عصر بازار

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی:

انطباق با استانداردهای روز، چالش اصلی رگولاتور در کشور است

عصر اعتبار- چالش اصلی رگولاتورهای کشور در حوزه های بانک، بیمه، خودرو و ... هزینه های بالا برای انطباق با استاندارهای دنیاست. در صنعت بانکی نیز باید به سراغ انطباق با استانداردهای روز دنیا باشیم و بانک مرکزی قطعا از این مهم حمایت می کند.

انطباق با استانداردهای روز، چالش اصلی رگولاتور در کشور است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، داوود محمد بیگی درباره موضع بانک مرکزی در قبال «رگ تک‌ها» گفت: این موضوع یک رابطه کاملا بینابین است. با توجه به اینکه حضور بازیگران جدید در این حوزه بعد از نیازهای بانکی ایجاد شد، در حال حاضر موضوع اصلی در این حوزه، بانک ها هستند.

    وی به انطباق با مقررات در حوزه رگ تک اشاره کرد و گفت: عدم انطباق با مقررات هزینه هایی به مراتب بالاتر از انطباق است.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی به تلاش برای حضور نوآوری های جدید در کشور اشاره کرد و ادامه داد: بانک های ما در حوزه بانکی هزینه های غیرمستقیمی برای این مهم می پردازند، چرا که قوانین و مقررات ما با استانداردهای دنیا به روز نیست.

    محمد بیگی با بیان اینکه چالش اصلی رگولاتورهای کشور در حوزه های بانک، بیمه، خودرو و ... هزینه های بالا برای انطباق با استاندارهای دنیاست، تصریح کرد: در صنعت بانکی نیز باید به سراغ انطباق با استانداردهای روز دنیا برویم و بانک مرکزی قطعا از این مهم حمایت می کند.

    وی به انتشار سیاست نامه بانک مرکزی در صنعت پرداخت و ضابطه یار در ماه های گذشته اشاره و تاکید کرد: اگر نتوانیم مختصات دقیق این صنعت را مشخص کنیم قاعدتا نمی توانیم به هدف مان برسیم. به گفته محمد بیگی، بالا بردن هزینه های عدم انطباق و تعیین مختصات آن، از چالش های اصلی بانک مرکزی در حوزه رگ تک ها است.

    مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی درباره موضع بانک مرکزی برای اجازه ورود بازیگران جدید به صنعت پرداخت و نظام بانکی اظهار کرد: در دنیای امروز، دیگر نمی توان با روش ها و مدل های سنتی گذشته عمل کرد.

    وی به پیچیدگی کسب و کارها و مقررات و البته حضور بازیگران جدید اشاره و تاکید کرد: قاعدتا مقام رگولاتور باید موضع خود را در این خصوص تغییر دهد و راهی به غیر این ندارد.

    به گفته محمدبیگی در حال حاضر نظارت متمرکز با شکلی که پیش از آن وجود داشت، ممکن نیست. البته بانک مرکزی می تواند بخشی از مباحث نظارتی خود را واگذار کند، ولی کماکان مسئولیت با بانک است. علاوه بر این باید یادآور شد که مسئولیت پاسخگویی به بانک مرکزی را قرار نیست رگ تک داشته باشد ولی بانک می تواند از این تکنولوژی استفاده کند تا ریسک های خود را مدیریت کند و بر شفافیت گزارش های خود بیفزاید.

    وی درباره موضع بانک مرکزی نسبت به ورود تکنولوژی به مباحث نظارتی عنوان کرد: استفاده از تکنولوژی برای بهبود فرایند نظارت قطعا مفید خواهد بود و همکاران ما در نظارت بانک مرکزی با این موضوع مشکلی ندارند. چالش اصلی ما در رگ تک این است که چه باید کرد که این کسب و کار برای فعالیت شرکت ها منطقی باشد. در صورتی که مقام ناظر از این موضوع که بازار در مسیر خوبی حرکت می کند، اطمینان حاصل کند، دیگری نگرانی در این باره نخواهد داشت.

    مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه نگاه این بانک به رگ تک مثبت است، بیان کرد: این یک رابطه برد-برد است و به رگولاتور برای اصلاح و رفع تناقضات مقررات و ضوابط کمک می کند و پیش بینی ها حاکی از این است که سه تا چهار سال آینده شاهد حضور اولین رگ تک واقعی در ایران باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی