عصر بازار

صف‌آرایی جهان علیه اعلام جنگ تجاری آمریکا

عصر اعتبار- چین و کره جنوبی تصویب تعرفه‌های بالای واردات ماشین لباسشویی و پنل‌های خورشیدی که از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تصویب شده است را محکوم کردند. سئول تهدید کرد به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد برد.

صف‌آرایی جهان علیه اعلام جنگ تجاری آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اروپا نیز روز سه‌شنبه از این تصمیم آمریکا ابراز تاسف و اعلام کرد اگر صادرات اتحادیه اروپا از این تعرفه‌ها آسیب ببیند به شکل قاطع و مناسب واکنش نشان خواهد داد. کشورهای آسیایی نگران هستند این تعرفه‌ها ممکن است آغاز حمایت‌گرایی بیشتر و توقف جریان احیای تجارت جهانی باشد.

    اقدامات ترامپ در زمینه تجارت در نخستین سال ریاست جمهوری وی نسبت به آنچه بسیاری در خارج از آمریکا نگران بودند چندان نگران کننده نبود، اما لوئیس کویجی، مدیر اقتصاد آسیا در شرکت مشاوره "آکسفورد اکونومیکس" در هنگ کنگ می‌گوید این وضع اکنون تغییر کرده است.

    اقتصاددان‌ها بر این باورند که آمریکا از دست زدن به تدابیری که ممکن است بر زنجیره تامین جهانی شرکت‌های آمریکایی به خصوص برای خودروها و دستگاه‌های الکترونیکی تاثیر بگذارند، اجتناب خواهد کرد، اما تعرفه‌های بالای واردات برای ماشین‌های لباسشویی ضربه سنگینی به شرکت‌های سامسونگ الکترونیکس و ال جی الکترونیکس کره جنوبی است.

    این دو شرکت به اتفاق سالانه بین 2.5 تا سه میلیون دستگاه ماشین لباسشویی به آمریکا صادر می‌کنند که فروش آن به حدود یک میلیارد دلار بالغ می‌شود و در یک چهارم بازار آمریکا که در دست شرکت‌های ویرپول و جنرال الکتریک است، سهم دارند.

    چین که بزرگترین تولیدکننده پنل خورشیدی در جهان است، این اقدام را گزاف توصیف و اعلام کرد با سایر اعضای سازمان تجارت جهانی برای حمایت از منافع خود همکاری خواهد کرد.

    وانگ هی‌جون، مدیر بخش تحقیقات و خسارت تجاری وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم آمریکا، سوء‌استفاده از تدابیر چاره‌جویانه تجاری بوده و چین نارضایتی شدید خود را در این زمینه ابراز می‌کند.

    کمیسیون اروپا اعلام کرد از این تدابیر متاسف است و تردید جدی دارد که این تدابیر مطابق با شرایط سازمان جهانی تجارت باشند و اگر آنها به صادرات اتحادیه اروپا لطمه بزنند، برای واکنش تردید نخواهد کرد.

    وزیر دارایی آلمان به خبرنگاران در بروکسل گفت: اتحادیه اروپا با حمایت‌گرایی مخالف است و اعلام کرد این تدابیر محصولات را برای آمریکایی‌ها گرانتر خواهد کرد.

    وزارت صنعت و فناوری چین اعلام کرد دورنما برای توسعه شرکت‌های خورشیدی در خارج از کشور به دلیل احساسات حمایت‌گرایانه مناسب نیست و چین شرکت‌ها را به ساخت کارخانه‌هایی در خارج از کشور تشویق می‌کند.

    سایر شرکای تجاری آمریکا نیز به سرعت واکنش نشان دادند و مکزیک با اشاره به خسارتی که تحت توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی در نظر گرفته شده است، اعلام کرد از راه‌های حقوقی استفاده خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند واشنگتن به تعهدات بین‌المللی عمل خواهد کرد.

    هند نیز اخیرا یک دعوای تجاری با آمریکا را بازگشایی کرده و مدعی شده واشنگتن به حکم صادره درباره نیروی خورشیدی عمل نکرده است، در حالی که ویتنام تدابیر ضد دامپینگ آمریکا علیه صادرات شیلات این کشور را به چالش کشیده است.

    تصمیمات در خصوص تعرفه واردات برای ماشین‌های لباسشویی و قطعات خورشیدی پس از این گرفته شد که کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا دریافت واردات این محصولات صدمه قابل توجهی به تولیدکنندگان داخلی زده است.

    تعرفه‌ها بر روی واردات ماشین‌های لباسشویی از بالاترین تعرفه پیشنهادی اعضای این کمیسیون فراتر رفت در حالی که تعرفه‌های تعیین شده برای واردات قطعات خورشیدی بسیار پایین‌تر از میزانی بوده که تولیدکنندگان داخلی انتظار داشتند.

    ترامپ توصیه‌های کمیسیون تجارت بین‌الملل برای حذف ماشین‌های لباسشویی ال جی را نایده گرفت و واشنگتن یک تعرفه 20 درصدی را برای واردات 1.2 میلیون دستگاه نخست در سال اول و 50 درصد تعرفه اضافی برای واردات بیشتر را تعیین کرد. این تعرفه‌ها در سومین سال اجرا به ترتیب به 16 درصد و 40 درصد کاهش پیدا خواهند کرد. تعرفه 30 درصدی برای واردات سلول‌ها و ماژول‌های خورشیدی در نخستین سال وضع خواهد شد و تا سال چهارم این تعرفه‌ها به 15 درصد کاهش پیدا می‌کند. این تدابیر اجازه می‌دهد 2.5 گیگابایت سلول خورشیدی مونتاژ نشده، هر سال بدون تعرفه وارد شود.

    برخی از تحلیلگران در سئول بر این باورند که ترامپ فشار بر متحد آسیایی خود را افزایش داده تا در زمان برخورد با کره شمالی، اتکای بیشتری به وی داشته باشد و در عین حال، اهرم بیشتری برای مذاکره مجدد تجارت آزاد دو جانبه که پیش از این وحشتناک توصیف کرده بود، به دست می‌آورد.

    اسنادی که 12 ژانویه از سوی سازمان جهانی تجارت منتشر شد نشان داد سئول در حال حاضر به دنبال کسب اجاره برای وضع مجازات‌های تجاری سالانه به ارزش حداقل 711 میلیون دلار علیه آمریکا در واکنش به اختلاف بر سر ماشین لباسشویی است. کره جنوبی همچنین در صورتی که واشنگتن مقررات مشابه را برای سایر محصولات مجددا نقض کند، میزان نامعلومی مجازات‌های تجاری درخواست کرده است. سئول پیش از این خواستار دریافت خسارت به دلیل عدم پایبندی آمریکا به مهلت 26 دسامبر برای عمل به حکم صادره علیه تعرفه‌های 82 درصدی برای واردات دستگاه‌های ساخت سامسونگ الکترونیک، ال جی الکترونیکس و دوو الکترونیکس شده بود.

    دو شرکت کره‌ای سامسونگ الکترونیک و ال جی الکترونیکس نسبت به تعرفه‌ها ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند این تعرفه‌ها به مصرف‌کنندگان و مشاغل آمریکایی آسیب خواهد زد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی