عصر بازار

در دیدار وزیر نیرو با سفیر نروژ مطرح شد؛

آمادگی«اکسپورت کردیت بانک نروژ» برای تسهیل مراودات بانکی با ایران

عصر اعتبار- وزیر نیرو در دیدار با سفیر نروژ، از گسترش همکاری ایران و نروژ در زمینه انرژی های تجدید پذیر خبر داد.

آمادگی«اکسپورت کردیت بانک نروژ» برای تسهیل مراودات بانکی با ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان وزیر نیرو در دیدار خود با «لارس نوردرم» سفیر نروژ در جمهوری اسلامی ایران از گسترش همکاری ایران و نروژ در زمینه انرژی های تجدید ذیر خبر داد.

    وی با اشاره به سابقه یکصد ساله همکاری بین ایران و نروژ، گفت: این همکاری ها می تواند در حوزه انرژی های تجدید پذیر و آب و آبفا گسترش یابد.

    اردکانیان با اشاره به اینکه وجود خطوط اعتباری بین دو کشور تا کنون بالفعل نشده است، افزود: با برقراری خطوط اعتباری بین دو کشور می توان در زمینه انرژی های تجدید پذیر به خصوص انرژی خورشیدی، همکاری های لازم را تقویت کرد.

    وی ادامه داد: در کنار زمینه های خوب همکاری در حوزه های انرژی های تجدیدپذیر می‌توان زمینه های تجارت فی مابین را ایجاد کرد که به عنوان نمونه می توان استفاده از آب تصفیه شده فاضلاب (SAFE) برای استفاده در بخش کشاورزی را در دستور کار همکاری ها قرار داد.

    وزیر نیرو ضمن درخواست از طرف نروژی برای انجام هماهنگی های بیشتر با سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: زمینه های خوب همکاری در حوزه آب های تجدید شونده و همکاری در جلوگیری از هدر رفت آب شهری بخصوص در کلانشهر تهران از دیگر زمینه های همکاری خواهد بود.

    وی همچنین با اشاره به اینکه زمینه های خوب همکاری در کشورهای ثالث، همسایه و منطقه CIS زمینه خوبی برای همکاری بین ایران و نروژ است گفت: در برنامه ششم توسعه قرار است در مدت 5 سال پنج هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

    اردکانیان افزود: در زمان حاضر 450 مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور نصب شده و 700 مگاوات نیروگاه خورشیدی نیز در حال ساخت است که 25 درصد از تعهدات وزارت نیرو در این بخش انجام می شود.

    وی در خاتمه از وزیر انرژی و نفت نروژ دعوت کرد تا در سفر به ایران، نسبت به تقویت زمینه های همکاری فی مابین دو کشور اقدام کند.

    در ادامه این نشست «لارس نوردرم» سفیر نروژ در جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و ایجاد زمینه های همکاری بین ایران و نروژ گفت: این همکاری‌ها می‌تواند پس از برقراری خط اعتباری بین دو کشور، در زمینه های مختلف به خصوص ساخت مزرعه بادی و نیروگاه های خورشیدی ادامه داشته باشد.

    وی با بیان اینکه در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده ولی زمانبر خواهد بود گفت: «اکسپورت کردیت بانک نروژ» برنامه ریزی کرده تا ضمن سفر به ایران در آینده نزدیک، شرایط بانکی را برای مراودات دو کشور تسهیل کند.

    نوردرم افزود: در زمان حاضر شرکت های مختلف نروژی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در حال برداشتن گام های اولیه برای حضور در بازار ایران هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی