عصر بازار

بنیاد مسکن اعلام کرد؛

بازسازی زلزله کرمانشاه ۳۲۰۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد

عصر اعتبار- به گفته معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با توجه به افزایش آمار خسارتهای زلزله استان کرمانشاه نسبت به برآورد اولیه، هم اکنون برای بازسازی کرمانشاه به ۲۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض احتیاج داریم.

بازسازی زلزله کرمانشاه ۳۲۰۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا،  نشست خبری در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور علیرضا تابش، رییس بنیاد و عزیزالله مهدیان، معاون او برگزار شد. در این نشست تابش، رقم خسارت در زلزله کرمانشاه نسبت به روزهای اولیه را افزایشی عنوان و تصریح کرد: برآورد اولیه این بود که 700 میلیارد تومان وام و 280 میلیارد تومان کمک بلاعوض بود ولی هم اکنون این رقم تا حدود دو برابر افزایش یافته است.

    مهدیان نیز در این باره گفت: هم اکنون برای بازسازی اماکن مسکونی به حدود 2700 میلیارد تومان تسهیلات و 500 میلیارد تومان کمک بلاعوض نیاز داریم.

    معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن همچنین اظهار کرد: با توجه به اتمام کارشناسی واحدها در کرمانشاه حدود 100 هزار واحد خسارت دیده داریم که از این تعداد 40 هزار و 545 واحد تخریبی و 59 هزار و 115 واحد تعمیری هستند. بعضی واحدهای تعمیری گروههایی هستند که خسارت عمده دیده اند و با تعمیرات معمولی بازسازی نمی شوند. پیش بینی این است که حدود 2000 واحد مقاوم سازی داریم که تسهیلاتش در حد تسهیلات احداثی پرداخت می شود و مشاور علاوه بر طراحی، نظارت را هم انجام می دهد.

    وی بیشترین میزان خسارت را در شهر سرپل ذهاب با بیش از 5500 واحد عنوان کرد.

    همچنین تابش درباره میزان کانکس‌ها و اینکه گلایه هایی از سوی نمایندگان کرمانشاه مبنی بر اینکه تعداد کانکسها کافی نیست، گفت: مساله کانکس همواره مورد بحث رسانه ها است. بر اساس آمار، خانه های تخریب شده معلوم است و ما به ساکنین خانه هایی که خراب شده اند کانکس می دهیم. برآوردی که در روستاها داشتیم به همان تعداد توسط سپاه کانکس ساخته و نصب شد. در شهر هم به وسیله ارتش قراردادی بستیم که تمام کانکسها ساخته و نصب شد. تعدادی هم خودمان ساختیم مجموعا حدود 12 هزار کانکس نصب شده است. این تعداد منهای تعدادی است که خیرین نصب کردند که احتمالا 2 تا 3 هزار واحد است.

    وی افزود: اگر افرادی هم از قلم افتاده باشند ما کانکس آماده در منطقه سرپل ذهاب داریم که همین الان می توانیم تحویل دهیم. پس هیچ جای نگرانی درباره ساخت و نصب کانکس نداریم.

    تابش نیز درباره افزایش هزینه ها ناشی از بالا رفتن قیمت فولاد گفت: ما 35 هزار تن فولاد از قبل خرید کردیم که شامل افزایش نرخ نمی شود.

    رییس بنیاد مسکن درباره تسهیلات هم اظهار کرد: حدود 30 هزار واحد به بانک برای تسهیلات معرفی شده و 16 هزار واحد نیز انعقاد قرارداد صورت گرفته که 5200 واحد احداثی روستایی و 10 هزار واحد هم تعمیراتی است.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی بازسازی مسکن مهر گفت: طراحی مسکن مهر به عهده وزارت راه و شهرسازی است. ما تامین کننده منابع برای بازسازی آن هستیم. لذا از کم و کیف مطالعات آنها باخبر نیستیم.

    تامین 15 هزار و 500 کانکس در کرمانشاه

    مهدیان نیز درباره میزان تامین کانکس تاکید کرد: حدود 15 هزار و 500 به منطقه اعم از تعدادی که ما ساختیم و خیرین آوردند. تعدادی هم به جای کانکس وجه نقد برای اجاره بها گرفتند. در شهر 5 میلیون تومان و در روستا 3 میلیون تومان است.

    وی ادامه داد: در بحث بازسازی در شهر  باید از نظامات موجود استفاده کنیم یعنی از نظام مهندسی استفاده شود که هزینه آن را بنیاد مسکن پرداخت می کند ولی طرح باید کنترل مضاعف شود که تقریبا سه بار یک نقشه کنترل می شود و بعد مهندسین نظام مهندسی انتخاب می شوند و نظارت می کنند. مقداری در شهر این مراحل زمان برده است. متاسفانه مقداری هم  با عدم همکاری توسط سازمانهای ذیربط مواجه بودیم.

    تا پایان نیمه اول سال آینده کل روستاها سقف می‌زنند

    مهدیان یادآور شد: در شهر بیش از 2540 واحد آواربرداری شده و منتظر نقشه و پروانه هستند که به بانک معرفی شوند. در روستاها کار شروع شده است. ابتدای کار به دلیل شیوه ای که ما داریم که مردم خودشان در بازسازی دخیل هستند مقداری کند شروع شد ولی به مرور سرعت لازم را پیدا می کند. امیدواریم در روستاها تا پایان شش ماه اول سال آینده کل روستاها سقف بزنند. در شهر مقداری بازسازی زمان بر است و شاید به سال 1398 هم برسد چون شهر پیچیدگی های خاص خود را دارد.

    به گفته مهدیان، حدود 12 هزار واحد آواربرداری شده ولی این مشکل اصلی ما نیست. چون مصالح مازاد باید استفاده شود. مشکلی برای آواربرداری نداریم و امکانات ما در منطقه تا پایان آواربرداری می ماند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی