقع هر هدفی که داشته باشد، چیزی جز نشر اکاذیب نیست، مسلما هم نظام سلامت و هم اصحاب رسانه برای علاج این موارد نیز همگام و همراه هم می توانند نقش موثری ایفا کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی