عصر بازار

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

۸ سند همکاری بین ایران و بلاروس امضا شد

عصر اعتبار- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هشت سند همکاری بین ایران و بلاروس در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی دو کشور به امضا رسید.

۸ سند همکاری بین ایران و بلاروس امضا شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از شاتا، محمد شریعتمداری در اختتامیه چهاردهمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس گفت: سندهای همکاری در زمینه‌های دارویی، خودرو، اتوبوس و اتوبوس برقی و کامیون‌های گازسوز مورد توافق و امضای طرفین قرار گرفت.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در این اجلاس دو روزه نقشه راه همکاری‌های دو کشور برای سال‌های 2018 تا 2020 تهیه و به امضای طرفین رسید، افزود: تبادل هیأت‌های عالی رتبه سیاسی، حمایت از هم در مجامع جهانی و انعقاد توافقنامه‌های مورد نیاز به خصوص توافق تجارت ترجیحی با اوراسیا مورد حمایت دو طرف قرار گرفت. شریعتمداری با اشاره به حضور شرکت‌های ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی در بلاروس، افزود: از طرف بلاروس همکاری و مساعدت برای حل مشکلات شرکت‌های ایرانی فعال در این کشور را خواستیم که مورد توافق واقع شد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: توافق کردیم تا در ساخت خودروهای سبک و سنگین، اتوبوس‌های برقی و ماشین آلات معدنی با هم همکاری کنیم. از سوی دیگر صنایع دارویی و بهداشتی و درمانی زمینه همکاری نوینی برای توسعه همکاری‌ها بود که مورد موافقت قرار گرفت. شریعتمداری با تأکید بر ضرورت ارتقای همکاری‌های بین بانکی، تصریح کرد: در حوزه همکاری‌های بانکی نیازمند مذاکرات تخصصی بیشتری هستیم که این مذاکرات باید پس از اجلاس به فوریت اجرا شود و سند راه همکاری‌های بانکی تهران و مینسک تهیه و تنظیم شود.

    وی با اشاره به اینکه در زمینه همکاری‌های نفتی تجربه ارزشمند جدیدی آغاز شده است، گفت: این همکاری‌ها را با قوت ادامه می دهیم و یکی دیگر از راه‌های گسترش همکاری‌ها، همکاری‌های منطقه‌ای است که مورد توافق طرفین قرار گرفت.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه توسعه همکاری‌ها در حوزه کشاورزی نیز توافقات خوبی حاصل شد، افزود: تامین گوشت قرمز از بلاروس از عرصه های مورد توافق در این اجلاس بود.

    * منتظر بازدید تجار ایرانی از بلاروس هستیم

    همچنین وزیر صنایع بلاروس در این اجلاس با بیان اینکه منتظر بازدید تجار ایرانی از کشور بلاروس هستیم، گفت: توافقات این اجلاس تمهیدات لازم را برای سفر رییس جمهور بلاروس به تهران فراهم می‌کند.

    ویتالی ووک افزود: به عنوان یکی از روسای کمیسیون مشترک از وزیر صنعت،معدن و تجارت ایران برای سفر به بلاروس دعوت می کنم.

    وی در پایان ابراز امیدواری کرد که توافقات انجام گرفته سطح تعاملات دو طرف را ارتقا دهد و به سطح بهتر و بالاتری برساند.

    امضای نقشه راه و دورنمای همکاری‌ دو کشور برای سال های 2018 تا 2020 در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بانکی، کشاورزی، حمل و نقل، علوم و فرهنگ، بهداشت و گردشگری مهمترین سند امضا شده در این کمیسیون مشترک بود.

    همچنین دو کشور در زمینه تولید و صادرات دارو، همکاری های تحقیقاتی بین شرکتهای دارویی، تولید هزار دستگاه خودروی دنا و دنا پلاس به صورت اس. کی. دی و افزایش آن به پنج هزار دستگاه در پنج سال، تولید مشترک اتوبوس های برقی در ایران توسط شرکت سام سبز خودرو و بل کامون ماش بلاروس و همچنین سه هزار دستگاه کامیون و اتوبوس گازسوز توافق کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی